کدخبر: ٤۱۰۸۳
۲٤ خرداد ۱۳۹٤ ساعت ۱۲:۱۲
چاپ

انتظارات دانشجویان از اولین رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند/ رئیسی که بعد از ۷ سال مشخص شد

بیرجندرسا- دانشگاه صنعتی بیرجند بعد از حدود ۷ سال مدیریت به وسیله چندین سرپرست، با انتصاب ناصر مهرشاد از سوی وزیر علوم به عنوان رئیس این دانشگاه، از بلاتکلیفی خارج شد.

انتظارات دانشجویان از اولین رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند/ رئیسی که بعد از ۷ سال مشخص شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از خبرگزاری دانشجو، دانشگاه صنعتی بیرجند در سال ۷۵ تحت عنوان دانشگاه صنایع و معادن بیرجند و زیر نظر دانشگاه صنایع و معادن ایران تاسیس شد و اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌های حفاری اکتشافی، فراوری مواد معدنی، نقشه کشی صنعتی،اکتشاف معدن،استخراج معدن، نرم افزار کامپیوتر،نرم افزار سیستم و مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید کرد.

این دانشگاه در سال ۸۶ بنا بر مصوبه سفر اول استاني دولت نهم به خراسان جنوبي و با دستور مستقيم رئیس جمهور وقت، با انتقال كليه ساختمان‌ها و تأسيسات از دانشگاه صنايع و معادن ايران مركز بيرجند به دانشگاه صنعتي بيرجند تغییر داده شد و در نتیجه دانشگاه صنعتی بیرجند ایجاد شد.

هدف از ايجاد اين دانشگاه توسعه آموزش عالي در ديار علم و ادب و تحقق بخشيدن به آموزش و پژوهش و تربيت نيروهاي انساني متعهد و متخصص كيفي براي بخشهاي صنعتي منطقه و ميهن اسلامي، ايجاد قطب كيفي آموزش عالي براي جذب افراد مستعد، پاسخگويي به نيازهاي پژوهشي بخش صنايع و بهره گيري از توانايي هاي علمي، تحقيقاتي و امكانات موجود در بخش صنايع است.

دانشگاه صنعتی بیرجند بعد از حدود ۷ سال مدیریت شدن به وسیله چندین سرپرست بالاخره با انتصاب ناصر مهرشاد از سوی وزیر علوم به عنوان رئیس این دانشگاه از بلاتکلیفی خارج شد.

11دی ماه ۹۱ احمد امیرآبادی زاده از سوی وزیر علوم وقت به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند مشخص شد و بعد از یکسال و ۲ ماه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تغییر وزیر علوم، جای خود را به خلیل خلیلی داد.

دوران سرپرستی امیرآبادی زاده با فراز و نشیب‌هایی مختلفی همراه بود.

خلیلی در ۲۶ اسفند ۹۲ خلیلی طی حکمی از سوی فرجی دانا، وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری با حفظ سمت سرپرستی دانشگاه بیرجند به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند نیز منصوب می شود و وی به دلیل اینکه بیشتر وقت خود را در دانشگاه بیرجند می‌گذاشت، محمد جوانشیر را به عنوان جانشین و نماینده خود در دانشگاه صنعتی بیرجند انتخاب کرد.

این موضوع باعث شد تا دانشجویان گلایه‌هایی را نسبت به این وضعیت داشته باشند، چراکه برای گرفتن یک امضا از رئیس دانشگاه باید از دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند مراجعه می‌کردند و این مشکلاتی را به وجود آورده بود.

این موضوع باعث شد تا در تاریخ ۷ بهمن ۹۳ ناصر مهرشاد از سوی وزیر علوم به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند انتخاب شود.

مهرشاد دارای درجه دکترا و دانشیار مهندسی پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند است و از سوابق اجرایی وی می‌توان به  تصدی مسئولیت معاونت آموزشی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه بیرجند و معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی بیرجند اشاره کرد.

بالاخره بعد از ۳ سال رفت و آمدهای اشخاص مختلف به عنوان سرپرست و رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند، ناصر مهرشاد از سوی محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند معرفی شد.

حالا باید دید با توجه به تجربه ای که مهرشاد در معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی بیرجند داشته اشت، چگونه عملکردی را در چند ماه یا چند سال تصدی گری خود بر کرسی ریاست دانشگاه صنعتی بیرجند خواهد داشت.

دانشگاه محل جولان احزاب سیاسی نشود

محمد رستمی، سرپرست بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی بیرجند با بیان اینکه این دانشگاه بعد از گذشت هفت سال از تاسیس آن صاحب رئیس شد و ان شاء الله این انتخاب در جهت پیشرفت این دانشگاه به سمت اهدافش باشد، گفت: مسلما انتظاراتی وجود خواهد داشت که باید از رئیس یک دانشگاه آنها را عملی کند و البته این انتظارات باید بر پایه منطق و بر اساس واقع گرایی باشد، نه انتظاراتی که صرفا به رویا تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه انتظار ما از اولین رئیس دانشگاه در درجه اول رسالت اصلی دانشگاه و هر نهادی در رابطه با انقلاب اسلامی که مورد تاکید مقام معظم رهبری به عنوان مهمترین معروف معرفی شد، می‌باشد که همان ایجاد و حفظ نظام اسلامی است، بیان داشت: بدون شک این عنوان، یک عنوان کلی می‏باشد و به طبع باید به بخش‌های مختلفی تقسیم شود و مهمترین بخش که متاسفانه در سیستم آموزشی کشور همواره از آن غفلت شده بخش آموزشی و پژوهشی در کنار هم است.

سرپرست بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی بیرجند ادامه داد: وارد شدن علوم تئوری به مرحله عمل از جمله انتظارات از دانشگاه‌ها می‏باشد که امیدوارم با شناختی که از مهرشاد، رئیس جدید دانشگاه داریم، گامی بلند به سوی این هدف برداشته شود.

رستمی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه به عنوان روح کار علمی و پژوهشی در دانشگاه است، اما باید به این توجه داشت که این فعالیت‌ها به چه هدفی و تعریف از کار فرهنگی در دانشگاه چیست، افزود: انتظار ما این است که دانشگاه محل جولان هیچ حزب سیاسی مخصوصا در شرایط حساس فعلی جامعه نشود.

وی تاکید کرد: اگر در مسئله ای خطوط قرمز انقلاب و آرمان‌های امام  و شهدا زیر سئوال رفت و پایمال شد، دانشگاه و مسئولان جدید دانشگاه باید سریعا در برابر آن اعلام موضع کنند.

رستمی افزود: امید است اولین رئیس دانشگاه صنعتبی بیرجند در مسئولیت خطیر که بر عهده دارند و با همدلی و همزبانی که بین مسئولین و دانشجویان به وجود خواهد آمد بتوانند راهی را به سوی رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی ایران انتخاب نمایند.

جابجایی‌ مسئولان در دانشگاه باید براساس تخصص‌ها باشد

داوود اعرابی، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه صنعتی بیرجند هم با بیان اینکه انتظار داریم که رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند یک برنامه مدون و جامع برای پیشرفت دانشگاه در تمامی ابعاد داشته باشد، گفت: در دوران سرپرستی دکتر مهرشاد یک سری تغییرات در حوزه معاونت‌ها دانشگاه صنعتی بیرجند انجام شد که مورد اعتراض دانشجویان واقع شد، اما مسئولان دانشگاه جلوی اعتراض دانشجوها را گرفتند و اجازه اعتراض ندادند.

وی افزود: انتظار داریم که رئیس دانشگاه در جابجایی‌های دانشگاه تخصص‌سازی را مد نظر قرار دهد و کسی که تخصص ندارد را در پست‌های حساس و مهم نگذارند. 

دبیر جامعه اسلامی دنشگاه صنعتی بیرجند با بیان اینکه در دانشگاه صنعتی بیرجند در خیلی از کارها و تغییرات و اعمال نظرها، افکار و نظرات دانشجویان نادیده گرفته می‌شود، گفت: هر چند که البته برخی از انتصابات و تغییرات در دانشگاه هم خوب بوده که جای تشکر دارد.

اعرابی با بیان اینکه اولین رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند باید در کارها نظرات شخصی خود را تنها اعمال نکند بلکه از دانشجو و تشکل‌های دانشجویی هم نظرخواهی کند، گفت: نباید در دانشگاه قانون نادیده گرفته شود.

وی تاکید کرد: باید تشکل‌های دانشجویی در جلسات شورای فرهنگی دانشگاه حضور داشته باشند و نظراتشان هم در تصمیمات موثر واقع شود و مسئولان دانشگاه هم ان را عملی کنند.

لازم به ذکر است؛ دانشگاه صنعتی بیرجند با حدود 1500 دانشجوی مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی بعد از هفت سال، سایه اولین رئیس را بالای سر خود می‌بینید و انتظارات دانشجویان از رئیس دانشگاه بالا رفته است.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها