کدخبر: ٤۰۹٤۵
۰۵ خرداد ۱۳۹٤ ساعت ۱۷:۰۹
چاپ

حجت الاسلام عبادی:

رشد کشور در گرو توسعه فنی و حرفه ای/ تحصیلات تکمیلی را باید محدود کنیم

بیرجندرسا- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه رشد کشور در گرو توسعه فنی و حرفه ای است نه تحصیلات تکمیلی، تصریح کرد: ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران بیکارند.

رشد کشور در گرو توسعه فنی و حرفه ای/ تحصیلات تکمیلی را باید محدود کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، حجت الاسلام محمدباقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان با اشاره به طرح سوال از وزیر نیرو گفت: متاسفانه به دلیل سفر کاری در جلسه سوال از وزیر نیرو حضور نداشتم و در فرصت دیگری از ایشان سوال خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه وزارت نیرو مدتهاست نسبت به مطالعات انتقال آب به نقاط مختلف کشور متحیر است، اذعان داشت: علیرغم انجام مطالعات انتقال آب به نقاط مختلف کشور از جمله خراسان جنوبی هنوز برنامه عملی درستی در این زمینه پیاده نشده است.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف با اشاره به انجام ملاقات های متعدد با وزیر نیرو خاطرنشان کرد: انتقال آب از مناطق مختلف (داخلی و یا خارجی) و اینکه آب شیرین یا آب شور منتقل شود از مواردی بوده که با وزیر نیرو در مورد آنها صحبت کردند.

 

مطالعات استفاده از آب های فسیلی در خراسان جنوبی باید انجام شود

وی با اشاره به اینکه مشکلات آب رسانی در خراسان جنوبی اظهار داشت: استفاده از آب های فسیلی یکی از راهکارهای خوبی است که می تواند در تامین آب استان خراسان جنوبی موثر کرد.

 

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه آب های فسیلی در عمق بیش از هزار متر از زیرزمین قرار دارند، خاطرنشان کرد: وزیر نیرو قول داده بود تا مطالعات آب های فسیلی را تا پایان سال 93 به اتمام برسانند اما هنوز این امر موفق نشده است.

 

وی با اشاره به آسیب های انتقال آب از کشورهای مجاور به داخل کشور تصریح کرد: اگر منابع آبی را از کشورهای دیگر تامین کنیم همواره از نظر ژئوپلتیک دچار مشکل می شویم و این اقدام بسیار خطرناک است.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف با اشاره به اینکه تکیه بر آبی که از خارج از ایران می آید کار بسیار خطرناکی است، اذعان داشت: مولفه دیگر برای تامین منابع آب در کشور استفاده صحیح از منابع آب موجود است.

 

وی ادامه داد: نوع آبیاری و کشت و اشتغال در استان های کم برخوردار از آب باید بازنگری شود و حتی منبع درآمد را در این استان ها تغییر دهیم.

اجرای طرح آمایش سرزمینی ضروری است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه تدوین طرح آمایش سرزمینی در بخش صنایع ضروری است، اذعان داشت: وزارت صنعت و معدن باید هرچه زودتر طرح آمایش سرزمینی را تدوین کند تا در هر منطقه متناسب با شرایط اقلیمی صنایع تعریف کنیم.

 

حجت الاسلام عبادی با اشاره به توسعه آموزش عالی در کشور و آسیب های پیش روی آن خاطرنشان کرد: آموزش عالی در کشور مدتی است که به انحراف رفته که این اقدام به نوعی ریشه فرهنگی دارد.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تصریح کرد: تصور اینکه همه باید به دانشگاه بروند به فرهنگی در میان مردم تبدیل شده و شرافت و عزت اجتماعی به داشتن تحصیلات عالی موکول شده است.

 

وی با بیان اینکه مزایای تحصیلات را نمی توان انکار کرد، گفت: تحصیلات دانشگاهی خوب است اما آیا در این زمینه باید یک مسابقه بزرگ صورت بگیرد و همه باید به دنبال تحصیلات عالیه برویم؟

40 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران بیکارند

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه عمده بیکاران را افراد تحصیلکرده تشکیل می دهند، تصریح کرد: 40 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران بیکارند.

 

وی با اشاره به نمونه های موفق محدودسازی آموزش عالی در برخی کشورها خاطرنشان کرد: 17 درصد دانش آموزان آلمانی در قالب برنامه ای به آموزش عالی راه می یابند و در کنار آن فنی و حرفه ای ایجاد شده و دانش آموزان را برای حضور در این دوره ها تشویق می کند و حتی محصلان فنی حرفه ای بورسیه می شوند.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف با بیان اینکه در قالب این طرح 11 درصد دانش آموزان به آموزش عالی می روند و ۶ درصد باقیمانده از ظرفیت نیز با جذب نخبگان سایر کشورها تامین می شود که این امر به نخبه پروری، آموزش عالی در آن کشور منجر می شود.

 

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه ورود همه به آموزش عالی یک خطر بزرگ امنیتی ایجاد می کند، تاکید کرد: در این مسیر چالش های امنیتی بزرگی در آینده نه چندان دور می بینم چرا که با خیل عظیم فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بیکار مواجه خواهیم شد که جویای کار هستند.  

رشد کشور در گرو توسعه فنی حرفه ای است نه تحصیلات تکمیلی

وی با تاکید بر توسعه فنی حرفه ای در کشور تصریح کرد: عزت اجتماعی را به گونه ای تعریف کرده ایم که با کارهای فنی و یدی منافات دارد.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه فرهنگ درس خواندن را به صورت افراطی پیگیری کرده ایم، اذعان داشت: باید شرایطی ایجاد کنیم که جوان با تحصیلات دیپلم که به سراغ آموزش های فنی حرفه ای رفته است احساس نکند عزت اجتماعی پایین تری دارد.

 

وی با بیان اینکه باید عزت اجتماعی در جامعه بازتعریف شود و رسانه ها در این زمینه نقش موثری ایفا می کنند، تاکید کرد: آموزش عالی مخصوصا تحصیلات تکمیلی باید محدود شود.

 

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه درهای باز تحصیلات تکمیلی آسیب بزرگی به آموزش عالی و علمی در کشور خواهد بود، بیان داشت: ابتدا باید به جوانان مشاوره درست و صحیح ارایه دهیم و تبیین کنیم که هر فردی الزاما نباید به دانشگاه برود و دانشگاه نیز برای همه کاربردی نیست.

 

وی با بیان اینکه برخی استعدادهای زیادی در انجام کارهای فنی و یدی دارند، اذعان داشت: برخی رشته های فنی حرفه ای حتی یک فارغ التحصیل بیکار ندارد بنابراین باید با مشاوره درست جوانان را به سمت استعدادها، کشف توانمندی ها و تقویت آنها هدایت کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات یادآور شد: مقامات محلی و نمایندگان مجلس در توسعه آموزش عالی مقصر هستند چرا که در مواقعی به جای داشتن برنامه ریزی ملی، اولویت های منطقه ای مورد توجه قرار می گیرد بنابراین رفتارها عقلانی نیست بلکه پوپولیستی است که این امر بسیار آسیب زاست.

 

وی ادامه داد: نباید توجه کنیم که جو جامعه چه می خواهد باید ببینیم صلاح و نیاز جامعه چیست و بر آن اساس برنامه ریزی کنیم.

 

حجت الاسلام عبادی با اشاره به وجود 500 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: بسیاری از فضاهای آموزشی به مرور زمان به دلیل کاهش جمعیت دانشجو، بلا استفاده می شوند که متناسب با نیاز منطقه باید کاربری شان تغییر یابد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها