کدخبر: ۳۷۵۹۵
۰۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۸
چاپ

عاملی:

افزایش۴.۶ درصدی اهداخون درخراسان جنوبی/ کمبود نیرو در مراکز انتقال خون

بیرجندرسا- مدیر پایگاه منطقه ای انتقال خون خراسان جنوبی از افزایش ۴.۶ درصدی اهدا خون در استان طی ۹ ماه گذشته خبر داد و گفت:مراکز انتقال خون استان با کمبود نیرو مواجه است.

افزایش۴.۶ درصدی اهداخون درخراسان جنوبی/ کمبود نیرو در مراکز انتقال خون

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا محمدرضاعاملی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طی ۹ ماه گذشته تعداد هفت هزار و ۲۴۶ نفر برای اهدا خون به پایگاه های انتقال خون خراسان جنوبی مراجعه کردند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۴ هزار  ۵۷۲ نفر موفق به اهدا خون شدند، تصریح کرد: تعداد اهدا کنندگان خون طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۶ درصد رشد را نشان می دهد.

مدیرپایگاه منطقه ای انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از این تعداد ۱۳ هزار  ۵۳۴ نفر اهدا کنندگان مرد بودند، گفت: همچنین در این مدت تعداد یک هزار و ۳۰۸ نفر زن موفق به اهدا خون شدند که مراجعه بانوان برای اهدای خون نسبت به آقایان  بسیار کمتر است.

۵۵.۳ درصد اهدا کنندگان، اهدا کننده مستمر هستند

عاملی با بیان اینکه همچنین از این تعداد هشت هزار و ۶۰۵ نفر اهدا کننده مستمر بودند، بیان داشت: حدود ۵۵.۳ درصد از مراجعه کنندگان برای اهدا خون در استان اهدا کننده مستمر هستند.

وی با اشاره به اینکه اهداکنندگان مستمر در فاصله زمانی یک سال حداقل دو بار خون اهدا می کنند، اظهارداشت: زمان خون‌گیری هفت تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و بعد از اتمام این افراد می‌توانند به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند.

مدیرپایگاه منطقه ای انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین تعداد سه هزار و ۱۹۹ نفر از اهدا کنندگان برای نخستین بار خون اهدا کردند و امیدوار هستیم تعداد این افراد روز به روز افزایش یابد.

بیشترین نیاز مراکز انتقال خون استان به گروه های خونی منفی است

عاملی بیشترین گروه خونی اهدا شده را O+ عنوان کرد و افزود: در این مدت تعداد چهار هزار و ۴۲۹ واحد گروه خونی O مثبت اهدا شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در این مدت سه هزار و ۴۵۹ واحد گروه خونی A  مثبت، سه هزار و ۶۳۹ واحد B مثبت، یک هزار و ۹ واحد  AB مثبت و ۷۴۱ واحد گروه خونی O  منفی توسط هم استانی های عزیز اهدا شده است.

مدیرپایگاه منطقه ای انتقال خون خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه همواره بیشترین نیاز ما به گروه های خونی منفی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه افراد دارای گروه خونی O منفی می توانند به تمامی گروه ها خون اهدا کنند بنابراین این گروه خونی بیشترین نیاز استان است.

عاملی اضافه کرد: در سال گذشته نیز تعداد ۱۶ هزار و ۹۲۳ نفر به منظور اهدا خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۹۲۳ نفر موفق به اهدا شدند.

نیمی از چارت سازمانی مراکز خون استان خالی است

وی کمبود بودجه و نیرو را از مهمترین مشکلات پیش روی مراکز انتقال استان بشمرد و گفت: چارت سازمانی مراکز انتقال خون استان باید ۹۵ نیرو داشته باشد که متاسفانه در حال حاضر ۴۵ نفر نیرو در این مراکز داریم و نصف چات سازمانی ما خالی است.

مدیر پایگاه منطقه ای انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر پنج پایگاه انتقال خون در سراسر استان فعال است، یادآورشد: از این تعداد دو مرکز در بیرجند و مابقی در شهرستان های فردوس، طبس و قاین فعال هستند.

عاملی در ارتباط با راه اندازی مراکز انتقال خون در شهرستان های فاقد این مراکز نیز بیان کرد: راه اندازی این مراکز در شهرها بر اساس معیارهایی از جمله تعداد تخت های بیمارستانی، بیماران تالاسمی، تعداد اهدا کنندگان آن شهر و ... است که این شهرستان ها فاقد این معیارها بوده و شرایط لازم برای راه اندازی مراکز انتقال خون را ندارند.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها