کدخبر: ۳۳۱۹۷
۰۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱٤:۱۰
چاپ

کلکسیون پهپادهای شکارشده در ایران /عکس

بیرجند رسا-با شکار پهپاد اسرائیلی «هرمس» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کلکسیون پهپادهای خارجی شکار شده توسط نیروهای مسلح ایران کامل‌تر شد.

کلکسیون پهپادهای شکارشده در ایران /عکس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا  به نقل از فارس،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفت و سرنگون شد.

براساس این اطلاعیه هواپیمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادار گریز بوده و قصد نفوذ به حریم منطقه‌ هسته‌ای نطنز را داشت که با هوشیاری و اقدام به موقع شبکه پدافندی، قبل از ورود به منطقه مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار گرفت.

در همین راستا سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: پهپاد ساقط شده از نوع «هرمس» و ساخت رژیم صهیونیستی است.
 

پهپاد هرمس


این پهپاد در شعاع ۸۰۰ کیلومتری عملیات می‌کند و با یک بار سوخت گیری قادر است ۱۶۰۰ کیلومتر پرواز کند.

حاجی زاده همچنین تاکید کرد: باتوجه به سوخت زیاد و اصابت موشک به آن، هواپیما آتش گرفته و منهدم شده است اما قطعاتی از این پهپاد بصورت سالم بدست آمده است که در حال تجزیه و تحلیل آن هستیم.

ابعاد بال تا بال این پهپاد حدود ۵.۵ متر است و ۲ دوربین دارد و قادر است تصاویر را با کیفیت بالا تهیه کند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: در خصوص این نوع هواپیما اطلاعات قبلی وجود نداشت و تنها یک نمونه آن در سوریه ساقط شده بود اما این از نوع پیشرفته‌تری بود.

با این وجود نمونه دیگری از پهپادهای پیشرفته و رادارگریز دنیا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکار شد تا امریکا و اسرائیل بدانند که ورود به فضای جمهوری اسلامی ایران نتیجه‌ای جز نابودی برایشان در پی ندارد.

در این گزارش پهپادهای شکار شده توسط نیروهای مسلح کشورمان مطرح شده است که در ادامه می‌خوانید.

* آنجا که عقاب پر بریزد

یکی از مهمترین پهپادهای شکار شده پهپاد RQ۱۷۰ توسط سپاه پاسداران بود.

این هواپیما که آذرماه سال ۹۰ در شرق کشور به دام انداخته شد، یک هواپیمای بسیار پیشرفته جاسوسی است که البته رادارگریزی، تنها ویژگی مهم آن نیست بلکه این هواپیمای پنهانکار در چندین بخش از فناوری‌های سطح بالا برخوردار است.

هواپیمای بدون سرنشین RQ-۱۷۰ که اصطلاحا Sentinel یا دیده‌بان نامیده می‌شود و برخی آن را جانور قندهار (محلی که اولین‌بار تصویر آن منتشر شد) می‌گویند، یکی از مدرن‌ترین پهپادهای ارتش آمریکاست که استفاده از آن، دستاوردهای مهمی برای نیروهای مسلح این کشور به همراه داشته است.
 

پهپاد RQ۱۷۰

پهپاد RQ-۱۷۰ پرنده بدون سرنشینی است که مدت‌ها در کشور افغانستان در حمایت از عملیات نیروهای ناتو در سکوت عمل می‌کرد. موتور این هواپیما و سیستم حرارتی آن به گونه‌ای است که اختلاف دما ایجاد نکرده و موجب می‌شود تا این هواپیما از دید رادارها دور بماند.

با این حال این پهپاد که مهمترین و سری‌ترین پهپاد جاسوسی آمریکاست توسط سپاه پاسداران کنترل و به زمین نشانده شد در حالیکه آمریکایی‌ها به هیچ وجه این موضوع را باور نمیکردند و در ابتدا آن را تکذیب می‌کردند اما انتشار تصاویر این پهپاد قدرت راداری و جنگ الکترونیک سپاه را نشان داد.

* عقاب جستجوگر به دام می‌افتد

اما موضوع به همینجا ختم نشد و در سالگرد شکار پهپاد جاسوسی RQ۱۷۰ توسط نیروهای مسلح کشورمان، در چهاردهم آذرماه شاهد انتشار خبر به دام افتادن یک فروند پهپاد شناسایی آمریکایی از نوع Scan Eagle (عقاب جستجوگر) به دست نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس بودیم.

این هواپیما در ابتدا برای صنعت ماهیگیری و نظارت بر مناطق دریایی در هنگام ماهیگیری استفاده می‌شد اما بعدها تکنولوژی و قابلیت‌های آن بسیار افزایش یافت و امروز گونه‌های متفاوت آن برای تفنگداران دریایی آمریکا هزاران ساعت مأموریت را در عراق و مکان‌های دیگر انجام داده‌ است.
 

پهپاد اسکن ایگل


ارتقای تکنولوژی اسکن ایگل از سوی شرکت بوئینگ آنقدر افزایش یافت که از آن به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین قابل حمل برای نظارت و کنترل مستقل در شرایط جنگی نیز استفاده شد و از ماه اوت ۲۰۰۴ برای جنگ عراق در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت.

این هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا، بسیار کوچک و غیرمسلح بوده و توسط نیروهای عملیات ویژه استفاده می‌شود.

اما این تنها اسکن ایگل شکار شده توسط سپاه نبود زیرا فرمانده نیروی دریایی سپاه آذرماه امسال، گفت: این سومین پهپاد اسکن ایگل بود که توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شکار شده است. این پهپاد با یک و نیم میلیون ساعت پرواز، رکورددار پرواز در میان پهپادهای دنیا است و هم اکنون این پهپاد در خط تولید ما قرار دارد و نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه از آن استفاده می کنند.

* سایه روشن آمریکا در رادارهای ایرانی

از طرف دیگر فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مراسم سالگرد شکار RQ۱۷۰، از شکار پهپاد دیگری به نام Shadow که همان RQ-۷ است خبر داد.

این پهپاد در ماه جولای سال ۲۰۰۷ به رکورد ۲۰۰هزار ساعت پرواز رسید که رکورد قبلی آن که ۱۰۰هزار ساعت در ۱۳ ماه بود را دو برابر می کرد. در ماه آوریل سال ۲۰۰۸ شدو به رکورد ۳۰۰هزار ساعت پرواز رسید و در ماه می سال ۲۰۱۰ ساعات پروازی آن به بیش از ۵۰۰هزار ساعت رسید. این نشاندهنده میزان اهمیت شدو در مأموریت های تاکتیکی آمریکا در این مدت و میزان اعتماد و ارزش سامانه های آن است.
 

پهپاد RQ۷


اولین اعضای این خانواده پهپادی در سال ۱۹۹۹ با عنوان RQ-۷A وارد خدمت ارتش آمریکا شد. در سالهای بعد مدل ارتقاء یافته با نام RQ-۷B به خدمت وارد شده و مدل A نیز از خدمت خارج شده است. گونه دیگری از RQ-۷ نیز که اخیرا وارد خدمت شده است مدل "۶۰۰" شناخته می شود. این مدل از لحاظ سامانه های شناسایی تفاوتی با سایر مدلها ندارد و به عنوان مدلی بزرگتر از لحاظ بدنه و با پایایی پروازی بیشتر شناخته می شود.

پهپاد RQ-۷ اصولا یک پرنده بی سرنشین شناسایی به حساب می آید که قابلیت حمل تسلیحات را ندارد. اما اخیرا گزارش هایی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان از علاقه نیروهای مسلح آمریکا به مسلح کردن این پهپاد دارد.

* سومین عضو خانواده RQ هم شکار شد

در همین راستا ارتش جمهوری اسلامی نیز از شکار دو فروند پهپاد توسط پدافند هوایی خبر داد.

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که این پهپادها از خانواده RQ و سری ۱۱ است که یکی در شهریور سال ۹۰ و دیگری در آبانماه امسال شکار شده است.
 

پهپاد RQ۱۱


این پهپادها توسط پدافند ارتش مورد اصابت و سرنگون شده است و در حال حاضر در مرکز تحقیقات ارتش در حال بررسی است. همچنین بسیاری از اطلاعات این پهپادها توسط مرکز جهاد و تحقیقات ارتش تخلیه شده است.

* شلیک به شکارچی

آبان‌ماه سال ۹۱ وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دو جنگنده ایرانی به سوی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز خلیج فارس شلیک کرده‌اند.

پنتاگون مدعی شده هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز آب‌های بین‌المللی در حال پرواز بوده است.

پیشتر نیز شبکه «‌سی‌ان‌ان» آمریکا مدعی شد هفته گذشته دو جنگنده سوخو ۲۵ ایران به سوی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز خلیج فارس شلیک کردند.

سی‌ان‌ان در ادامه به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد این هواپیمای بدون سرنشین بر فراز حریم هوایی بین‌المللی کویت پرواز می‌کرد و در حال انجام فعالیت‌های شناسایی عادی خود بود.

این شبکه خبری آمریکایی اعلام کرد اگر چه شلیک جنگنده‌های ایرانی به هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی برخورد نکرده اما نگرانی وزارت دفاع آمریکا را برانگیخته است.

همچنین دو مقام آمریکایی اعلام کردند این دو جنگنده سوخوی ۲۵ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند البته سی‌ان‌ان اعلام نکرد چگونه متوجه شده که این جنگنده‌ها متعلق به سپاه بوده است.

بر اساس خبر سی‌ان‌ان، فیلمی که هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی گرفته، نشان می‌دهد دو جنگنده سوخوی ایران در حال نزدیک شدن به این هواپیما بوده و به سوی آن شلیک کردند.

سی‌ان‌ان ادامه داد: خلبانان ایرانی به شلیک خود ادامه دادند اما شلیک‌های آنان به هواپیمای بدون سرنشین برخورد نکرد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، آمریکا به این اقدام ایران اعتراض کرده اما هیچگونه پاسخی از ایران دریافت نکرده است.

اندکی بعد، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در حاشیه مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم به اظهار نظر در این رابطه پرداخت و ضمن تایید آن، گفت: یکی از پهپادهای دشمن به صورت اشتباه و یا عمدی وارد منطقه خلیج فارس و منطقه FIR که منطقه ممنوعه پروازی بود شد و سیستم‌های پدافند جمهوری اسلامی و جنگنده‌های سپاه که وظیفه مقابله را داشتند، به وظیفه خود عمل کردند.

جعفری ادامه داد: اگر باز هم این اتفاق بیافتد چنین حرکتی از طرف ایران انجام می‌شود.

سردار امیر علی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه نیز گفت: هواپیمای جاسوسی آمریکا وارد سواحل جنوبی استان بوشهر و فضای ایران شده بود که با عکس العمل به موقع جنگنده‌های سپاه مواجه شد.

وی با بیان اینکه این هواپیما از مدل MQ۱ است، گفت: طبق گزارش آمریکایی‌ها این هواپیما وظیفه جمع آوری اطلاعات و همان جاسوسی را دارد.

وی تاکید کرد: این هواپیما مشغول پرسه زدن در اطراف جزیره خارک بود و ما فکر می‌کنیم علاوه بر اهداف نظامی در حال جمع آوری اطلاعات جزیره خارک و تردد نفت کش‌ها بوده است.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه ادامه داد: قبلا هم این هواپیماها وارد منطقه FIRشده بودند و به آنها اخطار داده بودیم که این بار اخطار شدید‌تری دادیم.

حاجی‌زاده با تائید شلیک به این پهپاد گفت: ما شلیک هم کردیم که اخطار بود و اگر آنها توجه نکنند ممکن است اقدامات و پاسخ شدیدتری ببینند.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها