بیرجند رسا- نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: کیفیترین زعفران دنیا در ایران تولید میشود و یونان، مراکش، ترکیه و هند رقبای جدید زعفران ایران هستد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی بیرجند رسا به نقل از
روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند؛ محسن احتشام با بیان اینکه زعفران ایران با کیفیترین زعفران دنیا محسوب میشود، اظهار داشت: زعفران قائنات از دیرباز شهرت و آوازه خاصی در داخل و همچنین در سطح بازارهای جهانی برخوردار بوده و هست.
وی با اشاره به اینکه در ایران سطح زیر کشت زعفران بیش از 80 هزار هکتار است، افزود: سالانه حدود 250 تن محصول از آن برداشت میشود که بیش از 70 درصد این زعفران به بازارهای هدف در سطح جهان صادر میشود.
صادرکننده برتر زعفران کشور تصریح کرد: بیشتر کشورهای اروپایی، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و بازارهای شرق آسیا از جمله ژاپن و بازارهای نو ظهور چین و هنگکنگ مشتری زعفران ایران محسوب میشوند.
احتشام اذعان داشت: بازارهایی نظیر آمریکا و همین طور بازارهایی در قاره آفریقا و استرالیا که همچنان مشتری این محصول هستند از قبل صادرات خوبی به آنها داشتهایم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اضافه کرد: در حقیقت هر جا که فرهنگ مصرف زعفران وجود دارد، زعفران ایران نیز حضور دارد ولی بخش اعظم صادرات ایران به امارات و هنگکنگ و در قاره اروپا به کشور اسپانیا صادر میشود.
احتتشام در پاسخ به این سئوال که این مسئله حقیقت دارد که اسپانیاییها زعفران ایران را به نام خودشان مجددا صادر میکنند، اظهار کرد: متاسفانه همین طور است، بخش اعظمی از زعفران ایران که به اسپانیا صادر میشود در آنجا با نام و نشان اسپانیا بستهبندی میشود و مجدداً به آمریکا و اروپا صادر میشود.
اسپانیاییها سالانه 50 تن زعفران وارد میکنند
وی با بیان اینکه بحث برند و برندسازی در این روند خیلی اهمیت دارد، افزود: اسپانیاییها سالانه حداقل بیش از 50 تن زعفران وارد میکنند و تحت عنوان برندهای خودشان به فروش میرسانند.
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه امروز تولید اسپانیا به یک تن هم نمیرسد، تصریح کرد: آنها در 30 سال گذشته از تولیدکنندگان بودهاند ولی با گرانشدن قیمت تمام شده، به علت بالا بودن دستمزدها و مسائل دیگر، استراتژی خود را تغییر دادند و به برندسازی روی آوردند و سعی کردند برندهای خود را در جهان جا بیاندازند و از آن پس به راحتی نام زعفران را با نام خودشان در جهان گرهزدند.
نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران بیان کرد: آنان با سرمایهگذاری تبلیغاتی زعفران ایران را به عنوان تامین کننده محصولشان قرار دادند و با کاهش قیمت تمام شده، ارزش افزوده خوبی به دست آوردند و زعفران ایران را به نام خودشان میفروشند.
یونان، مراکش، ترکیه و هند رقبای جدید زعفران ایران
وی در پاسخ به این سئوال که در زمینه تولید و یا صادرات زعفران آیا ما باز هم با رقبای دیگری روبهرو هستیم، اظهار کرد: یونان، مراکش، ترکیه و هند رقبای جدید ما در زمینه تولید و تجارت زعفران شدهاند.
نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران اذعان داشت: چین نیز با روشهای گلخانهای به تولید زعفران روی آوردهاست، افغانها نیز از طریق انتقال غیرقانونی پیازهای زعفران از ایران به کشت زعفران روی آوردهاند و فکر میکنم در آینده رقبای جدی ما چین و افغانستان هستند.
احتشام با اشاره به اینکه البته در حال حاضر، مراکش و افغانستان با واردات زعفران از ایران آن را به نام خودشان بستهبندی و سپس بازاریابی و به فروش میرسانند، گفت: آنان به دنبال پرآوازه کردن افغان زعفران و موراکو زعفران هستند.
صارکننده برتر زعفران ایران با تاکید براینکه ما نباید به مزیت مطلق تولیدمان تکیه کنیم، افزود: باید مزیت مطلقمان را به مزیت رقابتی در سطح بازارهای جهانی تبدیل کنیم کاری که اسپانیاییها انجام دادند.
با برندسازی زعفران ایرانی را پر آوازه کنیم
وی گفت: ما باید با تقویت برندهایمان به دنبال جایگاهیابی در سطح بازارهای جهانی باشیم و بتوانیم با برندسازی، زعفران ایرانی را ملکه اذهان مصرف کنندگان جهان قرار دهیم و آن را به نام زعفران ایرانی پر آوازه کنیم.
نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران ادامه داد: ما باید از روشهای سنتی به روشهای علمی حرکت کنیم و تکیهمان بر دانش مدیریت بازار و بازاریابی باشد، به نحوی که بتوانیم متغیرهای اثرگذاری که تقاضای بازارهای جهانی برای زعفران را تحت تاثیر قرار میدهند را به درستی درهم آمیخته و مدیریت کنیم.
احتشام تاکید کرد: ما باید بتوانیم پنج متغیر مهم اثرگذار در تقاضا یعنی محصول، قیمت، کانالهای توزیع، بستهبندی و تبلیغات را مدیریت کنیم.
وی با اشاره به اینکه مدیریت در این پنج متغیر راه برند و برندسازی در سطح جهانی محسوب میشود، افزود: ما باید تلاش کنیم زعفران را با نام ایران در سطح بازارهای جهان به فروش برسانیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند گفت: در این زمینه ظرفیت بیش از میزان تولید سرمایهگذاریهای اصولی و زیربنایی برای فراوری و بستهبندی زعفران در کشور ایجاد شده است و در بحث کیفیت هم، شورای ملی زعفران طرح ارتقاء کیفیت و شناسه تولید زعفران را از دو سال پیش تحت عنوان طرح بهبود کیفیت اجرایی و عملیاتی کرده و همچنین ثبت برند ملی زعفران را در دست اقدام دارد.
احتشام اظهار کرد: ما تلاش میکنیم که فرآیند توسعه زعفران را تکمیل کنیم، یعنی یک زنجیره ارزش در فرآیند تولید زعفران به وجود بیاوریم به نحوی که تولید، توزیع، مبادله و مصرف را به درستی سازماندهی و مدیریت کنیم این هم از سیاستگذاریهای شورای ملی زعفران ایران است.
وی اضافه کرد: هدف از بستهبندی باید جایگاهیابی باشد و هدف این است که زعفران ایران با نام و نشان زعفران ایران در سطح بازارهای جهان به فروش برسد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند افزود: این هدف مشخصی است که همه باید تلاش کنیم تا تحقق پیدا کند و در سرمایهگذاریهای مشترک هم نام ایران را به عنوان تولید کننده اصلی و مبدا تولید زعفران برجسته کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما باید این غیرت را داشته باشیم که زعفران را با نام ایران بفروشیم و همه باید دست به دست هم بدهیم و کمک کنیم پرچم زعفران ایران را بالا نگه داریم چراکه انسانهایی که اندیشه و هدفی جزء ارتقاء نام زعفران ایران و محصولات ایرانی را ندارند و در به بار نشستن این هدف مقدس از هیچ کوششی فروگذار نیستند به طور یقین موفق هستند.