کدخبر: ٤۱۵۳۹
۲۲ تیر ۱۳۹٤ ساعت ۱۱:۱۸
چاپ

نقش اول «رستاخیز»: داستان شک، داستان امروز جهان ماست

بیرجندرسا-آرش آصفی بازیگر نقش بُکیر بن‌ِ‌ حُر گفت: لحظه کشته شدن بُکیر ابن‌ِ‌ حُر و آنجایی که به خیمه هایی آتش کشیده امام حسین (ع) خیره می‌شود و تشنگی بچه ها را می‌بیند، از جمله صحنه های است که دگرگونم کرد.

نقش اول «رستاخیز»: داستان شک، داستان امروز جهان ماست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از تسنیم، «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش ساخته شده است و از چهارشنبه 24 تیرماه اکران می شود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: « پس از مرگ معاویه، یزید به عنوانِ خلیفه‌ی مسلمین بر خلافت تکیه میزند و به والیِ مدینه نامه می‌نویسد که از حسین(ع) بیعت بگیرد.
بُکیر ابن‌ِ‌ حُر که به عنوان پیکِ ویژه‌ی دربارِ دمشق انتخاب شده است مامور رساندنِ نامه یزید به مدینه می شود. او که جوانی پُرشور و در جستجوی حقیقت است ، در مدینه درمی‌یابد که حاملِ نامه‌ ایست که در آن به قتلِ حسین(ع) فرمان داده شده است. بُکیر در مکه با افکار و اندیشه‌های امام حسین(ع) آشنا می‌شود.
مردم کوفه با ارسالِ نامه‌هایی بی‌شمار، حسین(ع) را به کوفه دعوت کرده‌اند تا در قیام علیه یزید ، آنها را یاری کنند.حر اِبن یزید ریاحی ، به همراهِ بُکیر و دو هزار سوار از سوی عبیداله ، مأمور می‌شوند به سمتِ کاروان حسین(ع) که به سمتِ کوفه در حرکت هستند بروند.کاروان امام حسین(ع) در شماری اندک ، در کربلا به محاصره‌ی هزاران نفر از سپاهیان‌ِ دستگاهِ خلافت درمی‌آیند.در روز عاشورا ، نورِ حقیقت بر چشمان‌ِ بُکیر می‌تابد و …»

همانطور که از خلاصه داستان برمی‌آید «بکیر بن حر» یکی از نقشهای محوری قصه «رستاخیز» است. آرش آصفی بازیگر نقش بکیر بن حر اولین کار جدی سینمایی اش را در همکاری با احمدرضا درویش داشته است. خودش می گوید: همانطور که از اسم «بکیر بن حر» معلوم است، شخصیت بکری برای این نقش تعریف شده است که در تاریخ هم کمتر از او شنیدیم.

معمول است که از بازیگری که زیاد چهره نبوده است و به یکباره در فیلمی عظیم بازی می‌کند، سوالی کلیشه‌ای بپرسند که چه شد که به این پروژه اضافه شدید. آصفی در جواب این سوال می‌گوید: شاید جواب دادن به این سوال دیگر تکراری شده باشد. قصه پیوستن من به رستاخیز از سال 88 با معرفی بهرام عظیم پور بود و بعد از بارها رفتن و آمدن به دفتر آقای درویش و تست‌های متعددی که صورت گرفت  این نقش را با تمام عشق قبول کردم.

آصفی اضافه می‌کند: من در سینما و تلویزیون کار زیادی نکرده بودم و فقط در چند سریال و یکی دو فیلم بازی کرده بودم. چند وقتی هم بود که از این فضا دور شده بودم ولی همیشه منتظر یک همچنین اتفاقی بودم. همیشه هم گفتم که حضور من در «رستاخیز» واقعا معجزه بود. تمام لحظات این فیلم برای من عشق و زندگی بود.

بازیگر نقش بُکیر ابن‌ِ‌ حُر در مورد ایفای این نقش همچنین گفت: برای تک تک لحظات شخصیت بکیر بن حر، ما به ازا داشتم. ایفای این نقش به لحاظ حسی برای من سخت نبود و به لحاظ تکنیکی هم از کمک‌ آقای درویش استفاده کردم.

از آصفی در مورد طی مسیر بُکیر ابن‌ِ‌ حُر سوال می‌کنم و اینکه چه می‌شود که در نقطه‌ی کربلا به شناخت حسین (ع) می‌رسد و او می‌گوید: بُکیر بن حر در قصه فیلم طی مسیر می‌کند و همراه با آدمهای قصه حرکت می‌کند ولی وقتی به کربلا می‌رسد به گونه‌ای به بی زمانی می‌رسد. وقتی به سپاه امام حسین (ع) می‌رسد معرفتی کسب می‌کند که تاریخ مصرف ندارد و همین است که بُکیر را منقلب می‌کند.

شخصیت بُکیر و طی مسیر او در میان قصه «رستاخیز»، مخاطب را به یاد فیلم ارزنده «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی می اندازد. «عبدالله» جوان تازه مسلمان شده، شخصیت محوری قصه «روز واقعه» است. عبدالله در جریان عروسی خود، ندائی می شنود که او را به یاری فرا می خواند. عبدالله به دنبال این ندا بیابان به بیابان و واحه به واحه تا کربلا می تازد و سرانجام به کربلا می رسد که عصر روز عاشورا است.

 آصفی در پاسخ به این که چقدر شخصیت بُکیر ابن‌ِ‌ حُر را نزدیک به نقش عبدالله «روز واقعه»‌ می‌داند و او می‌گوید: من «روز واقعه» را ندیدم. بخش عمده ای از زندگی من در واقعیت‌ها می‌گذرد و کلا فیلم زیاد نمی بینم. حتی بیشتر قسمت‌های سریال معروف امام علی (ع) را هم ندیدم. برای ساخت شخصیت «بکیر بن حر» هم از کسی یا نقشی الگو نگرفتم و همانطور که از اسمش پیدا است شخصیتی بکر است که در تاریخ هم زیاد در موردش حرفی نزدند و من برای این نقش، بر اساس ما به ازای روحیات و زندگی خودم بازی می‌کردم.

آصفی در مورد صحنه رویا دیدن بُکیر بن‌ِ‌ حُر و نمادهایی که از حسین (ع) در «رستاخیز» نشان داده می‌شود می‌گوید: یک سری نمادها وجملات در این فیلم، برای مخاطبش نوعی تصویر سازی دارد و در فیلم هم می بینیم که گاه حسین را همچون ماه می بینیم که راه نشان می‌دهد و در بخشی هم همچون سفینه نجاتی که در رویای بُکیر هم می‌آید. من این نشانه‌ها را در زندگی شخصی خودم هم دیدم که در بزنگاه ها راه نشان داده است و فکر می کنم برای بقیه آدمها هم وجود داشته باشد چون حسین (ع)، حس مشترک همه‌ی آدمهاست.

بازیگر نقش بُکیر ابن‌ِ‌ حُر در مورد صحنه ای از فیلم «رستاخیز» که بر او تاثیرگذاشته است گفت: لحظه کشته شدن بُکیر ابن‌ِ‌ حُر و آنجایی که به خیمه های آتش کشیده بچه های امام حسین (ع) خیره می‌شود و ...آرش آصفی لحظه ای سکوت می‌کند و با بغض ادامه می‌دهد: ... و تشنگی بچه هارا می‌بیند از جمله صحنه های تاثیرگذاری بود که دگرگونم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر نتیجه کار را با آنچه که از یک فیلم عاشورایی انتظار می‌رود نزدیک می‌بیند گفت: من کار را در کل دوست داشتم و در جشنواره فیلم فجر چندین بار با مردم دیدم و سر  آن صحنه‌هایی که دستان حضرت عباس (ع) را قطع می‌کنند، گریه کردم.

بازیگر نقش بُکیر ابن‌ِ‌ حُر در مورد تصویر کردن چهره حضرت ابوالفضل (ع) در این فیلم می‌گوید: من از بچگی تعزیه زیاد می‌دیدم و در آن چهره حضرت ابوالفضل (ع) را هم می دیدیم که واقعا هم به لحاظ حسی تاثیرگذار بود. اما در آثار سینمایی و تلویزیونی معمولا چهره ایشان را نشان نمی‌دهند و متاسفانه آن همزادپنداری که باید، با قصه و فیلم شکل نمی‌گرفت. مخاطب دوست دارد چهره و انرژی که هنرمند منتقل می‌کند را ببیند و زمانی که چهره ابوالفضل را نبیند، ما دیگر آن تاثیرگذاری که لازم است در قصه باشد را نداریم. وقتی منع شرعی در این مورد وجود ندارد برای اینکه فهم بهتری در دید مخاطب ظاهر شود، باید چهره ابوالفضل (ع) را نشان داد.

وی در مورد نزدیکی شخصیت بُکیر ابن‌ِ‌ حُر و قصه‌ی «رستاخیز» به واقعیت‌های امروز منطقه گفت: همه‌ی آدمها در زندگیشان مثل بُکیر دچار استیصال و تردید می‌شوند. اما شک و تردید آدمها باعث می‌شود که به یک استحکامی در زندگی برسند. شما اگر به شرایط  دنیای امروز هم نگاه کنید؛ می بینید که این روزهای منطقه هم برای خودش عاشورایی است. امیدوارم فیلم در اکران جهانی هم انرژیش را به مخاطبان منتقل کند و تاثیر خودش را بگذارد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.