کدخبر: ۳۸۸۵۳
۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۱
چاپ

نیکی کریمی از عروس تا شیفت شب

بیرجندرسا-چهارشنبه شب و در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر اتفاقی متفاوت از آن چه در این گونه مراسم ها می بینیم، رخ داد و هیئت داوران که در بسیاری از انتخاب هایش، نگاه خاص رییس آن به وضوح دیده می شد...

نیکی کریمی از عروس تا شیفت شب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از تبیان, در اقدامی پسندیده از خانم نیکی کریمی به خاطر تلاش ویژه و متفاوتش در دو دهه فعالیت سیمایی برای اصلاح نگاه جامعه به خانواده و تلاش در مسیر احیا و استحکام این نهاد ویژه و مقدس تقدیر کرد. البته این تقدیر بسیار خوب اگرچه با زبان تیز و تند خانم کریمی همراه بود و به نظر می رسید خانم کریمی به کسی که همان چند دقیقه پیش جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را از دست مادرش گرفته بود یا حتی تمام سینمای ایران، طعنه و کنایه زد اما به هر حال عطف توجه جشنواره گردانان سی و سوم به این مطلب از یک سو و تلاش ویژه خانم کریمی در این حوزه و به خصوص در این فیلم آخرش از نقاط درخشان این جشنواره به شمار می آید.

البته نیكی كریمی حدود یك دهه است كارگردانی را هم به كارنامه اش اضافه كرده اما همچنان وجه بازیگری اش پررنگ تر است. دلیل غالب آن سرنوشت سه فیلمی است كه پیش از «شیفت شب» ساخته كه هیچ كدام در لیست آثار محبوب قاطبه منتقدان و مخاطبان سینما قرار نگرفته اند. ( چند روز بعد ، سوت پایان و یک شب) 

 اگرچه بخش عمده ای از این عدم اقبال  به وضعیت اكران شان باز می گردد اما دلیل اصلی را باید در كیفیت خود فیلم ها جست و جو كرد. كریمی حالا با وسواس بیشتری پشت دوربین قرار گرفته و اگر با همین میزان ریز بینی به كارش ادامه دهد بزودی یكی از فیلمسازان پركار و قابل اعتنای سینمای ما لقب خواهد گرفت.

 منظور این نوشته نادیده گرفتن ضعف های «شیفت شب» نیست بلكه مراد هدف گذاری كارگردان است كه بخوبی فهمیده از فیلمش چه می خواهد . ویژگی بارز «شیفت شب» قصه گویی آن و پرهیز از مطول گویی است. در دل این قصه منظور كارگردان اندك اندك باز می شود و بدون نیاز به اغراق بخشی از بحران خانواده امروزی و زمینه های آفرینش آن به نمایش در می آید.

 نیكی كریمی نگاهی درست و فراموش شده به زن به عنوان ركن خانواده دارد. در چند سال اخیر زن در سینمای ما تبدیل به عامل فروپاشی خانواده و موجودی شده كه سر سازگاری ندارد و می خواهد دنیای فعلی را به امید آرمان شهری خیالی به هم بریزد. این در حالی است که حقیقت زندگی ما در جامعه چیز دیگری است و آن این که اتفاقاً زنان مایه اصلی یک خانواده و دقیقاً بنای محکم و اصلی برای حفظ یک خانواده است.

 شخصیت ناهید «شیف شب» درست عكس این جریان قوام می یابد. او زنی است خوش گذران كه همه هم و غمش دیدن چند باره سریال های ماهواره است اما وقتی شوهرش را كج خلق و مستاصل می بیند ، به تنهایی پرچمدار حفظ كیان خانواده می شود.

  این تصویر در سینما شاید آرمانی و بعید به نظر برسد ، حتی در دنیای واقعی كمتر زنی بد اخلاقی های مستمر و پنهان كاری های اعصاب خرد كن همسرش را تاب می آورد ، «شیفت شب» اما روی این مانیفست اصرار دارد. همین است كه تجربه چهارم كارگردانی تنها فیلمساز زن بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و سوم فجر را دلنشین می كند. دیگر نقطه اتكا فیلم یعنی بازی كنترل شده و پر از حس محمد رضا فروتن و البته لیلا زارع را نمی توان نادیده گرفت. فروتن و کریمی در چند فیلم همبازی بوده و این بار در مقام کارگردان – بازیگر همکاری داشته اند.  

 این فیلم بیان کننده حقیقتی مهم در ارتباطات خانوادگی است و آن این که می توان با یک گذشت مهم و باور به ماندن در خانواده و حفظ آن – حتی به قیمت تحمل بسیاری از سختی ها و مشکلات – بدی ها را به خوبی ، شکست ها را به موفقیت و جدایی ها را به با هم بودن و نزدیک شدن تغییر داد. جهت گیری این فیلم با این نگاه در واقع برخلاف بسیاری از آموزه هایی است که امروزه در سینما و تلویزیون ما دیده می شود. نگاه نیکی کریمی به تین واقعیت بسیار خوب و ساده و شفاف و در عین با فاصله گرفتن از شعارزدگی و دیدگاه های عوامانه است. نیکی کریمی انگار بخوبی دریافته است که از پس فیلم هایی که گاهی حتی خودش بازی کرده و در آن برای کوبیدن مردها ، خانواده هم مورد تمسخر قرارگرفته است، واقعیت نجات در خانواده رخ می دهد و باید با آن بسیار جدی تر از پیش و نه در حد به اصطلاح روشنفکری های فیمینستی نگریست.

خانم کریمی از این جهت می تواند مورد توجه و تقدیر قرار بگیرد تا بتواند به عنوان یک فیلمساز مولف و پیشرو در مسیر استحکام نظام خانواده که مهمترین مولفه در سبک زندگی ایرانی و اسلامی است تعریف شود؛ البته این به معنای گذشت از اشتباهات بزرگ خانم کریمی در نوع رفتار و حتی پوشش ایشان نیست اما به هر حال این اقدام ایشان برای فرهنگ این کشور مهم و قابل تقدیر است. 

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها