کدخبر: ۸۳۹۷۵
۲۳ بهمن ۱٤۰۲ ساعت ۱۳:۲۰
چاپ

معاون استاندار خراسان جنوبی:

استفاده از کیف پول الکترونیک در مرز ماهیرود نیازمند تسهیل است

بیرجندرسا-معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: استفاده از کیف پول الکترونیک برای اقداماتی مانند باسکول یا توزین کالا در مرز ماهیرود منوط به تسهیل و تسریع فرآیند کار همچنین برگشت به‌موقع پول به حساب دستگاه متولی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از ایرنا،جواد اشرفی روز دوشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان افزود: در حوزه حاکمیتی و توزین کالا وقتی پول از کیف الکترونیک کسر می‌شود و در حساب گمرک جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد با تاخیر چند ماه یا چند ساله به استان برگشت داده می‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع باید توسط گمرک برای فعالان اقتصادی تسهیل شود، اظهار کرد: هزینه‌های جاری از جمله ورودی پارکینگ، ایکس ری و تعاونی مرزنشینان باید توسط صاحب کالا و بار پرداخت شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: مقرر شد بررسی لازم درباره فعال بودن کیف پول الکترونیک توسط صاحبان کالا و بار انجام شود و در صورت فعال نبودن آن، یک سامانه بومی در استان راه‌اندازی شود.

وی بیان کرد: بخش دوم این کیف پول مربوط به مباحث حاکمیتی است که بعد نظارتی آن توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و اکنون در گمرک منطقه ویژه اقتصادی بیرجند فعال است اما پول پرداختی توسط منطقه ویژه بعد از چند سال هنوز به حساب استان برنگشته است.

اشرفی با تاکید بر اینکه باید از تجربیات استان‌های موفق در زمینه کیف پول الکترونیک استفاده کنیم افزود: با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان با نرم‌افزار کاربردی مشکل پرداختی‌های مرز را مدیریت و ساماندهی کرد.

وی همچنین با اشاره به روزهای پایانی سال و انتخابات پیش رو گفت: از آنجایی که بخش اقتصاد تعطیل بردار نیست لذا مجموعه‌های اقتصادی از جمله گمرک، اتاق بازرگانی، حمل و نقل و دستگاه‌های متولی باید با جدیت بیشتر پای کار باشند تا خللی در فرآیند صادرات استان ایجاد نشود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: در ماه پایانی سال به ویژه اینکه انتخابات مهمی را پیش رو داریم تسهیل و روان‌سازی مرز برای ما امر بدیهی است.

وی درباره آمارهای متناقض تعداد رانندگان ایرانی و افغانستانی در مرز ماهیرود گفت: با توجه به گلایه‌هایی که رانندگان ایرانی در مرز دارند این موضوع در شورای تامین استان پیگیری خواهد شد.

اشرفی افزود: یکسری ناوگان سوختی و ترانزیتی از سمت کشور عراق و غرب ایران به افغانستان رفته اما به دلیل مطابقت نداشتن با استانداردهای این کشور، چند ماه شده که در این کشور متوقف شده‌اند.

وی گفت: هر چند ۷۰ تا ۸۰ درصد این ناوگان متعلق به کشور افغانستان است اما برای کامیون‌ها و رانندگان استان از طریق رایزنی‌های دیپلماتیک، نمایندگی وزارت امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور موضوع را پیگیری می‌کنیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: برای پیشگیری از این گونه مشکلات چارچوبی تعیین می‌کنیم تا برای مشتقات نفتی صادراتی و ترانزیتی ضمانت‌نامه‌هایی تعریف شود.

وی در ادامه از آمادگی استان برای صادرات تخم‌ مرغ و مرغ به کشور افغانستان خبر داد و گفت: با توجه به تولید مازاد بر مصرف در خراسان جنوبی زمینه صادرات این محصولات از استان فراهم شده است.

اشرفی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌هایی همچون خرده‌فروشی در مرزها که از دستور کارهای این جلسه بود، اظهار داشت: اکنون در ماهیرود از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده می‌شود که مقرر شد جلسه‌ای برای خرده‌فروشی‌ها و تصمیم گیری در این خصوص نیز برگزار شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی نیز گفت: از حدود پنج سال پیش طرح کیف پول الکترونیک در این منطقه فعال شده است اما در زمینه برگشتی‌ها دچار مشکل هستیم.

حسین زارعی افزود: پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام شده اما به نتیجه نرسیده، باسکول‌های موجود شخصی است و هر باسکول ماهانه بیش از ۶۰۰ میلیون ریال هزینه در پی دارد.

وی با اشاره به وجود ۱۷ باسکول در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند تصریح کرد: این مشکل مربوط به اکثر مناطق ویژه اقتصادی کشور می‌شود و باید گمرک نسبت به رفع مشکل اقدام کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم گفت: با توجه به الزام پرداخت هزینه‌های مربوط به ترخیص کالا، ابزار کیف پول الکترونیک توسط گمرک جمهوری اسلامی طراحی شده تا این هزینه‌ها به خصوص توزین کالا از این طریق پرداخت شود.

علیرضا خامه‌زر افزود: سامانه پرداخت الکترونیک و کیف پول بسیاری از مشکلات را حل کرده و در شفاف‌سازی و مدیریت پرداخت‌ها موثر است اما باید ضعف‌های آن رفع شود.

وی بیان کرد: با توجه به رویه‌هایی که در مرز شکل گرفته و برخی هزینه‌ها را رانندگان پرداخت می‌کنند، اجرای طرح کیف پول سبب ساماندهی این پرداختی شده و هزینه‌های جاری توسط صاحبان بار انجام خواهد شد.

اما مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در این باره اظهار داشت: استان خراسان جنوبی بیشتر گمرک صادراتی است و واردات در حد محدود انجام می‌شود.

محمد کوه‌گرد افزود: عوارض، مالیات و همه هزینه‌ها از طریق کیف پول الکترونیک انجام می‌شود، بیشتر مراجعه کنندگان و خدمت‌گیرنده‌های استان از افغانستان هستند لذا استفاده از کیف پول مقداری ما را دچار مشکل خواهد کرد.

وی بیان کرد: تمامی فرآیندها الکترونیکی شده و باید با ورود به سامانه از کیف پول استفاده شود البته روش‌های پرداخت مختلف است و نباید فقط بر این بخش متمرکز شویم.

ششمین جلسه کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی در سال جاری امروز در محل استانداری به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد.

در این جلسه ضمن ارائه آخرین وضعیت صادرات و واردات استان، روش‌های پرداخت‌ الکترونیک، استفاده از کیف پول الکترونیک و تسهیل امور صادرات و واردات مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای لازم ارائه شد.