کدخبر: ۳۷۵۲۳
۰٦ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:٤۷
چاپ

آشنایی با پنج شناور ناشناخته مین جمع‌کن+ تصاویر

بیرجندرسا- با اینکه دهها مدل سامانه جدید برای جنگ و حمله در دریا ساخته و عملیاتی شده است اما هنوز هم مین به عنوان یک سلاح موثر، حرف های زیادی در دریا دارد.

آشنایی با پنج شناور ناشناخته مین جمع‌کن+ تصاویر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از مشرق، مین های دریایی از جمله تهدیدهای قدیمی در عرصه دریا محسوب می شوند که می توانند پس از رها شدن، تا سالهای سال در پهنه دریا شناور بوده و برای شناورهای سطحی و زیر سطحی مشکل ساز شوند.

مقابله با تهدیدات ناشی از مین ها از دیرباز یکی از چالش های نیروهای دریایی در سرتاسر جهان محسوب و منجر به طراحی کلاس خاصی از شناورها برای مقابله با مین های دریایی شده است. در این مطلب با 5 شناور "مین جمع کن" از 5 کشور مختلف جهان آشنا خواهیم شد.

تایپ 082-II

یکی از جدیدترین مدل های شناورهای ضد مین نیروی دریایی ارتش چین گونه تایپ 082-II به شمار می آید که از سال 1982 به این سو وارد خدمت ارتش چین شده است. بدنه این شناور از ترکیبی از فولاد و فایبر گلاس ساخته شده است تا سیگنالهای مغناطیسی کمتری را از خود انتشار دهد.

شناور چینی مورد نظر به ابزار مختلف مین روبی مجهز شده است. بازوهای مکانیکی، جاذب های الکترومغناطیسی و همچنین سامانه های سونار بخشی از تجهیزات شناسایی و مین روبی این شناور است. معمولا با توجه به نوع مین از سیستم های مختلف برای شناسایی و جمع آوری مین ها استفاده می شود.
 

شناورهایی چوبی و فایبر گلاس به جنگ مین ها می روند+عکس


طول این شناور 55 متر و عرض آن 9.3 متر است. وزن آن 570 تن بوده و به یک توپ 25 میلی متری دو لول مجهز شده است. این شناور به دو موتور دیزل مجهز بوده و می تواند با سرعت 28 کیلومتر بر ساعت بوده و برد آن 1700 کیلومتر است. خدمه این شناور نیز 40 نفر است. بر اساس اطلاعات موجود تا به الان دو فروند از این شناورها ساخته شده است.

کلاس Koster

کشور سوئد به خاطر شرایط خاص جعفرافیایی خود نیاز خاصی به انواع شناور نظامی دارد و صنایع این کشور از جمله موفق ترین ها در زمینه ساخت کشتی های جنگی پیشرفته در جهان محسوب می شود.

شناورهای ضد مین کلاس Koster که به تعداد 5 فروند ساخته شده اند در حال حاضر بخشی از توان ضد مین نیروی دریایی سوئد را تشکیل می دهند. این ناوها گونه ارتقاء یافته ناوهای مین روب کلاس Landsort است.
 

شناورهایی چوبی و فایبر گلاس به جنگ مین ها می روند+عکس


این شناور سوئدی به انواع مین و خرج های انفجاری ضد زیردریایی به علاوه یک توپ 40 میلی متری مجهز شده است. سامانه های سونار برای کشف مین و زیردریایی ، لینک 16 برای انتقال داده های اطلاعاتی ، سامانه بدون سرنشین شناسایی و خنثی سازی مین "روباه دریا" ساخت آلمان از دیگر تجهیزات این ناوها به حساب می آیند. سامانه های الکترونیکی و راداری این شناور ساخت سوئد ، فرانسه و دانمارک است.

در این شناور از 4 موتور دیزل ساخت شرکت اسکانیا بهره گرفته شده است که بردی در حدود 4000 کیلومتر و سرعتی در حدود 22 کیلومتر در ساعت را برای این شناور فراهم کرده است. وزن این شناور 360 تن ، طول آن 47.5 و عرض آن 9.6 متر است. این شناورها توسط شرکت سوئدی Kockums ساخته شده اند.

کلاس Alta

نروژ در شمال اروپا یکی دیگر از کشورهای جهان است که با اتکا به صنایع داخلی خود بخش عمده ای از نیازهای دفاعی خود را تامین کرده است. کلاس Alta یکی از شناورهای ضد مین نیروی دریایی نروژ محسوب می شود که در حال حاضر 2 فروند از آنها در حال خدمت در نیروی دریایی نروژ می باشد.

این شناور نروژی از بالشتک های هوا به مانند هاورکرافت ها در زیر بدنه خود بهره برده و می تواند به راحتی در آبهای بسیار کم عمق نیز به عملیات بپردازد. این شناور به سامانه های صوتی و الکترومغناطیسی جمع آوری مین مجهز شده است و بدنه آن نیز به گونه ای طراحی شده است تا کمترین بازتابش امواج الکترومغناطیسی را داشته باشد.
 

شناورهایی چوبی و فایبر گلاس به جنگ مین ها می روند+عکس


در این شناور موشک های دوش پرتاب میسترال برای امر دفاع هوایی به همراه یک قبضه توپ 20 میلی متری و دو مسلسل 12.7 میلی متری نصب شده است. سامانه بدون سرنشین شناسایی و خنثی سازی مین Pluto ساخت نروژ نیز بر روی این شناور نصب شده است که با کنترل از راه دور بخشی از عملیات مبارزه با مین ها را بر عهده دارد.

سامانه های سونار بخش دیگری از توان ضد مین شناورهای کلاس Alta هستند. از این سامانه های شناسایی صوتی نیز برای شناسایی دقیق محل مین های دریایی استفاده می شود.

وزن این شناور 375 تن ، طول آن 55 و عرض 13.6 متر است. این شناور از دو موتور دیزل با توان مجموع 3600 اسب بخار نیرو می گیرد که سرعتی در حدود 37 کیلومتر بر ساعت و بردی در حدود 2400 کیلومتر را برای ان فراهم می کند. این شناورها 32 نفر نیز خدمه دارند.

کلاس Yaeyama

نیروی دریایی ژاپن دارای سه فروند شناور مین روب کلاس Yaeyama است که در ژاپن ساخته شده است. این بدنه داخلی این شناور از جنس چوب ساخته شده است تا میزان سیگنالهای مغناطیسی ساطع شده از کشتی به کمترین حد خود برسد. سیستم پیشرانه این کشتی ساخت میتسوبیشی ژاپن است که توانی در حدود 2400 اسب بخار را برای این کشتی ها فراهم می کند.
 

شناورهایی چوبی و فایبر گلاس به جنگ مین ها می روند+عکس


طول این کشتی 67 متر ، عرض آن 11 متر و وزن آن 1000 تن است. سامانه های سونار و خنثی سازی مین بر روی این شناور نصب شده است. البته از شناورهای بدون سرنشین برای عمل شناسایی و خنثی سازی مین ها نیز در این شناور ژاپنی استفاده می شود.

این شناور در حال حاضر بزرگترین شناور عملیاتی نظامی جهان با بدنه چوبی به حساب آمده و می تواند با سرعت 26 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. این ناو دارای 60 نفر خدمه می باشد. البته بدنه چوبی مورد نظر با لایه فلزی پوشیده شده است.

کلاس Alexandrit

اما جدیدترین شناور نیروی دریایی روسیه در بخش مبارزه با مین های دریایی کلاس Alexandrit نام دارد که یک فروند از آنها به آب افتاده و در سال 2015 به ناوگان شمال نیروی دریایی این کشور تحویل داده خواهد شد. بدنه این کشتی روسی از فایبر گلاس ساخته شده و برای شکل دادن بدنه اولیه از روش vacuum infusion استفاده شده است و تنها در مدت یک روز و نیم اسکلت اصلی کشتی آماده شده است.
 

شناورهایی چوبی و فایبر گلاس به جنگ مین ها می روند+عکس


استفاده از این ماده باعث کاهش شدید سیگنالهای الکترومغناطیسی در کشتی شده و باعث می شود تا شناور مورد نظر گزینه ای مناسب برای عملیات مین روبی باشد. وزن این شناور در حالت بارگیری کامل 890 تن است و نیروی مورد نیاز خود را از 1 یک موتور دیزل به قدرت 2500 اسب بخار تامین می کند.

طول این کشتی 61 و عرض آن 10 متر است. توان حرکت با سرعت 31 کیلومتر بر ساعت را داشته و برد آن 3 هزار کیلومتر است. این شناور به سامانه دفاع هوایی ایگلا و همچنین توپ AK 630 نیز مجهز شده است. این ناو در عین عملیات مین روبی توان انجام مین ریزی را نیز خواهد داشت.

نیروی دریایی روسیه برنامه دارد تا در نهایت 30 فروند از این کشتی ها را به خدمت دربیاورد. تعداد خدمه این ناو 45 نفر خواهد بود. هنوز اطلاعات زیادی در مورد سامانه های مورد استفاده در این کشتی منتشر نشده است.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها