کدخبر: ٤۱۲۳٦
۰۷ تیر ۱۳۹٤ ساعت ۱۲:۵٤
چاپ

نایب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی:

طرح حفاری بدون آب در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

طرح حفاری بدون آب در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

بیرجندرسا-نایب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی گفت: در ۶ ماه آینده طرح حفاری بدون آب در خراسان جنوبی اجرا می‌شود که این طراحی توسط افراد بومی در استان انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از تسنیم، علیرضا عابدی اظهار داشت: در علم زمین شناسی به منظور اکتشاف تفصیلی و مطالعه نهایی سنگ‌ها برای گرفتن مغزه از سنگ با استفاده از دکل‌هایی سنگ را به عمق 5 تا 10 سانتی متر حفاری می‌کنند و بااین کار مغزه را از سنگ می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در دکل‌هایی که این عملیات را انجام می‌دهند از سرمنشا الماسه استفاده شده که باید در محیط دارای آب کار کنند تا دکل‌ها به علت گرمای زیاد حاصل از حفاری سنگ خنک شده و نرم‌تر کار کنند و این در حالی است که رساندن آب به دکل‌ها کار سختی است و هزینه بسیار بالایی را در بر دارد.

نایب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی بیان کرد: با مشارکت گروهی از متخصصان علم مکانیک و زمین شناسی خراسان جنوبی دستگاهی طراحی شده که بدون نیاز به آب در هر نقطه این دستگاه مستقر شده است.

عابدی افزود: از مزایای این دستگاه این است که سرعت و راندمان کار را بالا می‌برد، مصرف آب صفر می‌شود، احتیاجی به دکل نیست و توانایی حفاری سنگ در مناطق صعب العبور را به زمین شناسان می‌دهد.

وی گفت: عملیاتی که با این دستگاه انجام شود احتیاج به آب نداشته و این دستگاه برای نخستین بار در کشور ارائه می‌شود که مراحل تست آن در نیشابور و بیرجند طی شده است.

وی افزود: این دستگاه با اینکه دارای نمونه مشابه خارجی است اما در ایران برای نخستین بار ساخته شده و کارایی بسیاری در صرفه جویی در مصرف آب دارد.

وی تصریح کرد: امید است بتوانیم با اختراع این دستگاه گام خوبی در راستای حفاری بدون آب در سطح کشور در استان خراسان جنوبی برداریم.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.