کدخبر: ۳۹۷۲۱
۱۵ فروردین ۱۳۹٤ ساعت ۰۸:۵۲
چاپ

عفت و حیا بدهید، لباس بگیرید؛

خرید زنانه از فروشندگان مرد/ مردان حواسشان به همه جا هست غیر از فروش + تصاویر

خرید زنانه از فروشندگان مرد/ مردان حواسشان به همه جا هست غیر از فروش + تصاویر

بیرجندرسا-بالاخره در این حرفه چیزهایی می‌بینیم که شاید عامه مردم از آن‌ها آگاه نباشند، همین باعث می‌شود تا از اهل منزل بخواهم از اماکنی خرید کنند که فروشنده آن خانم است، این طوری هم کمتر معذب می‌شوند وهم مشتری ثابت آن‌ها می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از جام نیوز , رفتن به فروشگاه‌ و خریدکردن همیشه برای زنان خوشایند است. اما خرید زمانی برای آنها خوشایندتر خواهد بود که فروشنده آن فروشگاه نیز زن باشد. چرا که زنان علاوه بر داشتن ذوق و سلیقه زنانه و دانستن نیاز همجنسان خود، با مشتریان هم جنس خود راحت تر هستند.

در مواردی که نیاز به خرید لباس مخصوص زنان باشد، ارتباط با یک فروشنده زن بسیار راحت تر از مردان است، بسیاری از زنان با دیدن مردان فروشنده که مشغول فروش لباس و لوازم مورد نیاز زنان هستند وارد مغازه نمی شوند و در صورت خرید نیز خرید دلچسبی نخواهند داشت، چرا که در برخی از موارد، لباس نیاز به اصلاح دارد و زنان به دلیل راحت  نبودن با فروشنده نمی توانند خواست واقعی خود را انتقال دهند. 

 

به گزارش باحجاب، در این روزها شاهد هستیم بسیاری از ضد‌ارزش‌ها و موضوعاتی که عرف در گذشته آنها را ناپسند می‌دانست در حال تبدیل شدن به یک موضوع قابل قبول برای عموم مردم شده است، چنانچه با وجود اعلام مراکز انتظامی مبنی بر ممنوعیت استخدام فروشنده مرد در فروشگاه‌های عرضه کننده لباس بانوان و وجود شرایطی از قبیل معرفی خانم به عنوان فروشنده برای اخذ مجوز، در بیشتر موارد این مسئله توسط فروشندگان نادیده گرفته می‌شود و یا به دروغ فردی را برای اخذ مجوز معرفی می‌کنند و در واقع خبری از خانم فروشنده در مغازه نخواهد بود.

 

در بیشتر مراکزی که بعنوان مرکز خرید لباس زنانه شناخته می‌شوند فروشندگان مرد مشغول به کار هستند و فروشندگان جوان در مقابل لباس‌های مخصوص بانوان را به فروش می‌رسانند، در حالی‌که این لباس‌‌ها باید در مغازه ‌های مخصوص و توسط فروشندگان زن به فروش برسند. این موضوع با وجود نیروی کار فراوان زن امری غیرمنطقی و مخالف با باورهای دینی ما است.

در این نوشتار به بررسی این مسئله از منظر برخی از شهروندان می پردازیم. 

خرید از فروشنده مرد برایم عادی شده

(م.ر) دختر جوانی است که در مورد خرید لباس مورد نیازش از فروشنده مرد می گوید: تا چند سال پیش اگر پایم را در مغازه‌ای می‌گذاشتم که جنس زنانه‌اش را مردی عرضه می‌کرد، حتما متعجب می‌شدم از این‌که چرا با او برخوردی نمی‌شود اما حالا آن قدر تعداد این دست مغازه‌های زیاد شده که تقریبا همه با وجه ناخوشایند آن کنار آمده‌اند. اگر هم چنین نباشد، انتخاب ما خانم‌ها به جای اعتراض، تنها ترک مغازه در سکوت و رفتن سراغ مغازه بعدی است، من هم اوایل خرید از آقایان برایم دشوار بود اما دیگر برایم عادی شده است. 

زنان با فروشنده خانم راحت‌ترند

آقای (ص.ب) که هم تولیدی لباس‌های مجلسی زنانه دارد و هم عمده فروش این صنف است، در توضیح ضرورت‌های اخلاقی موجود در فروش لباس و اجناس متعلق به زنان بیان می‌دارد: هیچ ممانعت قانونی وجود ندارد که فروشندگان این نوع لباس صرفا آقایان باشند، اما اگر به تجربه سال‌های کار من در این حرفه اعتماد می‌کنید، می‌گویم بسیاری از خانم‌ها وقتی لباسی را پرو می‌کنند اگر اشکالی در آن ببینند آن را به فروشنده آقا نمی‌گویند اما اگر یک خانم آن‌ها را راهنمایی کند، حتما عیب و ایراد لباس را با او مطرح می‌کنند. او خودش ترجیح می‌دهد همسر و دخترانش از مغازه‌ای خرید کنند که فروشنده‌اش خانم است؛ «بالاخره در این حرفه چیزهایی می‌بینیم که شاید عامه مردم از آن‌ها آگاه نباشند، همین باعث می‌شود تا از خانواده ام بخواهم از اماکنی خرید کنند که فروشنده آن خانم است، این طوری هم کمتر معذب می‌شوند و هم مشتری ثابت آن‌ها می‌شوند.» 

بعضی از مردان حواسشان به همه جا هست غیر از فروش

(ز.ه) دختر جوانی است که به همراه یکی از دوستانش برای خرید لباس مجلسی به یکی از مراکز خرید مراجعه کرده بود، در مورد خرید و مشکلاتی که زنان ممکن است در خرید از فروشندگان مرد با آن مواجه شوند گفت: «الان حدود ۲ ساعت است که مغازه‌های این اطراف را می‌گردم ولی همه فروشنده‌ ها مرد و معمولا پسران جوان هستند. البته از نحوه سوال کردن فروشنده می‌شود فهمید که نگاهش به کارش حرفه‌ای است یا با غرض دیگری با شما همکلام شده است.»

با این حال آن‌ها تاکید می‌کنند که راهنمایی خواستن از هم‌جنس‌شان در هنگام خرید یک محصول تمام قد زنانه، کاری به مراتب آسان‌تر است. 

زیاد سخت نگیر موضوع آن‌قدرها هم پیچیده نیست!

(پ.م) فروشنده یکی از مغازه‌های لباس مخصوص بانوان می‌گوید: الان دیگر چند سالی است که آقایان علاوه بر خانم‌ها به فروش این اجناس روی آورده‌اند مردم نیز به این موضوع عادت کرده‌ و به راحتی از ما خرید می‌کنند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا این لباس‌ها را در مقابل دید عموم به فروش می‌رسانید، عنوان می‌کند: اکثر مغازه‌های بازار دور تا دور باز هستند و چون فضای مغازه‌ها کوچک است مجبور هستیم تا اجناس را در مقابل دید به فروش برسانیم. 

این فروشنده ادامه می‌دهد: هیچ فردی برای فروش اجناس در مقابل دید عموم به ما اعتراض نکرده است، از نهادهای مسئول هم اخطاری برای ما نیامده است فکر نمی‌کنم این موضوع آن‌قدرها که شما فکر می‌کنید مهم باشد.

کسی معترض نیست؛ نه قانون، نه مشتری

(ا.ح) پسر جوانی است که در فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی به همراه دوست خود مشغول به کار است. او در پاسخ به این سوال که چرا به فروش اجناسی که مختص زنان است می پردازد، گفت: فروش لوازم آرایشی زنانه، حرفه‌ای نیست که تو را با ضررش پشیمان کند. خانم‌هایی که از نان شب‌شان چشم می‌پوشند تا لوازم آرایشی بخرند یا سن شروع آرایش در کشورمان که پایین آمده و رسیده به دوران نوجوانی، دلیل سود ۱۰۰ درصد این حرفه است. هر سودی هم بهایی دارد. من اوایل این مغازه را همراه خانمم می‌چرخاندم. صبح‌ها نوبت او بود و عصرها هم من پای دخل می‌ایستادم، اما حالا گرفتاری‌های همسرم باعث شده تا تنها کار کنم.

او بر این نکته که بعضی خانم‌ها از حضور در چنین مغازه‌ای احساس شرم دارند، صحه می‌گذارد و می‌گوید: البته تا به امروز کسی نسبت به این مسئله معترض نشده است.

نه سازمانی قانونی و نه حتی مشتری‌هایمان

قوام یافتن ارزش های اخلاقی در جامعه اسلامی نیازمند پایبندی همه اقشار به عفاف و حیا است و برای ادامه حیات جامعه اسلامی این مسئله باید در همه شئونات جامعه به خوبی تجلی یابد. ممنوعیت فروش پوشاک زنانه توسط فروشندگان مرد و نظارت بر طراحان و تولید کنندگان مد و لباس، بازرسی اتحادیه ها و برخورد مناسب اماکن و مراجع انتظامی برای جلوگیری از رواج پوشاک نامناسب و ایجاد فضای ناامن و نا مناسب برای خرید زنان جامعه، می تواند از راه‌های مهم برای تقویت و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه باشد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.