کدخبر: ۳۳۱۵۵
۰۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:٤۸
چاپ

ازدواج؛ تسهیل کننده پاکدامنی یا توجیهی برای بی‌توجهی به حریم‌های الهی

ازدواج؛ تسهیل کننده پاکدامنی یا توجیهی برای بی‌توجهی به حریم‌های الهی

بیرجند رسا-گاهی دیده شده برخی افراد به بهانه تأهل چشم خود را بر روی حریم‌های الهی بسته و ازدواج را توجیهی برای برخی از خطاهایی مثل جلوه‎گری و تماشای فیلم‌های غیراخلاقی می‌دانند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا    به نقل  از ایکنا،از حضرت محمد(ص) نقل است هیچ جوانی نیست که در آغاز جوانی، ازدواج کرده باشد، مگر این که شیطان فریاد می‌‏زند، ای وای بر من، که او دو سوم دینش را از من حفظ کرد و در یک سوم باقی‏مانده، تقوای خداوند را پیشه خود سازد.

همیشه از زبان بزرگان و علما نیز شنیده‌ایم که ازدواج مسیر پاکدامنی را تسهیل‌تر کرده و فرد را ‌برابر گناهان جنسی محافظت می‌کند. اما آیا به‌راستی هر کس پای سفره عقدی در برابر سخن عاقد که از او اذن برای جاری کردن خطبه اذن می‌خواهد بله بگوید می‌توان اطمینان داشته باشد که دیگر از این گروه از خطاها ایمن است؟

به نظر می‌رسد به‌راحتی نمی‌توان در این‌باره قضاوت کرد چرا‌که هنوز نتوانسته‌ایم به نقطه مطلوب در خانواده به سبک اسلامی برسیم و فرهنگ جامعه ما از این منظر با چالش‌هایی مواجه است که بررسی این مشکلات راه را برای رفع آن هموارتر می‌کند.

دراین باره که چرا افراد علی‌رغم اینکه راه مشروع برای رفع نیازهای جنسی دارند باز هم دچار خطاها و اشتباهات عدیده‌ای می‌شوند پاسخ‌های مختلفی وجود دارد اما در این نوشتار قصد داریم که فقط به یک مورد آن اشاره کرده و بررسی کنیم.

در بسیاری از خرده فرهنگ‌های جامعه ما بسیاری از خطاها که رنگ‌وبوی اشتباهات جنسی دارد برای افراد مجرد امری بسیار زننده تصور می‌شود در حالی که اگر فرد متأهل همین رفتار را پی بگیرد امری عادی قلمداد می‌شود.

نگاهی به تصور غلط برخی خرده فرهنگ‌ها از خطای فرد متأهل

به‌عنوان مثال اگر دختری با آرایش در منظر عموم حاضر شود با برخوردهایی حاکی از نادرستی عملش مواجه می‌شود در حالی‌که آرایش زن متأهل را حتی برخی از افرادی که مقید به مسائل دینی هستند زشت تصور نمی‌کنند در حالی که از منظر خدای متعال آرایش و جلوه‌گری در برابر نامحرم چه توسط فرد مجرد و چه متأهل خطا و اشتباه است.

از یک منظر دیگر نیز اگر بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم فرد متأهل با خوانده شدن خطبه عقد در حقیقت به همسرش تعهد داده که زیبایی‌ها و جذابیت‌های جنسیش فقط مختص به او باشد و به طور طبیعی بابت این تعهد باید بیشتر مراقب حریم‌ها باشد.

اما متأسفانه ناآگاهی باعث شده که افراد پس از ازدواج به دلایل واهی بسیاری از خطاها را به‌راحتی انجام دهند و حتی تصوری هم مبنی بر گناه بودن اشتباهشان نداشته باشند. بارها اتفاق افتاده وقتی به کسانی که برنامه‌های غیراخلاقی ماهواره وقت فراغتشان را آلوده می‌کند درباره مضرات این قبیل شبکه‌ها گفت‌وگو می‌شود جواب می‌دهند که متأهل هستند و در کنار همسرشان این فیلم‌ها را می‌بینند.

آسیب تماشای فیلم‌های غیر اخلاقی بر زندگی مشترک

اما این افراد تأملی بر این موضوع نکرده‌اند که چه به لحاظ دینی و چه از منظر اجتماعی و روانشناسی تماشای فلیم‌ها و کلیپ‌های غیراخلاقی و مستهجن چه برای افراد متأهل و چه مجرد آسیب‌زا است و فقط ممکن است نوع آسیب آن متفاوت باشد.

کافی است این سؤال را از روانشناسان و جامعه‌شناسان بپرسیم که چرا انسان عصر امروز به لحاظ جنسی قانع نیست، آن وقت با این پاسخ مواجه خواهیم شد که فیلم‌ها و برنامه‌های غیراخلاقی موجب شده که افراد با تماشای آن دچار تنوع‌طلبی جنسی شوند و در نهایت به همسر و شریک جنسی خود قانع نباشند.

مجازات گناه جنسی افراد متأهل در اسلام سنگین‌تر است

خاطرم هست زمانی کارشناس محترمی در این‌باره در قالب طنز گفت خطاهای جوان‌ترها و مجردها محدود به کلامی عاشقانه در گفت‌وگو با جنس مخالف می‌شود اما اشتباهات بزرگتر!! را متأسفانه افرادی مرتکب می‌شوند که همسر دارند.

در احکام جزایی اسلام نیز وقتی متأهلی مرتکب یک خطای جنسی می‌شوند مجازاتش به مراتب سنگین‌تر از گناه و اشتباه یک فرد مجرد است .

آری نباید به بهانه تأهل و داشتن همسر دروازه‌های ورود شیطان به قلب خویش را بازگذاشت و زمینه سست شدن بنیان خانواده را به‌وجود آورد. عفت و پاکدامنی دستور اسلام برای همه افراد جامعه است و چه کسانی که شریک زندگی دارند و چه افرادی که منتظر فضل الهی مبنی بر داشتن همسری مومن و متعهد هستند باید این اصل الهی را مراعات کنند.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.