کدخبر: ٤۰۹٤٦
۰٦ خرداد ۱۳۹٤ ساعت ۰۷:۳٤
چاپ

توان مهم شناورهای سپاه/

نگاهی به سرعت قایق‌های موشک‌انداز سپاه و مهمترین رقبای جهانی‌اش +عکس

بیرجندرسا- سرعت نهایی نسل جدید شناورهای تندرو آمریکایی 45 نات یا حدودا 85 کیلومتر بر ساعت است که امکان نصب انواع نارنجک اندازهای 40 میلی متری و مسلسل های سنگین نیز بر روی این قایق موجود دارند. هر فروند از این قایق ها در حدود 15 میلیون دلار قیمت دارد.

نگاهی به سرعت قایق‌های موشک‌انداز سپاه و مهمترین رقبای جهانی‌اش +عکس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از مشرق, سخنان مهم سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در چهارمین همایش ملی شناورهای تندرو که روز سه شنبه در سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع برگزار شد، بار دیگر توان بالای شناورهای تندروی کشورمان در مقابله با هرگونه تهدید و حفاظت از منافع و مرزهای کشورمان را عیان کرد.

فرمانده ندسا در این همایش اعلام کرد که تولید شناورهای تندرو با سرعت 80 نات و مسلح به موشک هایی با برد 100 کیلومتر توسط متخصصان دفاعی کشورمان، آغاز و شناوری تندرو با سرعت 110 نات نیز آزمایش شده است.
 
مقایسه و تطبیق این اطلاعات، نشان می دهد رسیدن به این سرعت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان تنها نیروی مسلح در جهان معرفی خواهد کرد که چنین شناورهای رزمی پر سرعت را در اختیار دارد.

با توجه به اینکه تعدادی از ارتش ها و صنایع دفاعی مهم در جهان تاکنون دست به طراحی و ساخت شناورهای پر سرعت برای مقاصدی مثل گشت در آبهای ساحلی و حملات برق آسا زده اند، به برخی از این شناورها اشاره ای خواهیم داشت تا این اقتدار و توان دریایی نیروهای مسلح کشورمان، بهتر عیان شود.

شناور مارک 6

شناورهای تندرو مارک 6 جدیدترین شناور تندرو برای نیروی دریایی آمریکا محسوب می شود که اخیرا ساخته شده و یکی از مناطق اصلی که برای عملیات آن در نظر گرفته شده است خلیج فارس است. این شناور توسط شرکت آمریکایی "SAFE Boats International " طراحی و ساخته شده است. این شناور 65 تن وزن داشته، طول آن 25 متر و عرض آن 6.7 متر است.
 

قایق های تندور و شناور های سریع سپاه+عکس
شناور مارک 6 در آبهای خلیج فارس


این شناور می تواند تا 18 نفر را با خود حمل کرده و سلاح اصلی آن 2 قبضه توپ 25 میلی متری است. سرعت نهایی این شناور آمریکایی 45 نات یا حدودا 85 کیلومتر بر ساعت است. امکان نصب انواع نارنجک اندازهای 40 میلی متری و مسلسل های سنگین نیز بر روی این قایق موجود است. هر فروند از این قایق ها در حدود 15 میلیون دلار قیمت دارد.

CB 90

شناور بعدی در لیست ما ساخت شرکت سوئدی  Dockstavarvet بوده و یکی از موفق ترین شناورهای رزمی در بازار صادرات به حساب می آید. CB90 به غیر از نیروی دریایی سوئد به یونان، مالزی، نروژ، برزیل، مکزیک و حتی آمریکا نیز صادر شده است. این شناور 20 تنی در حدود 16 متر طول و 4 متر عرض داشته و قابلیت حمل 18 نیروی مسلح را دارد. این شناور قابلیت حمل 3 مسلسل سنگین، یک نارنجک انداز و مین های دریایی دارد.
 

قایق های تندور و شناور های سریع سپاه+عکس


CB 90 از دو موتور دیزل ساخت شرکت اسکانیا بهره می برد که سرعتی در حدود 40 نات یعنی حدود 74 کیلومتر بر ساعت را برای این شناور فراهم می کند. قدرت مانور بالا در سرعت های زیاد و در فضاهای تنگ از جمله نکات برجسته این شناور سوئدی محسوب می شود.

کلاس MANTA

شناور بعدی ما محصول شرکت SUNCRAFT سنگاپور است که به عنوان کلاس MANTA شناخته شده و برای بحث مبارزه با تروریسم، کنترل خطوط ساحلی و مبارزه با قاچاق دریایی نیز به کار می رود. اخیرا نیروی دریایی نیجریه نیز این قایق ها را خریداری کرده است.
 

قایق های تندور و شناور های سریع سپاه+عکس


این قایق که با استفاده از بدنه آلومنیومی ساخته شده است می تواند تا سرعت 50 نات یعنی حدود 92 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. این شناور سرعتی از 2 موتور هر کدام به قدرت 1200 اسب بخار ساخت شرکت MAN آلمان بهره برده و می تواند تا 6 نفر را با خود حمل کند.

کلاس Colombo

اما یکی از سریع ترین قایق های تندروی رزمی جهان کلاس Colombo است که توسط صنایع دریایی سریلانکا با کمک شرکت های معتبر و عظیم ژاپنی در سه گونه مختلف ساخته شده است. این شناور برای نیروی دریایی سریلانکا و برای مبارزه با گروه ببرهای تامیل ساخته شد و در تایپ 3 می تواند با حمل 15 نفر به سرعت 53 نات یعنی حدود 98 کیلومتر در ساعت برسد.
 

قایق های تندور و شناور های سریع سپاه+عکس


این شناور دارای یک بدنه تمام آلومنیومی بوده و از دو موتور آلمانی به قدرت 1630 وات برای هر کدام بهره می برد. بر روی این قایق یک قبضه توپ 20 میلی متری نیز نصب شده است. از دیگر تسلیحات نصب شده بر روی آن می توان به مسلسل های پی کا ام و نارنجک انداز نیز اشاره کرد.

وزن این شناور 56 تن، طول آن 24 متر و عرض آن بیش از 5 متر است. این شناور به کشور مالدیو هم صادر شده است.

سرعت دو برابری شناورهای موشک انداز سپاه

با نگاهی به اکثر شناورهای تندرو در این کلاس متوجه می شویم که سرعت آنها معمولا در حدود 50 نات بوده و با سلاح هایی مثل مسلسل های سنگین و یا نارنجک انداز مسلح شده اند اما شناور سپاه که قرار است تا پایان امسال به تولید برسد و سرعتی در حدود 148 کیلومتر بر ساعت دارد به موشک های ضد کشتی با برد 100 کیلومتری نیز مسلح شده است.

این نسل جدید شناور با ورود به خدمت تمامی هم کلاس های جهانی خود را چه در بحث سرعت و چه در بحث قدرت آتش با فاصله زیاد پشت سر خواهد گذاشت. از سوی دیگر، سپاه قایقی تندرو با سرعت 203 کیلومتر بر ساعت یا 110 نات را آزمایش کرده است که بدون شک سریعترین شناور نظامی جهان با فاصله چند برابری از رقبا خواهد بود.

آنچه که از اظهارات سردار فدوی می توان برداشت کرد این است که جمهوری اسلامی ایران با رسیدن به این سرعت در بحث شناورهای سطحی، در حوزه های مهم و گلوگاههای حساسی مثل مواد و طراحی بدنه و پیشرانه دست به یک تحول انقلابی زده است که می تواند تا سالها، برتری قاطع ایران در نبردهای دریایی منطقه خلیج فارس را تضمین کند.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها