کدخبر: ۳۲۹۳۲
۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۲
چاپ

نظر مقام معظم رهبری درباره حقوق راوی و نویسنده چیست؟

نظر مقام معظم رهبری درباره حقوق راوی و نویسنده چیست؟

بیرجند رسا- به نظر می‌رسد رهبر انقلاب درباره حقوق راوی و نویسنده در حوزه خاطرات، حق را به نویسنده می‌دهند. ایشان می‌فرمایند: «هر چند مواد خام متعلق به صاحب خاطره است .... من موافق حفظ حقوق نویسندگان هستم، ولی در مورد چگونگی‌اش نظری ندارم.»

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسابه نقل از تسنیم، حقوق راوی و نویسنده یکی از موضوعات رایج در حوزه خاطرات دفاع مقدس است که چند سالی است نظرات و آرای مختلفی از سوی فعالان این حوزه با خود به همراه داشته است. عده‌ای از فعالان حق را به راوی می‌دهند؛ چرا که معتقدند این خاطرات متعلق به راوی است و از سوی دیگر برخی حقوق این امر را متوجه نویسنده می‌دانند؛ چرا که به اعتقاد این گروه این نویسنده است که با استفاده از هنر، ذوق و توانایی قلمش واژگان را چنان در کنار هم قرار می‌دهد تا خاطره و اطلاعات خامی که در اختیارش است، به روایتی جذاب و شیرین برای مخاطب تبدیل شود؛ روایتی به یادماندنی به قیمت ساعت‌ها زحمت و تلاش.

حوزه خاطره‌نویسی یکی از حوزه‌های تازه‌متولد شده در عرصه دفاع مقدس است که چند سالی است کار خود را آغاز کرده و با وجود تجربه اندک، جای خود را میان مخاطبان باز کرده است؛ به طوری که پرفروش‌ترین آثار در سال‌های اخیر به کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس اختصاص دارد. حوزه خاطره‌نویسی یکی از حوزه‌هایی است که هنوز به طور مشخص حقوق راوی و نویسنده آن تفکیک و مشخص نشده است.

مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤال نویسنده کتاب «دا» در این رابطه در دیدار دست‌اندرکاران دفاتر ادبیات مقاومت و ادبیات انقلاب اسلامی حوزه‌ هنری با ایشان که اردیبهشت ماه سال گذشته رخ داده بود، نظر خود را فرمودند. ایشان در این دیدار حق را به نویسنده داده و فرمودند:

«در صحبت‌ها شنیدم در مورد حقوق مؤلف و پدیدآورنده صحبت شد. من به این حقوق اعتقاد دارم. هر چند مواد خام کتاب متعلق به صاحب خاطره است، ولی آن‌چه آن خاطرات و مواد خام را جذاب و خواندنی و کتاب می‌کند، تلاش نویسنده است. من وقتی کتابی را که آقای بهبودی زحمت کشیده و درباره‌ی حقیر نوشته بود خواندم، متوجه شدم خودم حتی با کمک اطرافیان هیچ‌وقت نمی‌توانستم چنین کاری را انجام دهم.

من از کارِ هنرمندانه‌ این نویسندگان لذت می‌برم، ضمن این‌که خانم‌ها هم زیاد شده‌اند بین این نویسندگان. همین‌جا هم باید از آقای سرهنگی تشکر کنم که دفترشان نیروسازی هم داشته. من موافق حفظ حقوق نویسندگان هستم، ولی در مورد چگونگی‌اش نظری ندارم.»

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.