کدخبر: ۳۵٤۱۲
۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۱
چاپ

مردی که با کف زدن خرج کل خانواده را می دهد

بیرجندرسا- سید محمدرضا حسینی نژاد با توکل به خدا و عنایت ائمه خرجی زندگی تمام افراد خانواده خود را از کف زنی و فروش محصولات سنتی بدست می آورد.

مردی که با کف زدن خرج کل خانواده را می دهد

سید محمدرضا حسینی نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا خود را اینگونه معرفی می کند: بنده ساکن قاین هستم 32 سال پیش فعالیت خود را در زمینه تولید محصولاتی مانند زعفران, زرشک,عناب, تهیه صبحانه گیاهی نیم رس, حلوا, انواع گزکنجدی و بادام و زدن کف شروع کردم.

وی با اشاره به قدمت دیرینه کف زنی می گوید: کف زنی  از مراسم خاص مردم خراسان جنوبی در شب یلدا است یا همان شب چله که همراه با تهیه کف که نوعی شیرینی است، برنامه کف زنی با مراسم شادی برگزار می‌شود.

حسینی نژاد درخصوص طرز تهیه این محصول گفت:کف از گیاهی به زبان محلی به نام "بیخ "به دست می آید،ریشه های آن را که از کوه های قاین تهیه میشود را جدا کرده واین ریشه ها را سه بار  می جوشانند برای بار اول و دوم آب آن را دور می ریزند به دلیل اینکه ممکن است  مزه خاک یا مزه خاصی داشته باشد عصاره بیخها را با یک دسته گز درظرف سفالی که به آن تقار می گویند به هم میزنند کف درست میشود کف ها را بر میدارند ودر تقار دومی می ریزند سپس شکر را به آن اضافه می کنند وآنقدر به هم میزنند تا خودش را بگیرد وسفت شود برای تزیین روی آن مقداری پسته یا گردوی ساییده شده می ریزنند.

وی ادامه داد: این کف ها برای معده خاصیت دارد و پایین آورنده ی قندخون است.

حسینی نژاد خاطرنشان کرد:انگیزه من از انجام این کارها گذراندن امور زندگی می باشد که باتوکل به خدا, لطف وعنایت ائمه خرجی زندگی تمام افراد خانواده ما از این راه بدست می آید.

وی در پایان گفت : محصولات ما بیشتردر خراسان جنوبی ومشهد به فروش میرسد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها