کدخبر: ۳۳٤٦۰
۰۹ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۵
چاپ

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

بخش کشاورزی در خراسان جنوبی بیشترین مصرف‌کننده منابع آبی در استان است

بیرجند رسا-مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خشکسالی‌های ۱۶ ساله در خراسان جنوبی خسارت ۹ هزار و ۸۶۷ میلیارد ریالی به استان وارد کرده است.

بخش کشاورزی در خراسان جنوبی بیشترین مصرف‌کننده منابع آبی در استان است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بیرجند رسا ، هاشم ولی‌پورمطلق  اظهار کرد: خشکسالی در خراسان جنوبی وارد شانزدهمین سال شده و خسارات زیادی به بخش‌های کشاورزی، دامداری، باغات، منابع طبیعی، قنوات و چاه‌ها وارد کرده است.

وی افزود: در این سال‌ها 600 قنات در خراسان جنوبی خشک شده و آبدهی هزار و 250 قنات نیز کاهش یافته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر آبدهی قنوات استان 30 تا 70 کاهش یافته است.

ولی‌پور بیان کرد: بر اساس مطالعات، خراسان جنوبی 185 میلیون مترمکعب کمبود منابع آبی دارد به این معنا که میزان مصرف آب در استان از تولید بیشتر است.

وی تصریح کرد: بخش کشاورزی در خراسان جنوبی بیشترین مصرف‌کننده منابع آبی در استان است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با تخصیص اعتباری معادل 500 میلیارد تومان، می‌توان مشکل آب استان در حوزه کشاورزی، آبخیزداری و آبخوان‌داری را در یک برنامه چهار ساله برطرف کرد.

ولی‌پور مطلق گفت: راندمان تولید محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی در خراسان جنوبی به ازای مصرف هر متر مکعب آب، کمتر از 500 گرم محصول است در حالی‌که این رقم در کشور 900 گرم و در دنیا 2 هزار و 750 گرم است.

وی خرده‌مالکی و محدودیت منابع آبی را از مشکلات بخش کشاورزی در خراسان جنوبی عنوان و بیان کرد: در این راستا باید الگوهای کشت کشاورزان استان تغییر کند.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.