کدخبر: ٤۲۳٦۹
۱۸ شهریور ۱۳۹٤ ساعت ۱۷:۲۲
چاپ

حجت الاسلام نبویان:

شمخانی و صالحی قائل به وجود سند چهارم در مذاکرات هستند و عراقچی منکر آن است

بیرجندرسا- عضو کمیسیون برجام مجلس گفت: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان منکر وجود برنامه بلندمدت تحقیق و توسعه است، در حالی که دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گویند در مذاکرات هسته‌ای سند چهارمی نیز وجود دارد.

شمخانی و صالحی قائل به وجود سند چهارم در مذاکرات هستند و عراقچی منکر آن است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از رجا,عضو کمیسیون برجام مجلس گفت: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان منکر وجود برنامه بلندمدت تحقیق و توسعه است، در حالی که دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گویند در مذاکرات هسته‌ای سند چهارمی نیز وجود دارد.

به گزارش رجانیوز به نقل از فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه برجام توافق نیست، گفت: هر زمان کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی برجام را تصویب کنند توافق صورت گرفته است.

 

*برخی مقامات وزارت خارجه برخورد خوبی با نمایندگان ندارند

وی با اشاره به روند بررسی برجام در کمیسیون ویژه مجلس با حضور اعضای مذاکره‌کننده قبلی و فعلی، اظهار داشت: از مقامات وزارت خارجه که در جلسه کمیسیون ویژه حضور می‌یابند گله داریم که برخورد خوبی با نمایندگان ندارند.

نبویان با ابراز نگرانی از محتوای برخی بندهای برجام که در کمیسیون ویژه مورد بررسی بیشتر واقع شده است، گفت:‌ آمریکایی‌ها تأکید دارند که تحریم‌ها نه متوقف و نه لغو بلکه صرفاً تعلیق خواهد شد و آن هم در مرحله اجرا یعنی قانون تحریم‌ها به جای خود باقی خواهد ماند.

وی با انتقاد از عدم ارائه فرصت دوباره به نمایندگان در کمیسیون برجام برای پاسخگویی به دفاعیات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار داشت: وزارت امور خارجه باید ۴ متن در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای در اختیار نمایندگان قرار دهد و هیچ نقشه راه و برنامه مشترکی نباید برای نمایندگان مجلس کشورمان محرمانه باشد بلکه محرمانه بودن آنها در ارتباط با کنگره آمریکاست.

*عراقچی منکر سند چهارم است و شمخانی و صالحی قائل به وجود آن

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از استناد مکرر برجام به برنامه بلندمدت تحقیق و توسعه در متن خود سخن گفت و افزود: آقای عراقچی به کلی منکر وجود چنین سندی شد در حالیکه آقای شمخانی در جلسه‌ دیروز که مهمان کمیسیون بود عنوان کرد که علاوه بر برجام، قطعنامه شورای امنیت و نقشه راه آژانس، سند چهارمی نیز وجود دارد، در ادامه جلسه آقای صالحی هم عنوان کردند که متن چهارمی نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هدفگذاری دستیابی به ۱۹۰ سو از سوی نظام ادامه داد: برجام تولید نسل ۶ و ۸ سانتریفیوژها را تا سال هشتم توافق ممنوع کرده و می‌گوید ایران می‌تواند از سال هشتم تا دهم سالی ۲۰۰ سانتریفیوژ نسل ۶ و ۸ بدون موتور تولید کند و پس از سال دهم نیز سالی ۲۰۰ سانتریفیوژ با موتور که البته وقتی زنجیره غنی‌سازی محدود شده است این تولید نیز سودی برای ما ندارد.

*۳۳ سال طول می‌کشد تا به ۱۹۰ هزار سو برسیم

نبویان با ذکر این نکته که برجام اجازه می‌دهد ایران از سال یازدهم سالی ۲۰۰ سانتریفیوژ نسل ۶ و ۲۰۰ سانتریفیوژ نسل ۸ تولید کند، گفت: «سو» سانتریفیوژ نسل ۶ ، ۱۰ و سو سانتریفیوژ نسل ۸ ، ۲۰ است که در نتیجه ما سالانه ۶ هزار سو خواهیم داشت که با این حساب ۳۳ سال و نیم طول می‌کشد تا به عدد ۱۹۰ هزار سو برسیم، تازه شرط این مقصود نیز این است که تحقیق و توسعه ما روند خود را طی کند.

*صالحی در پاسخ‌های خود به سند چهارم استناد می‌کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره پاسخ رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آقای صالحی پاسخ داد که از سال سیزدهم بر اساس برنامه بلند مدت تحقیق و توسعه دست ایران برای تولید سانتریفیوژ و غنی‌سازی باز خواهد بود که این خود، اذعانی به وجود سند چهارم است در حالی که آقای عراقچی به کلی منکر آن شده است.

*تعهد به مذاکره و چانه‌زنی دوباره پس از ۱۳ سال آینده

وی با اشاره به اینکه ایران تعهد داده است که برنامه بلند مدت تحقیق و توسعه را به اشتراک با ۱+۵ و نماینده اتحادیه اروپا بگذارد، اظهار داشت: این یعنی دوباره باید بر سر حقوق خود با آمریکایی‌ها مذاکره و چانه‌زنی کنیم، در نتیجه سند چهارم نیز روی هواست.

*برنامه بلندمدت تحقیق و توسعه به سرنوشت فکت‌شیت دچار نشود

نبویان با ابراز نگرانی از سرنوشت مشترک برنامه بلندمدت تحقیق و توسعه و فکت‌شیت، گفت:‌ با وجود تأکید رهبر معظم انقلاب رئیس‌جمهور و وزارت خارجه مانع انتشار فکت‌شیت و ارائه آن به مجلس شدند و ما نگرانیم که برنامه بلند مدت تحقیق و توسعه نیز به عنوان سند چهارم به همین سرنوشت دچار شود.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها