کدخبر: ٤۰۸٦۵
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹٤ ساعت ۰٦:۰۲
چاپ

معرفی دستاوردهای دفاعی ایران

«مین جهنده»؛ سرب داغ ایرانی برای پرنده‌های متجاوز +عکس

بیرجندرسا- ترکش های فلزی این مین که درون خود 1 کیلو و 200 گرم ماده منفجره تی ان تی دارد، تا فاصله 50 متری بر علیه بالگردهای دشمن موثر هستند و این ترکش ها به دلیل سرعت بالای حاصل از انفجار توان سوراخ کردن بدنه بالگرد و آسیب به آن را دارند.

«مین جهنده»؛ سرب داغ ایرانی برای پرنده‌های متجاوز +عکس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از مشرق, در نظر دارد طی برنامه جدید خود در سال 1394، نسبت به معرفی تولیدات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در قالب گزارش های کوتاه و همراه با توضیحات رسمی این محصولات، اقدام کند.

تمامی این دستاوردها همانند گزارشات تفصیلی مشرق، از منابع رسمی از جمله کتاب دستاوردهای دفاعی ایران که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده، استخراج می شود که همراه با کاتالوگ آن محصول، به خوانندگان تقدیم خواهد شد.

هدف از این رویه جدید مشرق، کاستن از توضیحات و تحلیل های مطول فنی و قراردادن مستندات و توضیحات رسمی در خصوص این محصولات است و امید می رود مجموعا 500 محصول دفاعی، در ماههای آینده معرفی شوند.

در انتخاب این محصولات جهت معرفی نیز تلاش شده عمدتا تجهیزاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر از آنها تصاویر و اطلاعات رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد که بر این اساس، در اولین گزارش، به معرفی یک سامانه مدرن رمزکننده خواهیم پرداخت.

اهمیت هلی برن در عملیات های ارتش های جهان

هلی برن نیروهای پیاده امروزه به بخش گسترده و بسیار مهمی از عملیات های ارتش های جهان بدل شده است. نگاهی به تهاجم آمریکا و همپیمانان این کشور به افغانستان و عراق و عملیات های انجام گرفته در این دو کشور به خوبی این نکته را تایید می کند.

به طور معمول برای مقابله با بالگردهای دشمن نیروهای پیاده به استفاده از موشک های دوش پرتاب و یا توپ های ضد هوایی روی می آورند که در طول سالهای اخیر در موارد بسیاری با موفقیت توانسته است بالگردهای گوناگون جنگی و ترابری را در نقاط مختلف جهان ساقط کند. اما آیا این امکان وجود دارد مساحت زیادی از یک زمین مورد نظر را بدون حضور عوامل انسانی و حتی استفاده از سلاح هایی مثل موشک های دوش پرتاب و یا توپ های ضد هوایی پوشش داد؟
 

«مین جهنده» سورپرایز ایرانی برای بالگردهای متجاوز +عکس (آماده)


برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا کمی به تاکتیک های مقابله با نیروهای پیاده و زرهی نگاهی بیاندازیم. مین های ضد نفر و ضد زره سالهای بسیار طولانی است که عضو ثابت درگیرهای نظامی در سرتا سر جهان هستند و توسط ارتش ها و نیروهای چریک استفاده می شوند. با استفاده از مین می توان مساحت گسترده ای را در برابر نفوذ نیروهای پیاده و زرهی دشمن بیمه کرد.

پاکسازی این میادین مین نیز امری خطرناک ، زمان بر و هزینه بر برای نیروی متخاصم نیز محسوب می شود.

اما بحث مقابله با بالگرد های دشمن و داشتن یک نوع مین ضد بالگرد یکی از ابداعاتی است که به تازگی توسط چند کشور انجام شده و جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله دارندگان این فناوری محسوب می شود.

طراحی . ساخت مین ضد بالگرد در ایران

مین ضد بالگرد "J_AHM" ساخت ایران یک مین ضد هلی کوپتر است که از ساختاری ساده و در عین حال مرگبار استفاده می کند. سازه کلی این مین یک استوانه فلزی به وزن 6 کیلو و 200 گرم است که در درون آن 1 کیلو و 200 گرم ماده منفجره تی ان تی قرار گرفته است. قطر این مین 112 و ارتفاع آن هم 117 میلی متر است.

این مین با زاویه 35 الی 45 درجه  و در فاصله 250 الی 300 متری از نقطه مورد نظر کار گذاشته شده و می توان توسط کنترل از راه دور آن را از فاصله 5 کیلومتری فعال کرد. مین ضد بالگرد "J_AHM" پس از فعال شدن به ارتفاع 150 الی 180 متری از سطح زمین پرتاب شده و منفجر می شود.
 

«مین جهنده» سورپرایز ایرانی برای بالگردهای متجاوز +عکس (آماده)
 

ترکش های فلزی این مین تا فاصله 50 متری بر علیه بالگردهای دشمن موثر هستند و  این ترکش ها به دلیل سرعت بالای حاصل از انفجار توان سوراخ کردن بدنه بالگرد و آسیب به آن را دارند. به دلیل قابلیت کنترل از راه دور این مین ها می توان تعداد زیادی از آن را در یک منطقه پخش کرده و تنها توسط یک نفر فعال کرد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل قرار گرفتن زوایه دار این مین ها در زمین، این مین مستقیما به سمت بالا حرکت نکرده و به سمت بالای سر هدف مورد نظر صعود می کند.  مناطق کوهستانی که نقاط کمی برای فرود بالگرد در آنها وجود دارد از جمله نقاط ایده آل برای استفاده از این مین ها به شمار می روند. از این مین می توان برای مقابله با خودروهای زرهی و نیروهای پیاده نیز بهره برد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها