کدخبر: ۳۹۲۷۷
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۵
چاپ

گفتگوی اختصاصی بیرجندرسا با احمد توکلی/1:

دریچه نگاه توکلی به محاسن و معایت اقتصادی دولت های بعد از انقلاب در ایران

دریچه نگاه توکلی به محاسن و معایت اقتصادی دولت های بعد از انقلاب در ایران

بیرجندرسا- توکلی که در تمام سالهای بعد از انقلاب مسئولیت های مختلفی را تجربه کرده است، نقاط قوت و ضعف دولت مردان دوره انقلاب را به طور کلی توزیع عدالت بین مردم در بعضی دوره ها و توجه نکردن صحیح سیاست های اقتصادی امام(ره) و مقام معظم رهبری می داند.

احمد توکلی سخنگوی دولت محمدعلی رجایی و وزیر کار و امور اجتماعی مستعفی کابینه اول میر حسین موسوی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری بیرجندرسا با اشاره به اینکه هردوره از ریاست جمهوری یک محاسن ومعایبی اقتصادی دارد افزود: در اوایل انقلاب در دولت شهید رجایی و همچنین موسوی که مصادف با زمان جنگ بود بزرگترین خدمتی که در آن زمان به لحاظ اقتصادی اجتماعی شد تغییر توزیع منابع عمومی به سمت فقرا و مستضعفان بود.

وی که مدرک دکترای اقتصادش را در سال ۱۳۷۵ از دانشگاه ناتینگهام انگلستان دریافت کرده است با اشاره به نرخ رشد اقتصادی منفی دردوره اول انقلاب افزود: دولت از جهت توزیع درآمد وکاهش نابرابری موفق بودیم اما از جهت اینکه همه چیز را دولتی کردند نتایج مثبتی در پی نداشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مدل جدید دوره پنجم و ششم ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در زمان دوران هاشمی بازسازی  با بهره وری نسبتا خوب انجام شد ولی اشکالش در این بود مدلی که انتخاب شده، مدل توسعه صندوق بین المللی پول بود.

وی که در انتخابات ششم ریاست جمهوری  رقیب اصلی هاشمی محسوب می‌شد ادامه داد: این مدل تعدیل بود  که به کشور های جهان سوم توصیه می کرد که بازار کار, سرمایه, پول و کالا را آزاد بگذارید.

استاد یار گروه علوم اقتصادی  دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان کرد: در سال آخر حیات پر برکت امام قرار شد سیاست های بازسازی بعد از جنگ تبین شود امام آن سیاست ها را در جهت اینکه اگر نقش مردم دردولتی کردن امور حذف شود منجربه شکست اقتصاد می شد.

 بنیانگذار روزنامه رسالت و فردا  ادامه داد: هنگامی که سیاست های دولت کلی بازسازی شد امام فرمودند که  مردم را به سرمایه گذاری تشویق کنید وکار ها را به دست مردم بسپارید وآنجایی که مردم نتوانستند کاری انجام دهند دولت آن کار را انجام دهد این حرف بسیار صحیح اقتصادی واسلامی در عمل به توسعه صندوق بین المللی پول تبدیل شد

 توکلی بیان کرد: دولت هاشمی این کار را انجام داد این مدل اگر صحیح صورت نگیرد به توسعه فقر منجر می شود, یعنی عمران وآبادانی درست می کند ولی اختلاف طبقاتی ایجاد میشود به طور کلی افتادن امور به دست ثروتمندان نه بدنه اصلی جامعه.

وی که خود در انتخابات هشتم ریاست جمهوری رقیب انتخاباتی خاتمی بود با اشاره به بها دادن به قشر محدود پردر آمد جامعه در دوره خاتمی افزود: هنگامی که دوره اصلاحات به خاتمی رسید همان آدم ها سر کار بودند و همان خط ادامه پیدا کرد و همان نتایج حاصل شد و ما رشد را به قیمت نابرابری به دست می آوردیم .

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اظهار تاسف از عملی نکردن توزیع عدالت در سطح جامعه در دولت هفتم و هشتم خاطر نشان کرد: نابرابری رشد اقتصادی در جامعه منجر شد که رهبری رشد عدالت محور را مطرح کنند  و برای توزیع عدالت در سطح جامعه مدل های تعریف کردند که مشکلات رفع شود که متاسفانه ما هنوز به این مدل ها عمل نکردیم.

توکلی که ابتدا حامی دولت نهم بود اما بعدها به منتقد سرسخت احمدی نژاد تبدیل شد نقطه قوت و ضعف دوره نهم و دهم را اینگونه بیان کرد:  احمدی نژاد از جهت جریان دادن منابع  به تمام اقصی نقاط کشور، بازکردن مویرگ ها همت خوبی داشت ولی متاسفانه کار دست کسانی بود که جز مدل صندوق چیز دیگری را باور نداشتند.

وی با تاکید بر روحیه مستبدانه احمدی نژاد و رفتار نوسانی او اظهار کرد: در دوره احمدی نژاد هم استبداد در دولت خیلی حاکم بود وهم حرف اول و آخر را یکی می زد و افرادی  که انتخاب شده بودند کسانی بودند که امر ونهی را می پذیرفتند.

توکلی که پس از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی، از کلیت کابینه وی دفاع کرد، ادامه داد: در حال حاضر هم متاسفانه همان خط فکری مدل صندوق دنبال می شود امیدواریم که همچنان که در دولت واقع بینی بیشتر شده مسئولین بتوانند خوبی های دولت گذشته را اتخاذ و در رفتاراقتصادیشان تعدی کنند و ماهم در این جهت کمکشان می کنیم.

تقدیر و تشکر از جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی به دلیل همانگی های انجام شده.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.