کدخبر: ۳۳۱۳۸
۰۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰
چاپ

ازدواج دختران زیر سن قانونی، آری یا خیر؟

بیرجندرسا-در حالی که این روزها همه جا صحبت از آمار پایین ازدواج و آمار بالای طلاق است هنوز هم ازدواج در سنین پایین به عنوان معضلی است که همواره مورد توجه جامعه شناسان قرار دارد.

ازدواج دختران زیر سن قانونی، آری یا خیر؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا    به نقل  از شهرخبر، در حالی که این روزها همه جا صحبت از آمار پایین ازدواج و آمار بالای طلاق است هنوز هم ازدواج در سنین پایین به عنوان معضلی است که همواره مورد توجه جامعه شناسان قرار دارد.ازدواجی که هنوز در مناطقی از جنوب کشور بسیار رواج دارد و هنوز از گوشه کنارهای کشور هر از گای زمزمه هایی از ازدواج دختران خردسال و بسیار نوجوان به گوش می رسد، این در حالی است که بر اساس قانون این نوع ازدواج تخطی از قانون محسوب می شود.

به تازگی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس٬ با غیرقانونی خواندن ازدواج دختران زیر 15 سال، گفته: اگر دفترخانه‌ای بدون اخذ حکم رشد، صیغه عقد و ازدواج دختران زیر 15 سال را جاری کند قانون را نقض کرده است.

محمدعلی اسفنانی٬ با یادآوری آمارهای منتشرشده درباره ثبت 31 هزار ازدواج‌ غیرقانونی در دختران زیر 15 سال در سال 92، گفته: به کاربردن لفظ ازدواج‌های غیرقانونی برای دختران کم سن و سال به لحاظ قانونی است که ازدواج زیر سن 15 سال را برای آنان ممنوع کرده است.

 نماینده مردم فریدن٬ فریدونشهر و چادگان در مجلس٬ با بیان اینکه در گذشته مجازات‌هایی برای ازدواج‌های زیر 15 سال درنظر گرفته شده بود٬ افزوده:‌ اما درحال حاضر این نوع ازدواج و ثبت آن  در کشور مجازاتی ندارد.

 او با تاکید بر اینکه ممنوعیت ازدواج‌های زیر 15 سال در کشور به نحوی نیست که اگر کسی این امر ممنوع را انجام داد آثار حقوقی بر آن مترتب شود٬ گفت: هر چند ازدواج‌های به این شکل اثر بطلانی نخواهد داشت اما در اصل موضوع تخطی از قانون صورت گرفته است.

اسفنانی ادامه داده: به طور مثال معامله با طفل که به سن رشد یا بلوغ نرسیده یا معامله با مهجور ممنوع است. آثار آن هم این است که اگر کسی چنین معامله‌ای انجام داد اثر بطلان و قهقرایی دارد اما درباره ازدواج‌های زیر 15 سال نمی‌توان گفت ازدواج افراد باطل می‌شود.

این سخنان در واقع به این معنا است که با وجود همه تبعاتی که ازدواج های زیر سن قانونی برای دختران دارد هنوز ضمانت اجرایی برای  این قانون وجود ندارد.

دکتر محمد سالم، جامعه شناس و استاد دانشگاه در این خصوص به شهرخبر می گوید: بر اساس آنچه در جامعه  بر آن تاکید می شود سن ازدواج در شرايط جغرافيايي و اقليمي مختلف متفاوت است و بر اساس این دیدگاه  معمولاً در مناطق گرم، سن بلوغ و ازدواج پايين تر و در مناطق سرد و كوهستاني بالاتر است.

او تاکید می کند: در هر حال نکته اینجاست که  مهم نيست فرد در چه سني بالغ مي شود؛ آنچه مهم است اين است كه دختر و پسر احساس كنند كه از نظر فيزيولوژيكي و رواني نياز به ازدواج دارند که مسلما در دنیای امروز یک دختر 9 ساله حتی اگر به بلوغ رسیده باشد نیاز به ازدواج را احساس نمی کند.

دکتر سالم ادامه می دهد:  تشخيص زمان مناسب ازدواج از سوي دختر و پسر تازه بالغ بسیار مشكل است. در اين مورد راهنمايي پدر و مادر و مشاوره با مشاور خانواده ضروري است. معمولاً چون دختران از نظر رشد بدني و رواني از پسران جلوترند و رشد آنان سريعتر است ، زودتر بالغ و براي ازدواج آماده مي شوند. به همين علت در اسلام سن تكليف دختران 9 و پسران 15 سال است اما از انجایی که اسلام یک دین پیشرو است می تواند مطابق زمان به آن استناد کرد.

او تصریح می کند: این يعني اگر در روي زمين مناطقي هست كه دختر در سن 9 سالگي بالغ است اما  اين بدان معنا نيست كه اين دختر 9 ساله بايد الزاماً ازدواج كند. ازدواج زماني واجب است كه شرايط آن از نظر فيزيولوژيكي، رواني ، فرهنگي و اقتصادي فراهم باشد و چنانچه انجام نگيرد فرد به گناه افتد.

گفتنی است، این دکتر معتقد است در ايران به طور عرف بیشتر دختران بين 18 تا 25 سال ازدواج مي كنند. پسرها نيز در روستاها در سنين پايين تر و در شهرها بين 25 تا 30 و گاه تا 35 سال ازدواج مي كنند.

سالم تاکید کرد: قانون تا جایی که من اطلاع دارم ازدواج دختران زیر 13 سال را ممنوع کرد است نه 15 سال را اما این قانون هرگز اجرایی نشده است که به نظر من ازدواج در سن پایین می تواند تبعات منفی زیادی بر روح وروان دختران بگذارد و امکان یک زندگی عادی و سالم را از انها سلب می

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.