کدخبر: ٤۰۵۸٦
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹٤ ساعت ۰۷:۵۹
چاپ

روزنامه بین‌الملل مشرق/

ماجرای توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران/ کنگره توافق را رد کند، تحریم‌های ضدایرانی از بین می‌رود

بیرجندرسا- دبیر کل حزب ساماجوادی هند در سال 2008 حین سفری به آمریکا 5 میلیون دلار برای انتقال فناوری هسته‌ای به هند به بنیاد کلینتون اهدا کرده است.

ماجرای توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران/ کنگره توافق را رد کند، تحریم‌های ضدایرانی از بین می‌رود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا،  گزارش پیش رو خلاصه مهمترین اخبار بین الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن ذکر شده است انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. اخبار براساس کشور تفکیک شده است.

 

 

خلاصه اخبار بین‌الملل روز چهارشنبه 94/2/9 به شرح زیر است:

ملک سلمان در عربستان کودتا کرد/ بیمارستان‌های یمن در آستانه تعطیلی/ مخالفت سنا با تبدیل توافق هسته‌ای به پیمان/ ماجرای توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران/ بمباران فرودگاه صنعا برای جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی/ کنگره توافق را رد کند، تحریم‌های ضدایرانی از بین می‌رود/ «نذیر» اولین ربات جنگی ایرانی/ اوباما معترضین به تبعیض نژادی را دزد و گردن‌کلفت خواند/ ظریف «در خاک آمریکا» با کری دیدار کرد/ایران:

آمریکا هیچ تعهد حقوقی به کشتی توقیف شده در ایران ندارد

خبرگزاری رویترز- بعدازظهر سه‌شنبه خبری در رسانه‌های خارجی منتشر شد که گشت‌های ساحلی ایران یک کشتی باری آمریکا در آب‌های خلیج فارس را توقیف کرده‌اند. خبری که از سویسخنگویجف راتکه وزارت امور خارجه آمریکا تایید شد و وزارت دفاع آمریکا پنتاگون نیز صحت خبر توقیف یک کشتی توسط ایران را تأیید کرد، اما گفت که این کشتی با پرچم الجزایر مارشال بوده است. قایق‌های گشت‌زنی ایران روز سه‌شنبه جلوی یک کشتی باری را در تنگه هرمز گرفتند و با تیراندازی آن را مجبور کردند تا به سوی آب‌های سرزمینی ایران حرکت کند. این اقدام سبب شد تا نیروی دریایی آمریکا، یک ناوشکن و یک هواپیمای شناسایی برای بررسی وضعیت به منطقه اعزام کند.

 

یک کشتی آمریکایی هم روز جمعه به محاصره گشت دریایی سپاه ایران درآمده بود

سی‌ان‌ان- ساعاتی پس از آنکه گزارش شد که یک کشتی با پرچم جزایر مارشال پس از ورود به آب‌های سرزمینی ایران توقیف شده، شبکه سی‌ان‌ان مدعی شد که روز جمعه نیز یک کشتی آمریکایی به محاصره گشت دریایی سپاه پاسداران درآمده است. این واقعه در تنگه هرمز رخ داده و در جریان آن چهار قایق گشتی ایرانی، کشتی مائرسک کنسینگتون را که با پرچم آمریکا در حال حرکت بوده، محاصره و رهگیری کرده‌اند. یک مقام ارشد آمریکایی در این خصوص به سی‌ان‌ان گفته است: ایرانی‌ها کنسینگتون را محاصره کرده و برای مدتی پیش از آنکه کنار رفته و دور شوند، کشتی را دنبال کردند.

 

ایران کشتی توقیف شده در خلیج‌فارس را آزاد کرد

شبکه خبری الجزیره- نیروهای دریایی ایران، کشتی باری حامل پرچم جزایر مارشال را که روز سه شنبه در آب‌های خلیج فارس توقیف کرده بودند، آزاد کردند. هیچ اظهار نظر رسمی از سوی دولت ایران یا کاخ سفید در این زمینه منتشر نشده است. با این حال، الجزیره به نقل از یک مقام ایرانی گزارش داد که تهران این کشتی را آزاد کرده است و هیچ یک از خدمه آن بازداشت نشده است. ایران تیراندازی نیروهای خود در این کشتی را تکذیب کرد.

 

ظریف: مردم ایران تردید زیادی نسبت به آمریکا دارند

شبکه پی‌بی‌اس- محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران تصریح کرد: ایران خواستار تعامل تؤام با احترام دو طرفه با غرب است و مسئله‌ای که حائز اهمیت است، شأن و مقام ملت ایران است. ما تمایل داریم بر اساس احترام دو طرفه با غرب وارد تعامل شویم. ما خواستار کینه‌ورزی و دشمنی با غرب نیستیم. ما می‌خواهیم از مزیت تعامل بهره‌مند شویم اما بر شأن و وقار خود تأکید داریم. ما بر تعامل بر اساس احترام دو طرفه تأکید داریم. این امر برای ما بسیار حائز اهمیت است. جامعه ایران، مردم ایران تا حد زیادی به آمریکا تردید دارند و نمی‌توانند به راحتی آن را باور کنند. آنها آن زمانی را به یاد می‌آورند که آمریکا یک دولت را سرنگون کرد و یک فضای بی‌اعتمادی به آمریکا وجود دارد.

 

موگرینی: نادیده گرفتن ایران در مسئله سوریه ساده‌لوحانه است

خبرگزاری رویترز- فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه از ایفای نقش ایران در حل بحران سوریه حمایت کرد. موگرینی ابتدا به اهمیت توافق هسته‌ای اشاره و تأکید کرد که آماده است فرایند مذاکرات را تسهیل کند تا به پیشبرد آن کمک کند و مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در مسیر درستی پیش برود. وی در اشاره به بحران سوریه گفت: من به خوبی نگرانی‌های بسیاری از کشورهای عربی و البته نه فقط کشورهای عربی، در مورد نقش ایران در منطقه را می‌فهمم. اما در عین حال ساده‌لوحانه است اگر تصور کنیم می‌شود به سادگی کشوری مثل ایران را از صحنه کنار بگذاریم.

 

ربات مسلح نذیر توان استفاده از نوآوری‌های جدید را دارد

پایگاه بلژیکی آرمی ریکاگنیشن- ایران جزء معدود کشورهایی است که تلاش دارد در زمینه قابلیت‌های تسلیحاتی به خودکفایی کامل برسد. ایران با رونمایی از ربات مسلح نذیر یکبار دیگر نشان داد که قابلیت طراحی و تولید جدیدترین نوآوری‌ها و فناوری‌های تجهیزات نظامی را دارا است. روز 26 فروردین ماه، نیروی زمینی ارتش از 5 دستاورد جدید خود در حوزه رزم زمینی رونمایی کرد. یکی از این دستاوردهای ارتش ایران، ربات مسلح بود. این ربات قابلیت حمل دو موشک و 600 کیلو محموله را دارد. این ربات همچنین قابلیت انجام ماموریت های شناسایی و رزمی و قابلیت نصب یک سلاح اجتماعی متوسط (تیربار 7.62 میلیمتری یا دو موشک پدافند هوایی یا دو موشک ضد زره) را دارد. شعاع عملیاتی این ربات بدون سرنشین در فاز اول 2 کیلو متر است.

 

سفر هیأتی از صاحبان صنایع و تجار اتریشی به تهران

خبرگزاری فارس- سباستین کورتس وزیر خارجه اتریش با بیان اینکه کشورهاى عضو اتحادیه اروپا انگیزه لازم را براى دستیابى به توافق جامع دارند و در همین مسیر گام بر مى‌دارند، از سفر هیأتی از صاحبان صنایع و تجار اتریشی به تهران خبر داد.

 

معاون وزیر خارجه روسیه بامداد چهارشنبه در تهران

خبرگزاری فارس- ایگور ولادیمیرویچ مورگولوف معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه بامداد چهارشنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران وارد تهران می‌شود. دو طرف در این دیدار در خصوص مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و از جمله اوضاع افغانستان به رایزنی خواهد پرداخت. بررسی وضعیت کنونی روابط دوجانبه، چشم انداز همکاری تهران و مسکو در چارچوب سازمان همکاری شانگهای از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی مقام روس با مقامات ایرانی است.

 

ملک سلمان در عربستان کودتا کرد/ بیمارستان‌های یمن در آستانه تعطیلی/ مخالفت سنا با تبدیل توافق هسته‌ای به پیمان/ ماجرای توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران/ بمباران فرودگاه صنعا برای جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی/ کنگره توافق را رد کند، تحریم‌های ضدایرانی از بین می‌رود/ «نذیر» اولین ربات جنگی ایرانی/ اوباما معترضین به تبعیض نژادی را دزد و گردن‌کلفت خواند/ ظریف «در خاک آمریکا» با کری دیدار کرد/آمریکا:

زن ساکن بالتیمور آمریکا: چرا رسانه‌ها و هیچ کسی صدای ما را نمی‌شنود؟

روزنامه ایندیپندنت- یکی از معترضان تبعیض نژادی در آمریکا ساکن بالتیمور با اشاره به اعتراضات در این شهر گفت که رسانه‌های این کشور صدای اعتراض مردم را نمی‌شوند. خبرنگار ام‌اس‌ان‌بی‌سی در یک برنامه زنده تلویزیونی از زنی به نام دنیله زن ساکن بالتیمور و از معترضان به قتل نژادپرستانه فردی گری جوان سیاه‌پوست آمریکایی علت اعتراضات و حضور در خیابان را پرسید. این زن جوان که خود سیاه‌پوست است، در پاسخ گفت که معترضان و تظاهرات‌کنندگان در بالتیمور برای حمایت از خانواده جوان 25 ساله سیاه‌پوست که توسط پلیس کشته شد تجمع کرده‌اند و می‌خواهند که آمریکا بداند ما خواهان عدالت (در پرونده قتل فردی گری) هستیم.

 

افشای دخالت سیا و اف‌بی‌آی در قتل استقلال‌طلب پورتوریکو

پرنسا لاتینا- پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و آژانس اطلاعات مرکزی این کشور معروف به سیا، احتمالا با قتل کارلوس مونیز وارلا یکی از اعضای کوبایی‌الاصل جنبش استقلال‌طلب پورتوریکو در 36 سال گذشته ارتباط داشته‌اند. کارلوس مونیز پرز فرزند مقتول طی مراسم یادبودی که روز گذشته برای وی برگزار شد، خاطرنشان کرد: این نتیجه‌گیری، از امتناع اف‌بی‌آی و سازمان سیا برای تحویل اسناد مرتبط با مرگ پدر من که در اختیار آنهاست حاصل می‌شود. مونیز وارلا هنگامی که در اتومبیل خود مشغول رانندگی بود، توسط یکی از کماندوهای تروریست حزب راست افراطی کوبا که برای پلیس پورتوریکو فعالیت‌می‌کرد در سن خوآن (پایتخت پورتوریکو) به قتل رسید.

 

استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و گاز فلفل برای مقابله با معترضان بالتیمور

روزنامه انگلیسی میرور- یک روزنامه انگلیسی در گزارشی با تاکید بر استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و گاز فلفل برای مقابله با تظاهرات بالتیمور نوشت: هزاران پلیس ضدشورش به همراه گارد ملی قانون منع آمد و شد را اجرا کردند. هزاران پلیس ضد شورش به همراه نظامیان گارد ملی شب گذشته قانون منع آمد و شد را به اجرا گذاشتند. با توجه به پرواز بالگردها در آسمان شهر و حضور خودروهای زرهی در زمین،‌ اغلب مردم به قانون منع آمد و شد احترام گذاشتند. البته صدها نفر با رد درخواستهای مقامات، در خیابان تجمع کردند. نیروهای پلیس با استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و گاز فلفل اعتراضات را شکست و 7 نفر را هم بازداشت کردند.

 

آمریکا 3 عضو حزب‌الله را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد

روزنامه دیلی‌استار لبنان- وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که میلاد فرح، حسن الحاج حسن، حسین اطریس سه عضو ارشد حزب‌الله لبنان را در لیست گروههای تروریستی قرار داده است. دو نفر از اعضای ارشد حزب‌الله متهم به مشارکت در بمب‌گذاری اتوبوس گردشگران اسرائیلی در بلغارستان در سال 2012 شده و در لیست گروههای تروریستی آمریکا قرار گرفته‌اند. وزارت خارجه آمریکا نفر سوم از اعضای ارشد حزب‌الله را متهم کرد که یکی از اعضای واحد خارج از کشور تروریسم حزب‌الله است و او را نیز در لیست سازمانهای تروریستی قرار داد.

 

سنا به تبدیل توافق هسته‌ای به پیمان، رأی منفی داد

خبرگزاری آسوشیتدپرس- سنای آمریکا روز سه‌شنبه به طرح تبدیل توافق هسته‌ای با ایران به یک پیمان که برای اجرا نیازمند رأی دو سومی کنگره بود، مخالفت کردند. این طرح قرار بود به عنوان متممی برای طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای در نظر گرفته شود. با این حال اغلب دموکرات‌ها و گروهی از جمهوری‌خواهان در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که افزودن متمم‌های جدید و سختگیرانه‌تر کردن طرح نظارت، موجب از بین رفتن حمایت‌ها از آن و به خطر افتادن امکان تصویب آن می‌شود.

 

کنگره توافق را رد کند، هیچ کشوری تحریم‌ها را اجرا نمی‌کند

روزنامه بوستون گلوب- جان کری وزیر خارجه آمریکا بار دیگر به کنگره توصیه کرد از تلاش برای مانع‌تراشی در مسیر گفت‌وگوها دست بردارد، چراکه واشنگتن در صورت توافق بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت دارد و در صورت لزوم می‌تواند بار دیگر ایران را تحریم کند و گزینه نظامی هم فورا در دسترس خواهد بود. وی در مورد احتمال مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای، گفت اگر روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا که همه آن‌ها برنامه هسته‌ای دارند، این (توافق) را امضا کنند و آنوقت کنگره به دلایل سیاسی بخواهد توافق را از بین ببرد، 1+5 پا پس خواهند کشید. دیگر تحریمی نخواهد بود، چراکه اگر آن‌ها احساس کنند که ما به توافق معقول رسیده‌ایم، اما فقط کنگره تصمیم به رد آن گرفته، هیچ‌کدامشان دیگر تحریم‌ها را اجرا نخواهند کرد.

 

متمم تازه سناتورها؛ متن فارسی توافق هسته‌ای به کنگره ارائه شود

روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست- باب کورکر سناتور ارشد جمهوری‌خواه متممی را پیشنهاد کرده که در صورت اضافه شدن به طرح نظارت بر توافق هسته‌ای، دولت این کشور را ملزم می‌کند متن فارسی توافق نهایی را به کنگره ارائه کند.

 

آمریکا برای موازنه در برابر چین باید از باتلاق‌ خاورمیانه اجتناب کند

فارن پالیسی- برای موازنه در برابر چین، آمریکا باید از تکرار مخاطره‌جویی‌ها در خاورمیانه دست برداشته و از گیر افتادن در باتلاق‌ در دیگر جاها پرهیز کند. اعتقاد به اینکه بتوان قدرت چین را متوازن کرد و اصلا هیچ خطراتی را متحمل نشد، ساده‌لوحانه است. این موضوع هم که می‌توان با ترغیب چین به در آغوش گرفتن نهادهای لیبرال که اغلب آنها در آمریکا ایجاد شدند، از دردسرها اجتناب کرد،‌ ساده‌لوحانه است. امروز، رهبران آمریکا باید بیشتر روی منافع حیاتی تمرکز کنند. مخاطره‌جوییهای فاجعه‌بار نومحافظه‌کاران،‌ بزرگترین هدیه به پکن بود و سوق دادن مسکو به سمت پکن هم وقتی که چین یک رقیب بالقوه واقعی در بلندمدت است،‌ معنا ندارد.

 

رشوه ۵ میلیون دلاری به هیلاری کلینتون برای انتقال فناوری هسته‌ای به هند

روزنامه انگلیسی دیلی میل- عمار سینگ دبیر کل حزب ساماجوادی هند در سال 2008 حین سفری به آمریکا 5 میلیون دلار به بنیاد کلینتون اهدا کرده بود. این سفر به منظور لابی کردن این مقام هندی با آمریکایی‌ها صورت گرفته بود و هیلاری کلینتون نامزد ریاست جمهوری آتی ‌آمریکا که آن موقع سناتور بود با رای خود مجوز ارسال فن‌آوری هسته‌ای را به هند صادر کرد.

 

اوباما: معترضان بالتیمور یک سری دزد، مجرم و گردن‌کلفت هستند

خبرگزاری فارس- باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا گفت اعتراضات اخیر در بالتیمور، اعتراض نیست و حتی به صورت صدور بیانیه نیست بلکه اقدام به دزدی و آتش زدن اموال مردم است. هیچ بهانه‌ای برای خشونت خیابانی، پذیرفته نیست. این‌ها یک سری دزد، گردن‌کلفت و مجرم هستند که خانه‌ها را آتش می‌زنند.

 

رابرت فورد هم جلسه استماع کنگره با حضور مریم رجوی را رد کرد/ تنها یک میهمان باقی ماند

فارن پالیسی- پس از انصراف دنیل بنجامین مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و هماهنگ‌کننده این وزارت در امور ضد تروریسم از حضور در جلسه استماع کنگره با حضور مریم رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین، رابرت فورد سفیر قبلی آمریکا در سوریه هم از حضور در این جلسه انصراف داد. رجوی با دعوت کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قرار است 29 آوریل (9 اردیبهشت) از طریق ویدئو کنفرانس در یکی از جلسات استماع این کمیته شرکت کند. اکنون تنها یک میهمان و مدعو برای نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا باقی مانده است.

 

دیدار جان کری با ظریف در خاک آمریکا برگزار شد

پایگاه آمریکایی بلومبرگ- یک مقام وزارت خارجه آمریکا با رد انتقادات برخی رسانه‌ها درباره حضور جان کری در محل اقامت سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک تاکید کرد که این دیدار در سرزمین آمریکا انجام شد. بامداد امروز سه شنبه به وقت تهران، جان کری به همراه وندی شرمن معاونش با حضور در اقامتگاه سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک با محمدجواد ظریف در خصوص موضوع هسته‌ای به گفت‌وگو نشست. مقام امریکایی افزود: اگرچه منزل سفیر تحت صلاحیت و حوزه قانونی ایران درنظر گرفته می‌شود، اما مکان دیدار در کنترل سرزمینی آمریکا است. دادگاه‌های آمریکایی و بین‌المللی این را متوجه هستند که سفارت یا اماکن ماموریت کشورهای خارجی، خاک کشور خارجی لحاظ نمی‌شوند.

 

ملک سلمان در عربستان کودتا کرد/ بیمارستان‌های یمن در آستانه تعطیلی/ مخالفت سنا با تبدیل توافق هسته‌ای به پیمان/ ماجرای توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران/ بمباران فرودگاه صنعا برای جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی/ کنگره توافق را رد کند، تحریم‌های ضدایرانی از بین می‌رود/ «نذیر» اولین ربات جنگی ایرانی/ اوباما معترضین به تبعیض نژادی را دزد و گردن‌کلفت خواند/ ظریف «در خاک آمریکا» با کری دیدار کرد/یمن:

بیمارستان‌های یمن در آستانه بسته شدن قرار گرفته‌اند

خبرگزاری فارس- حسنی الجوشعی یکی از متخصصان جراح مغز و اعصاب یمن، از وقوع یک مصیبت بزرگ در بخش بهداشت یمن هشدار داد و گفت که به دلیل فقدان سوخت، بیمارستانهای یمن با مشکل جدی مواجه هستند. فقدان سوخت موجب بسته شدن بیمارستانها و درمانگاه‌ها و در نتیجه مرگ هزاران بیماران به دلیل عدم امکان انجام عمل جراحی و مراقبت‌های ویژه و ... خواهد شد. در صورت وقوع هرگونه حادثه‌ای، نمی‌توان به مجروحان امدادرسانی کرد زیرا آمد و شد به سهولت انجام نمی‌شود و خودروهای لازم برای امدادرسانی وجود ندارد.

 

کمک تسلیحاتی سعودی‌ها به القاعده و شورشیان هادی در تعز

پایگاه خبری الیمن السعید- ائتلاف سعودی عربی شب گذشته برای جلوگیری از پیشروی نیروهای ارتش یمن و نیروهای انصارالله زیادی سلاح و تجهیزات نظامی را از طریق جنگنده بر مناطق المسبح،وادی القاضی و خیابانهای المغتربین و ستین برای کمک رساندن به نیروهای القاعده و شورشیان وابسته به هادی ارسال کردند. هواپیماهای سعودی در دو نوبت، تلاش کردند، سلاح‌های مورد نظر خود را به دست القاعده و شورشیان وابسته به هادی در تعز برسانند. این سلاح‌ها عبارت بودند از، تفنگ‌های تک‌تیرانداز مجهز به دوربین‌ها دید در شب، موشک‌های دوش‌پرتاب، تجهیزات ارتباطی مدرن متصل به ماهواره‌ها، تجهیزات مربوط به شناسایی اهداف با حس‌گرهای حرارتی، سلاح‌های ضد زرهی، سلاح‌های لیزری و ....

 

ورود نخست‌وزیر مستعفی یمن به دوحه

وبگاه خبری العربی الجدید- خالد محفوظ بحاح نخست‌وزیر مستعفی یمن سه‌شنبه وارد قطر شد و مورد استقبال رسمی مقامات این کشور قرار گرفت. قرار است بحاح امروز با شیخ تمیم بن حمد امیر قطر دیدار کند و با او درباره آخرین تحولات یمن و نقش قطر در حل بحران آن بحث و گفت‌وگو شود. خالد بحاح دیروز با شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی نخست‌وزیر قطر دیدار کرد و درباره اوضاع میدانی و انسانی یمن رایزنی شد.

 

بمباران فرودگاه صنعا آخرین راه امدادرسانی را به خطر انداخت

روزنامه نیویورک‌تایمز- بمباران فرودگاه صنعا در حالی انجام شد که ورود هواپیمای ایران به یمن بر اساس برنامه از پیش تعیین‌شده صورت گرفته است. اقدام عربستان سعودی در بمباران فرودگاه یمن به بهانه اعمال وضعیت پرواز ممنوع در آسمان یمن، با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است. بمباران این فرودگاه یکی از آخرین راه‌ها برای امدادرسانی به مردم یمن را در معرض تهدید قرار داده است. جنگنده‌های ائتلاف متجاوز روز سه‌شنبه دستکم هفت مرتبه فرودگاه صنعا را بمباران کنند تا از فرود هواپیمای ایرانی جلوگیری کنند. احمد العسیری سخنگوی ائتلاف عربستان سه‌شنبه شب مدعی شده بود هواپیمای ایرانی بدون هماهنگی قبلی وارد یمن شده بود. این در حالی است که لیستی از پروازها که توسط یک مقام یمنی ارائه شده، نشان می‌دهد که این پرواز قرار بوده انجام شود و یکی از چهار پرواز بوده که باید روز سه‌شنبه وارد فرودگاه می‌شد.

 

درگیری مسلحانه در مرز عربستان و یمن؛ یک سرباز سعودی کشته شد

شبکه خبری المیادین- در پی درگیری مسلحانه در مرز مشترک عربستان و یمن یک سرباز عربستانی کشته و چند تن دیگر زخمی شده‌اند. این خبر هنوز از سوی رسانه‌های عربستانی تأیید نشده است. طی روزهای گذشته نیروهای گارد ملی عربستان به دستور پادشاه این کشور در مرز مشترک با یمن مستقر شده‌اند.

 

عربستان چند پایگاه خبری یمن را فیلتر کرد

خبرگزاری فارس- عربستان چند پایگاه اطلاع رسانی و خبری وابسته به انصارالله یا حزب کنگره مردمی یمن را به دلیل پوشش اخبار تجاوز ریاض به کشور همسایه‌اش، فیلتر کرد. ریاض ادعا کرده که دلیل فیلتر کردن این سایتهای خبری، سانسور خبری و عدم انتقال حقیقت به مخاطبان است. از جمله پایگاه‌های خبری یمنی مسدود شده در عربستان عبارتند از: خبرگزاری رسمی یمن سبأ، خبرگزاری خبر، المؤتمر نت، الثورة نت، 26 سبتمبر و شبکه الیمن الیوم.

 

ملک سلمان در عربستان کودتا کرد/ بیمارستان‌های یمن در آستانه تعطیلی/ مخالفت سنا با تبدیل توافق هسته‌ای به پیمان/ ماجرای توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران/ بمباران فرودگاه صنعا برای جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی/ کنگره توافق را رد کند، تحریم‌های ضدایرانی از بین می‌رود/ «نذیر» اولین ربات جنگی ایرانی/ اوباما معترضین به تبعیض نژادی را دزد و گردن‌کلفت خواند/ ظریف «در خاک آمریکا» با کری دیدار کرد/عربستان:

کودتای سلمان در عربستان کامل شد

روزنامه السفیر- بامداد چهارشنبه ملک سلمان پادشاه سعودی در حکم‌هایی، تغییرات بنیادین و ریشه‌ای در مناصب حکومتی ایجاد کرد که از نظر بسیاری یک کودتای آشکار علیه سنت پادشاهی در عربستان محسوب می‌شود. ملک سلمان، مقرن بن عبدالعزیز را از ولی‌عهدی و نائب‌رئیسی شورای وزیران (کابینه) کنار گذاشت و محمد بن نایف را به عنوان ولی‌عهد جدید معرفی کرد. همچنین محمد بن سلمان به عنوان جانشین ولی‌عهد انتخاب شد. به علاوه سعود الفیصل که به مدت 40 سال وزیر خارجه این کشور بود، از سمت خود کنار گذاشته شد و عادل الجبیر سفیر عربستان در آمریکا جایگزین او شد. نکته این‌جاست که ملک سلمان در تعیین ولی‌عهد و جانشین ولی‌عهد، هیأت بیعت را هیچ شمرده است. هیأت بیعت را ملک عبدالله برای تعیین ولی‌عهد و جانشین ولی‌عهد ایجاد کرده بود.

 

حذف ولی‌عهد عربستان؛ پسر شاه، جانشین ولی‌عهد شد

رویترز- سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان سعودی بامداد چهارشنبه ابتدا مقرن بن عبدالعزیز را از ولی‌عهدی و نائب‌رئیسی شورای وزیران (کابینه) کنار گذاشت و محمد بن نایف را به عنوان ولی‌عهد جدید معرفی کرد. پادشاه عربستان در حکمی دیگر پسر جوان و وزیر دفاع و فرمانده عملیات عربستان علیه یمن محمد بن سلمان، را به عنوان جانشین ولی‌عهد معرفی کرد تا پیش‌بینی‌ها مبنی بر احتمال کودتای داخلی محمد بن سلمان برای قبضه قدرت، تحقق یابد. همچنین پادشاه عربستان اعلام کرد که سعود الفیصل که به مدت 40 سال وزیر خارجه این کشور بود، از سمت خود کنار گذاشته شده و عادل الجبیر سفیر عربستان در آمریکا جایگزین او می‌شود. به این ترتیب کودتا علیه تصمیم و وصیت شاه قبلی عربستان ملک عبدالله بن عبدالعزیز تکمیل شد و تمامی وابستگان شاه قبلی از قدرت خلع شدند.

 

یکی از رهبران انصارالله: توفان قاطع به توفان آل سعود تبدیل شد

پایگاه خبری المندب پرس- محمد علی العماد از رهبران انصارالله یمن در واکنش به حذف ولی‌عهد شاه عربستان و انتصابات تازه بامداد چهارشنبه در پستهای کلیدی این کشور، گفت که هدف عربستان سعودی در اجرای عملیات توفان قاطع علیه یمن در واقع، حذف مقرن بن عبدالعزیز از ولیعهدی و تعیین شاهزاده محمد بن نایف به عنوان ولیعهد و شاهزاده محمد بن سلمان پسر شاه به عنوان جانشین ولیعهد بوده است. وی با اشاره به اینکه توفان قاطع به حذف سعود فیصل وزیر خارجه عربستان نیز منجر شد گفت که اکنون آغاز توفان آل سعود است.

 

تنش در روابط اردن، مصر و عربستان؛ وعده پسر شاه برای حمله نظامی به منتقدان آل‌سعود

پایگاه خبری المنار فلسطین- با وجود اینکه عربستان تلاش می‌کند در ظاهر از آنچه اتحاد کشورهای عربی علیه یمن خوانده می‌شود ابراز خرسندی کند، اما گزارش‌ها حاکی است ریاض از حجم مشارکت اردن و مصر در عملیات توفان قاطع ناراضی است. با توجه به عدم اطاعت کشورهای اردن و مصر در حمله زمینی به یمن با توجه به توقع عربستان از این کشورها، رابطه ریاض با قاهره و امان دچار تنش شده است. محمد بن سلمان جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان در جلسه‌ای که در ساختمان وزارت دفاع برگزار شده بوده از قاهره بشدت انتقاد کرده و هشدار داده بود که سیاست جدیدی در قبال کمک‌های مالی عربستان به برخی کشورهای عربی در نظر خواهد گرفت. وی گفته بود که هر کشور عربی که با سیاست‌های آل سعود مخالفت کند یا از آن انتقاد کند پاسخی به جز حمله نظامی نخواهد داشت.

 

ملک سلمان در عربستان کودتا کرد/ بیمارستان‌های یمن در آستانه تعطیلی/ مخالفت سنا با تبدیل توافق هسته‌ای به پیمان/ ماجرای توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران/ بمباران فرودگاه صنعا برای جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی/ کنگره توافق را رد کند، تحریم‌های ضدایرانی از بین می‌رود/ «نذیر» اولین ربات جنگی ایرانی/ اوباما معترضین به تبعیض نژادی را دزد و گردن‌کلفت خواند/ ظریف «در خاک آمریکا» با کری دیدار کرد/عراق:

مقتدا صدر: طرح پیشنهادی مجلس نمایندگان آمریکا آغاز تجزیه علنی عراق است

السومریه نیوز- مقتدا صدر رهبر جریان صدر در واکنش به پیش‌نویس طرح آمریکایی درباره نحوه تعامل با کردها و اهل تسنن به عنوان دو دولت مستقل، از دولت و پارلمان عراق خواست تا قاطعانه با این مسئله، برخورد کنند. رهبر جریان صدر این اقدام را آغاز تجزیه علنی عراق دانست و تهدید کرد که در صورت تصویب این طرح، تعلیق فعالیت شاخه نظامی این جریان علیه آمریکا را لغو خواهد کرد تا منافع آمریکا را در داخل عراق و خارج آن هدف قرار دهند. کمیسیون نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا ، قرار است امروز، پیش‌نویس قانون تعامل با پیشمرگه و گروه‌های مسلح سنی در عراق و کشور دانستن منطقه کردستان و مناطق سنی‌نشین را به رای بگذارد تا آمریکا به طور مستقیم به این دو طرف کمک کند.

 

لایحه دفاعی کنگره، کردستان عراق و مناطق سنی‌نشین را یک کشور مستقل فرض کرده است

المانیتور- کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا روز 27 آوریل (7 اردیبهشت ماه) یک لایحه سالانه دفاعی را منتشر کرد که طبق آن مجوز کمک 715 میلیون دلاری به نیروهای عراقی که با تکفیری‌های داعش مبارزه می‌کنند را صادر کرد. این لایحه که قرار است روز 29 آوریل (9 اردیبهشت‌ماه) در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به بحث و رأی‌گیری گذاشته شود، دستکم 25 درصد از این کمک را برای پیشمرگه درنظر گرفته است. در این لایحه، نیروهای پیشمرگه کردستان و گارد ملی بعنوان یک کشور انگاشته می‌شود. با در نظرگرفتن چنین فرضی، نیروهای امنیتی این مناطق اجازه خواهند داشت به طور مستقیم از آمریکا کمک دریافت کنند.

 

ملک سلمان در عربستان کودتا کرد/ بیمارستان‌های یمن در آستانه تعطیلی/ مخالفت سنا با تبدیل توافق هسته‌ای به پیمان/ ماجرای توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران/ بمباران فرودگاه صنعا برای جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی/ کنگره توافق را رد کند، تحریم‌های ضدایرانی از بین می‌رود/ «نذیر» اولین ربات جنگی ایرانی/ اوباما معترضین به تبعیض نژادی را دزد و گردن‌کلفت خواند/ ظریف «در خاک آمریکا» با کری دیدار کرد/فلسطین:

پیشنهاد قطری-ترکی برای آتش‌بس ۵ ساله در نوار غزه

پایگاه صهیونیستی واللا- محمد الامعدی فرستاده قطر طی روزهای گذشته به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و با یوآف مردخای هماهنگ‌کننده ائتلاف حکومتی در مناطق فلسطینی دیدار کرده است. الامعدی در این دیدار پیشنهادی مورد توافق قطر، ترکیه و حماس برای آتش‌بس ۵ ساله در مقابل پیشرفت ساخت بندر به طرف اسرائیلی ارائه داده است. ترکیه پیشنهاد داده است که بندری در سواحل غزه ایجاد شود و کشتی‌ها با نظارت بین‌المللی و با تفتیش کامل کالا از طرف ناتو در آن لنگر اندازند.

 

چینش کابینه اسرائیل؛ کهلون، وزیر دارایی، نفتالی بنت، وزیر آموزش و پرورش

پایگاه خبری عاروتص شوع- بنیامین نتانیاهو با دو حزب تورات متحده و کلنا به توافق اولیه دست یافت و با درخواست نفتالی بنت برای انتصاب وی به عنوان وزیر آموزش و پرورش موافقت کرد. بر اساس توافق، موشه کهلون به عنوان وزیر دارایی منصوب خواهد شد و مسئولیت سازمان ساخت‌وساز و طراحی را بر عهده خواهد گرفت. یواف گالانت یکی از اعضا این حزب وزیر مسکن خواهد شد و الی آلالوف نیز به عنوان وزیر حفاظت از محیط زیست منصوب خواهد شد. از سوی دیگر، بعد از اینکه حزب خانه یهودی مذاکرات ائتلاف را متوقف کرد، نمایندگان لیکود به این حزب اعلام کردند، نتانیاهو با درخواست نفتالی بنت برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش موافقت خواهد کرد.

 

ارتش صهیونیستی در دو جبهه جولان اشغالی و مرز با لبنان به حالت آماده‌باش درآمد

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی- با ادامه شنیده شدن صدای انفجار در شهرک‌های صهیونیستی واقع در جولان اشغالی، این رژیم نیروهای ارتش خود را در دو جبهه جولان اشغالی و لبنان به حالت فوق‌العاده درآورد. این تصمیم پس از آن صورت گرفت که تعدادی که گمان می‌رود وابسته به ارتش سوریه و حزب‌الله هستند، تلاش داشتند شب دوشنبه بسته انفجاری در خط آتش‌بس جولان کار بگذارند اما موفق به این کار نشدند.

 

تلاش ایران برای وادار کردن اسرائیل به امضای پیمان منع اشاعه هسته‌ای

روزنامه هاآرتص- ایران بعد از دستیابی به چارچوب توافق نهایی با قدرت‌های 1+5، تلاش خواهد کرد تا از کنفرانس بازنگری معاهده پیمان منع اشاعه هسته‌ای (ان‌پی‌تی) برای اعمال فشار بین‌المللی به اسرائیل برای امضای این پیمان و پرده‌برداری از ظرفیت‌های هسته‌ایش، استفاده کند. ایرانی‌ها بر این باورند پیشرفتی که در مذاکرات آنها با غرب درباره برنامه هسته‌ای حاصل شد، منحرف کردن موضوع کنفرانس به سوی برنامه هسته‌ای اسرائیل را آسان‌تر ساخته است. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران که برای حضور در افتتاحیه این کنفرانس، عازم نیویورک شده بود در بدو ورود به رسانه‌های ایرانی گفت تا جایی که به ایران مربوط می‌شود، برنامه هسته‌ای اسرائیل اولویت اصلی این کنفرانس است.

 

ملک سلمان در عربستان کودتا کرد/ بیمارستان‌های یمن در آستانه تعطیلی/ مخالفت سنا با تبدیل توافق هسته‌ای به پیمان/ ماجرای توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران/ بمباران فرودگاه صنعا برای جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی/ کنگره توافق را رد کند، تحریم‌های ضدایرانی از بین می‌رود/ «نذیر» اولین ربات جنگی ایرانی/ اوباما معترضین به تبعیض نژادی را دزد و گردن‌کلفت خواند/ ظریف «در خاک آمریکا» با کری دیدار کرد/فنلاند:

دولت فنلاند در پی شکست انتخاباتی استعفا کرد

فرانس24- الکساندر استاب نخست وزیر فنلاند پس از آن‌که انتخابات در این کشور شکست خورد، استعفای خود را روز سه‌شنبه ارائه کرد. سائولی نینیستو رییس‌جمهور فنلاند استعفای استاب را پذیرفت و از وی درخواست کرد تا زمان انتخاب یک نخست وزیر جدید، هم‌چنان به عنوان متصدی موقت در این سمت باقی بماند.

 

ملک سلمان در عربستان کودتا کرد/ بیمارستان‌های یمن در آستانه تعطیلی/ مخالفت سنا با تبدیل توافق هسته‌ای به پیمان/ ماجرای توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران/ بمباران فرودگاه صنعا برای جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی/ کنگره توافق را رد کند، تحریم‌های ضدایرانی از بین می‌رود/ «نذیر» اولین ربات جنگی ایرانی/ اوباما معترضین به تبعیض نژادی را دزد و گردن‌کلفت خواند/ ظریف «در خاک آمریکا» با کری دیدار کرد/انگلیس:

بی‌کفایتی دولت انگلیس در تامین مسکن؛ تعداد بی‌خانمان‌ها رو به افزایش است

روزنامه گاردین انگلیس- یک کنسرسیوم خیریه مسکن در انگلیس هشدار داد دولت این کشور، تعهدات حقوق بشری خود در تامین مسکن را به دلایلی من جمله عدم تامین خانه‌های مناسب برای مردم، زیر پا گذاشته است. اواخر سال میلادی گذشته، 62 هزار خانوار انگلیسی در محل‌های سکونت موقت روزگار گذراندند که این تعداد بیشترین میزان در طول 5 سال بوده است. تعداد 280 هزار خانوار دیگر انگلیسی در آستانه بی‌خانمان شدن هستند. رهبران احزاب سیاسی در شعارهای تبلیغاتی خود بر موضوع مسکن تاکید دارند و هزینه خرید مسکن و اجاره‌بها به معضلی برای مردم این کشور بدل شده است.

 

ملک سلمان در عربستان کودتا کرد/ بیمارستان‌های یمن در آستانه تعطیلی/ مخالفت سنا با تبدیل توافق هسته‌ای به پیمان/ ماجرای توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران/ بمباران فرودگاه صنعا برای جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی/ کنگره توافق را رد کند، تحریم‌های ضدایرانی از بین می‌رود/ «نذیر» اولین ربات جنگی ایرانی/ اوباما معترضین به تبعیض نژادی را دزد و گردن‌کلفت خواند/ ظریف «در خاک آمریکا» با کری دیدار کرد/فرانسه:

فرانسوا اولاند به ریاض می‌رود

شبکه العربیه- فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه برای دیدار با مقامات سعودی، دوشنبه هفته آینده به ریاض سفر خواهد کرد. رئیس‌جمهور فرانسه در این سفر با مقامات سعودی از جمله ملک سلمان پادشاه عربستان دیدار خواهد داشت.

 

ملک سلمان در عربستان کودتا کرد/ بیمارستان‌های یمن در آستانه تعطیلی/ مخالفت سنا با تبدیل توافق هسته‌ای به پیمان/ ماجرای توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران/ بمباران فرودگاه صنعا برای جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی/ کنگره توافق را رد کند، تحریم‌های ضدایرانی از بین می‌رود/ «نذیر» اولین ربات جنگی ایرانی/ اوباما معترضین به تبعیض نژادی را دزد و گردن‌کلفت خواند/ ظریف «در خاک آمریکا» با کری دیدار کرد/ژاپن:

راهبرد دفاعی جدید توکیو-واشنگتن؛ ژاپن نقش گسترده‌تری در صحنه بین‌الملل ایفا می‌کند

رویترز- آمریکا و ژاپن از راهبرد همکاری دفاعی جدیدی رونمایی کردند که بر اساس آن ژاپن نقش موثرتری در صحنه بین‌الملل ایفا خواهد کرد. با مدرن شدن ارتش چین، راهبرد تازه دفاعی برای ژاپن بخشی از اختیارات بیشتر ژاپن در خصوص مسایل امنیتی است. این راهبرد، حق دفاع جمعی را ممکن می‌سازد؛ این بدین معناست که اگر مثلا از سوی کشور ثالثی به سوی آمریکا حمله شود، ژاپن اجازه دارد با آن مقابله کند. این راهبرد همکاری‌های آمریکا و ژاپن در دریای جنوبی چین، که محل مناقشه‌ای برای کشورهای منطقه است، را بیشتر می‌کند

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.