29. ارديبهشت 1394 - 9:19
بیرجندرسا- زمانی که میت در پاسخ سؤالات دو فرشته نکیر و منکر، فروماند، آن ها آنچنان با گرزی که به همراه دارند بر فرق سر او می زنند که همه حیوانات جز انسان و جن، می فهمند و به وحشت می افتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، سپس به او می گویند: به بدترین حال بخواب، پس او به گونه ای در تنگنای فشار قبر قرار می گیرد و مغزش از درون گوشت و ناخن هایش خارج می شود و مارها و عقرب ها و حشرات زمین تا روز قیامت او را می گزند و او آنچنان در عذاب و فشار است که آرزوی برپایی قیامت دارد، تا از آن فشار رهایی یابد.

با توجه به این توصیف حضرت علی (ع) متوجه می شویم که فشار قبر امری بسیار دشوار است، اما جالب است بدانید که با بجاآوردن بعضی از اعمال می توانید رفع یا کاهش فشار قبر را برای خود و یا افراد فوت شده تضمین نماییم، به نحوی که محمدی اشتهاردی آنها را چنین بیان می دارد.

کارشناس امور مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت:کلید رهایی از عذاب قبر رضایت خداوند است چرا که پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: کسی  داخل قبر نمی شود مگر که عذاب قبر براو وارد شود.

حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور بیان داشت:هرکسی که بتواند با عقل خود راه درست را از نادرست تشخیص دهد به سعادت دنیوی وآخروی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه پس از بستن رخت  مرگ از این جهان اولین منزل مخوف که همه آدمیان در آن پا می گذارند قبر است، اظهارداشت: وحشتناک ترین لحظات قبر  اولین شب مرگ در درون قبر است چرا که هرچه کرده باشی در آن برای تو به تصویر در می آید.

کارشناس امور مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کندن زمین به عنوان قبر برای مردگان چه دردنیا وچه درآخرت منفعت بسیاردارد ادامه داد: خوبی قبربه این نیست که درجایی خوب باشد.

وی با بیان اینکه آدمی در فکر راحتی خود و جسم درمقابل منافع دنیوی آموخته شده است افزود: او خیال آن دارد که به هرحال جسمش از همان بدو  ورود درآن جهان و یا در قبر در خوشی باشد.

حجت الاسلام نخعی پور گفت: آدمی هرآنچه که دارد باید دراین دنیا بگذارد و روزی دست خالی از این جهان فانی رخت بندد.

به یاد مرگ بودن و فراموش نکردن آن دلیلی مهم برای سعادت آدمی

وی با بیان اینکه زمانی که انسان به فکر مرگ خویش باشد کمتر آلوده معصیت می شود اذعان کرد:به یاد مرگ بودن و فراموش نکردن آن دلیلی مهم برای سعادت آدمی است.

کارشناس امور مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: پیامبر (ص) می فرمایند : شرکت کردن در تشیع جنازه ها  و سیر کردن در قبرستان ها عواملی برای فراموشی  دنیا طلبی است.

وی ادامه داد: به جاآوردن صله رحم  وخدمت گذاری به مردم  و عبادت خدا باعث می شود که بدانی روزی از این دنیا خواهی رفت.

نخعی پور با بیان اینکه نکیر و منکر را با چهره وحشتناک رد کرده اند و قبول ندارند، افزود: خداوند هنگامی که می خواهد بندگان خود را بیازماید و عقیده قلبی آن شخص مشخص شود با هیبتی وحشتناک وارد قبر می شوند تا توکل آنان نسبت به پروردگار مشخص شود.

چهره نکیر و منکر به اعمال  انسان بستگی دارد

وی با اشاره به اینکه نکیر و منکر برای هر شخصی مانند حضرت عزرائیل(ع) وارد می شود اظهار کرد:برای هر بنده نسبت به اعمال و کردارش در دنیا چهره یشان تغییر می کند.

کارشناس امور مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت:برحسب اعمال آدمی چه مومن و چه کافر چهره نکیر و منکر تغیر می کند و بدین گونه است که چهره نکیر و منکر بستگی به اعمال آدمی دارد.

وی با اشاره به اینکه انسان پس از این که اعمالش را نوشت و کارنامه عملش کامل شد فرشته آن کارنامه را به گردن میت متصل می‌کند، ادامه داد: نکیر و منکر فرشتگان بازپرس انسان‌های کافر و بشیر و مبشر فرشتگان بازجوی انسان مؤمن هستند و با چهره زیبا و نورانی خود موجب آرامش میت می‌شوند.

نخعی پور مطرح کرد: در ورود نکیر و منکر به قبر و یا وارد شدن آن دو فرشته بر میت چنین آمده است که آن دو از بالای قبر وارد به گونه ای که  میت احساس می کند کسی در حال کندن قبر است.

سوال نکیر و منکر برای اعتقاد قلبی است

حجت الاسلام سید محمد موسوی گفت :سوال نکیر و منکر برای اعتقاد قلبی است که متوجه آن باشیم که تبعیضی  قرار نگرفته است.

کارشناس مذهبی در خراسان جنوبی با بیان اینکه نفس جوابگوی نکیر و منکر است بیان داشت: هرآنچه را که به زبان می آورد بستگی به اعمال و عقیده قلبی  و نفسی دارد.

وی با بیان اینکه زبان و جسم جوابگوی سوالات نکیر و منکر نیست، گفت: روح آدمی جوابگوی سوالات است  پس خود اعمال هستند  که جواب می دهند.

موسوی با اشاره به اینکه عذاب قبر بر روح وارد می شود و درد روح همان درد جسم است اظهار داشت:در قبر هر بلایی که بر سر روح می آید دردش را جسم نیز احساس خواهد کرد چرا که عذاب در دنیای ماورائی قابل رویت است.

وی افزود: پیامبر بزرگ اسلام(ص) می فرماید: هر چه برسرآدمی در قبر آید حق اوست،چرا که در دنیا آنچه کرده در قبر برداشت خواهد کرد.

فشار قبرکفاره ضایع کردن نعمت های الهی است

کارشناس مذهبی در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فشار قبر مومن کفاره ضایع کردن نعمت های الهی است اظهار داشت: توبه و استغفار بهترین راه رهایی از عذاب قبر است.

وی بیان داشت: اگر می‌خواهیم مرگ برای ما آسان باشد باید از گناهان خود توبه کرده و آن طور که معبود و معشوق ازلی از ما می‌خواهد با او سخن بگوییم.

حجت الاسلام موسوی آباد کردن دنیا و ویران کردن آخرت مهم‌ترین عامل ترس از مرگ است دانست و بیان داشت: انسان به خاطر این که فکر می‌کند در دنیا تا ابد زندگی می‌کند دنیا را آباد کرده و از آخرت خود غافل می‌شود.

وی از عوامل فشار قبر به بودن حق الناس برگردن میت، بد خلق بودن و ضایع کردن نعمت های پروردگار  و ارزشی برای آن قائل نبودن اشاره کرد.

موسوی با بیان اینکه خداوند گمشده انسان مؤمن است بیان داشت: زیارت حرم امام رضا(ع) و زیارت حرم حضرت معصومه(س) که ثواب زیارت حرم امام رضا(ع) را دارد عذاب و وحشت شب اول قبر را از بین برده و امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) در این هنگام از مؤمنان و زائران خویش دستگیری می‌کنند.

کارشناس مذهبی در خراسان جنوبی افزود: خواندن نماز وحشت برای میت و به جای آوردن کامل رکوع در نماز و همان‌طور که گفته شد زیارات امام رضا(ع) که در سه جا یعنی شب اول قبر و در روز قیامت به فریاد انسان می‌رسند از عوامل مهم و مؤثر کاهش و از بین رفتن وحشت و عذاب قبر هستند.

وی خواندن نماز شب،صدقه دادن،حج، فوت شدن در روز جمعه، نهادن دو چوب تر همراه میّت،ریختن آب روی قبر،خواندن بعضی از سوره های قرآن(سوره نساء ،یاسین،تَکاثُر ،ن وَالقَلَ و تَبارک الملک)و ... را از جمله عوامل کاهش فشار قبر ذکر کرد.

نظرات کاربران