کدخبر: ۳٦۲۲۱
۲٤ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۳
چاپ

یک اشتباه در کنکور باعث شد کتابدار شوم / کتابداری شغلی زنانه نیست

بیرجندرسا-مسئول کتابخانه استاد سعیدی بیرجند: کتابداری شغلی زنانه نیست البته تعداد خانمها در این شغل زیاد است و در دانشگاه نیز تعداد خانمهای رشته کتابداری بیشتر بودند و شاید هم دلیلی که آقایان از این شغل استقبال نمی کنند مزایا و حقوق آن باشد.

یک اشتباه در کنکور باعث شد کتابدار شوم / کتابداری شغلی زنانه نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا  فائزه نجاریان مسئول کتابخانه استاد سعیدی بیرجند در گفتگو با  زن امروز  گفت: رشته دانشگاهی ام  کارشناسی کتابداری اطلاع رسانی بود و همزمان با فارغ التحصیلی از دانشگاه(سال 80) به صورت افتخاری تا 5 سال در کتابخانه های سطح شهر فعالیت داشتم . سال 82 تا سال 85 کتابخانه مهندس بنی اقبال که آن زمان بیش از 14 هزار عنوان کتاب داشت و بیشتر شبیه انبار کتاب بود را  راه اندازی کردم.

وی افزود: ورود من به رشته کتابداری یک اشتباه در کنکور بود که همان اشتباه باعث موفقیتم شد و اکنون  از کارم بسیار راضیم چراکه افردی مراجع کننده اهل فرهنگ و هنر و علم هستند و تمام اقشار جامعه را شامل می شود و اگر می دانستم دراین رشته اینقدر موفق هستم در انتخاب رشته کنکور حتما کتابداری را انتخاب می کردم.

نجاریان گفت: سال 85 به صوت رسمی در نهاد کتابخانه ها استخدام شدم و  تا سال 91  در کتابخانه خدیجه کبری مشغول کار بودم .سال 89  به عنوان رابط فرهنگی برتر شهرستان و در سال 90 مقام اول کتابخانه فرهنگی کشور راکسب کردم .

وی گفت: کتابخانه ها در کنار عرضه کتاب فعالیتهای فرهنگی مثل حلقه کتابخوانان نقد و بررسی کتابها و برگزاری مسابقات کتابخوانی و هم چنین طح شبکه کتابخوانان را انجام می دهند که دلیل اینکه سال 90 کتابخانه خدیجه کبری این عنوان را کسب کرد.

نجاریان گفت:نمونه شدن در سطح کشور وهم چنین برخورد افراد مراجعه کننده در جاهای مختلفی که من را می دیدند و ابراز لطف می کردند - از اینکه در انتخاب کتاب و موضوع کمکشان کردم - برایم شیرین ترین خاطره است.

رابط فرهنگی کتابخانه های شهرستان گفت: برای تربیت کودک بسیار کتاب می خوانم و از بسیاری  آموخته هایم در تربیت فرزندم بهره بردم .امکان نداشت مجموعه کتابی وارد کتابخانه شود و من حداقل دو کتاب از آن مجموعه را نخوانم علاقه زیادی به کتاب دارم البته اکنون به واسطه فرزندم کمتر شده اما وقت می گذارم.

وی گفت: اکنون بیشتر در زمینه تاریخ و داستان های تاریخی مطالعه می کنم و کتابهای سیمین دانشور - سووشون و شوهر آهو خانوم - آخرین کتابهایی است که در دست مطالعه دارم.

وی گفت: به نظر من مطالب کتاب مستندتر از مطالبی است که در اینترنت است مطالب اینترنت مستندیت ندارد و موضوع بندی نیست و شما برای یک موضوع مطالب مختلف را می بینید که نمی دانید کدام درست اما کتاب توسط یک نویسنده نوشته می شود و م توان به آن استناد کرد و مطلب آن قابلیت به کارگیری در زندگی را دارد .

مسئول کتابخانه استاد سعیدی گفت:شان کتابدار پایین است به این معنا که جایگاه این افراد در حوزه کاری شان ناشناخته مانده است. کتاب و کتاب خوانی متولی، فراوانی دارد بنابراین باید جایگاه کتابداران ارتقاء یابد و به کتابداران تخصصی توجه یشتری شود.

وی گفت: هفته کتاب بیشتر برای شناساندن کتاب به مردم و دادن مشاوره به افراد برای کتابخوانی است اما متاسفانه هفته کتاب برای ما معضلی است چراکه به نام ثبت نام رایگان در هفته کتاب بیش از هزار مراجعه کننده داریم  اما دریغ از اینکه در طول سال حتی کتاب امانت بگیرند.

وی نقش کتابداران متخصص را در کتابخانه ها موثر دانست و گفت: این کتابدار است که به فرد مراجعه کننده راهنمایی می دهد و او را در موضوعی که می خواهد مطالعه کند هدایت می کند والبته گاهی مراجعه کننده نمی خواهد راهنمایی شود و وارد کتابخانه می شودو بدون اینکه کتاب بگیرد می رود.

وی با بیان اینکه گاهی عنوان می شود کتابداران بداخلاق هستند در حالی که اینگونه نیست  گفت:حجم کاری زیاد است و گاه پاسخگویی به افراد و همزمان چندکار دیگر انجام دادن سخت می شود و نیرو در کتابخانه ها معمولا کم است و نمی شود همیشه به مراجعه کننده راهنمایی بدهیم اما سعی میکنیم این اتفاق بیفتد.

نجاریان گفت:کتابداری شغلی زنانه نیست البته تعداد خانمها در این شغل زیاد است و در دانشگاه نیز تعداد خانمهای رشته کتابداری بیشتر بودند و شاید هم دلیلی که آقایان از این شغل استقبال نمی کنند مزایا و حقوق آن باشد که ازدیگر شغلها کمتر است اما برای خانم ها مزایا و حقوق آنچنان مهم نبوده است.

وی ویژگیهای یک کتابدار را صبر و حوصله و اخلاق خوب دانست و گفت: افرادی که به کتابخانه مراجعه می کنند در سنین و موقعیتهای اجتماعی  مختلف هستند برخورد یک کتابدار باید مناسب و اطلاعات تخصصی اش در زمینه کتاب همیشه به روز باشد .

درپایان وی افزود:فرزندان امروز کنجکاوتر و دقیق ترند و مادران ما نیاز دارند برای تربیت نسل امروز اطلاعات مختلف در همه زمینه ها داشته باشند از زمینه های علمی و هنری و گرفتهتا موضوعات درسی فرزندانشان  بنابراین همه مادران وقتی را در روز به کتاب اختصاص دهند .متاسفانه تکنولوژی امروز فرصت کتابخوانی را گرفته و معمولا افراد سرگرم پیامک و .. هستند . شعار امسال نیز بیایید باهم کتاب بخوانیم  که شعار عمیق و پر معنایی است و امیدورم همه ما در زندگی خود برای کتاب و مطالعه فرصت بگذاریم.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.