کدخبر: ٤۲۷٦۰
۱٦ آبان ۱۳۹٤ ساعت ۰۹:۵۳
چاپ

نمایشگاه کشوری مطبوعات با طعم رپرتاژ تبلیغاتی/

رسانه‌های خراسان جنوبی از نمایشگاه مطبوعات جاماندند!/ شعار اصلی غرفه فرهنگ و ارشاد، گردشگری به جای رسانه است

بیرجندرسا-نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های کشور امروز در حالی در تهران آغاز بکار می کند که برای نحوی حضور خراسان جنوبی در این نمایشگاه هیچ مشورتی با رسانه های استان صورت نگرفته است.

رسانه‌های خراسان جنوبی از نمایشگاه مطبوعات جاماندند!/ شعار اصلی غرفه فرهنگ و ارشاد، گردشگری به جای رسانه است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، این روزها خبرهای نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که قراراست از امروز یعنی 16 آبان ماه در تهران آغاز بکار کند، نقل محافل خبرنگاران و مطبوعاتی ها شده است.

 

از مدت های قبل تاکنون در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان برگزاری نمایشگاه اطلاع رسانی های صورت گرفت مبنی بر اینکه قرار است امسال و در پاییز نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شود و رسانه های متقاضی برای ثبت نام به سایت مربوطه(نمایشگاه) مراجعه نمایند.

 

در حال حاضر با توجه به فضای فعلی که در سطح مطبوعات و خبرگزاری ها وجود دارد مشکلات مالی به قدری فشار سنگین بر این حوزه وارد کرده است که معمولا از سطح استان ها نیز استقبال کمتری از نمایشگاه صورت می گیرد و طی سال های گذشته ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها به منظور معرفی توانمندی های منطقه ای خود، غرفه ای به نمایندگی از شهر و استان در نظر می گیرند.

 

سال گذشته هم بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها نیز در محل مصلی تهران برگزار شد و این در حالی بود که از هفته ها قبل از آن مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خبر داده بودند که امسال غرفه ای برای معرفی توانمندی های این بخش گرفته می شود، اما زمان آغاز نمایشگاه به سر رسید و هیچ خبری از خراسان جنوبی در این نمایشگاه نبود.

این عدم حضور در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های کشور سبب شد برخی از رسانه تیتر خود را اینگونه بزنند:

قابل توجه آقای استاندار و مسئولان ارشد فرهنگی استان؛ خراسان جنوبی از نمایشگاه کشوری مطبوعات جا ماند

البته پاسخ های هر یکی از مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم با یکدیگر آنقدر متفاوت بود که ما را از پیگیری وضعیت این نمایشگاه بی خیال کرد.

 

وعده جلسات آقای مدیرکل با رسانه ها برای هماهنگی نمایشگاه مطبوعات، آب رفت

 

امسال نیز از هفته ها قبل زمزمه های حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها کشور به گوش می رسید و این مایه امیدواری بود، چرا که پیش تر نیز در جشن به اصلاح روز خبرنگار نیز وعده آن نیز داده شد.

سیزدهم آبان ماه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از حضور قطعی خراسان جنوبی در نمایشگاه مطبوعات خبر داد و در مطلبی که از وی در سایت اطلاع رسانی این اداره کل درج شد، آمده است: پیش‌بینی‌های لازم را برای حضور مطبوعات و خبرگزاری‌های خراسان‌جنوبی در بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در تاریخ ١٦ الی ٢٢ آبان‌ماه سال‌جاری برگزار می‌شود، انجام داده‌ایم.

 وی افزود: با هماهنگی‌ها و جلسات مقدماتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده‌ایم، غرفه‌ی خوبی برای خراسان‌جنوبی گرفته‌ایم تا بتوانیم توانمندی‌های فرهنگی استان را در نمایشگاه به خوبی نشان دهیم.

اما نکته قابل تأمل در سخنان وی این بخش بود که اظهار کرد: قرار است در روز‌های آینده، جلساتی با مطبوعات و خبرگزاری‌های استان گرفته شود تا بتوانیم به بهترین شکل در نمایشگاه حضور پیدا کنیم.

 

این خبر آقای مدیرکل به نوعی ما را خوشحال ساخت اما مطلب قابل ملاحظه اینکه در خبرهایی که از قول مسئولان و سردبیران خبرگزاری ها به خاورستان داد شد کمی نگران کننده بود چرا که؛ فاطمه زیراچی سرپرست خبرگزاری مهر در خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، گفت: قرار بود در سال‌گذشته، رسانه‌های استان در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور حضور داشته باشند اما با بی‌برنامگی، این کار انجام نشد.

وی اظهار کرد: داشتن یک غرفه جهت معرفی توانمندی‌های رسانه‌ای خراسان‌جنوبی در نمایشگاه، کم است و با ادعای شهر فرهنگی، باید بیشتر در این زمینه تلاش می‌شد.

 سرپرست خبرگزاری مهر در خراسان‌جنوبی  گفت: تاکنون هیچ مشورتی با رسانه‌های استان در خصوص نمایشگاه مطبوعات نشده است.

 

حسن احمدیان مدیرمسوول هفته‌نامه مهرمشرق در گفتگویی، اعلام کرد: در چند سال اخیر و با روی کار آمدن دولت یازدهم، نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها دوام همیشگی را نداشت و حتی در دولت یازدهم، یک سال برگزار نشد.

مدیرمسوول هفته‌نامه مهرمشرق اظهار کرد: خبری از غرفه استان در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها نبود که در چند روز گذشته، از طریق مصاحبه‌ای که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با یکی از رسانه‌ها داشت، از چگونگی شرکت در نمایشگاه باخبر شدیم که پس از آن و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم غرفه استان را گرفته‌اند.

احمدیان گفت: متأسفانه اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی ضعیفی برای حضور در نمایشگاه انجام شد و متولیان، هیچ‌گونه مشورتی با ما نداشتند و این باعث شد فرصتی برای انجام اقدامات جهت حضور در نمایشگاه را نداشته باشیم.

 

خراسان جنوبی امسال هم از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها جاماند

این واکنش های فعالان رسانه ای اینگونه خبر می دهد که امسال "خراسان جنوبی امسال هم از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها جاماند".

چرا که حداقل انتظار این بود که جلساتی که آقای مدیرکل وعده آن را داده بود به جهت احترام و تشریح جزئیات نحوی حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه برگزار می‌شد. در حال حاضر این ابهام وجود دارد که در غرفه این نمایشگاه چه توانمندی های حوزه رسانه ای استان قرار است به نمایش گذاشته شود؟!

 

در بررسی که از دیگر نشریات و پایگاه های خبری شهرستان های استان نیز داشته ایم آنها هم از حضور خراسان جنوبی در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها کم و بیش اطلاع داشتند اما منتظر برگزاری جلسات وعده داده شده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بودند.

 

ابتکار عمل شگفت انگیز معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه مطبوعات

در خبری از قول بهاری معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در خبرگزاری شبستان آمده است: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و خانه مطبوعات غرفه مشترکی به مساحت 24 متر در این نمایشگاه خواهند داشت.

نکته شگفت انگیز اینکه (("معاون فرهنگی اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در این غرفه جاذبه‌های گردشگری استان معرفی خواهد شد، بیان کرد: در این نمایشگاه محصولات فرهنگی و تمام نشریات استان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد."))

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی در اظهارنظری در گفتگو با خاورستان گفته، با بودجه‌ای که در اختیار داریم، فقط توانستیم غرفه بگیریم و با آن نمی‌توان انتظار رقابت با رسانه‌های دیگر کشور را داشت.

از سخنان بهاری معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی این گونه برداشت می شود که احتمالا برای تأمین هزینه ها دست به دامن اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری شده اند و باید به اصطلاح رسانه ای ها "رپرتاژ" خوبی در این یک هفته نمایشگاه برای این اداره کل داشته باشند.

 

گفتنی استان خراسان جنوبی در حال حاضر 74 نشریه، 67  پایگاه خبری ،17 نشریه تخصصی و دانشگاهی در استان در حال اطلاع رسانی و فعالیت رسانه ای هستند.

 

تشکر از اینکه بیاد خبرنگاران هم بودید

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در خبر مسرت بخش از اعزام 35 نفر از خبرنگاران استان به این نمایشگاه در قالب یک دستگاه اتوبوس خبر داد و افرود: نشریه های خراسان جنوبی برای توزیع در نمایشگاه مطبوعات روزانه با هواپیما به تهران ارسال می شود. که باید گفت تشکر از اینکه بیاد خبرنگاران بودید!!

بنابراین گزارش، بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات که از شانزدهم تا بیست و دوم آبان ماه سال جاری در مصلی تهران از امروز آغاز بکار می کند.

 البته نمایشگاه امسال نیز به دلایل مختلفی از جمله اعتراض به رفتار تبعیض‌آمیز دولت راستگویان، تا الان خبرگزاری‌های فارس، تسنیم، دانا، نسیم و دیگر رسانه‌ها از جمله كيهان، جهان، رجا، وطن امروز، 9 دی و مشرق اعلام کردند که در نمایشگاه امسال مطبوعات شرکت نخواهند کرد.(جوان آنلاین)

 

حرف آخر...

آقای استاندار و مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد، مطلب برای نوشتن زیاد است اما به همین چند خط بسنده می کنیم که به قول طنز شیرین و شیوای "جواد رضویان" که "اینجا واس ماست"، رسانه های استان بسیار ضربه خورده اند؛ اما خبرنگاران و رسانه ها هیچگاه خود را درگیر بازی های سلیقه ای دوستان نکرده اند و همواره در مسیر رسالت خود یعنی انعکاس دستاوردهای نظام و بیان خواسته های مردم گام برداشته اند.

حال این سئوال وجود دارد که چه وقت می خواهیم برای رسانه های استان ارزش قائل شویم و آنها را تقویت کنیم؟

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.