کدخبر: ۱۷۳۷
۱۳ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱٤:۰۳
چاپ

شریفی :

اجرای دو پروژه بین المللی بیابان زدایی/ بیش از یک میلیون هکتار منطقه بحرانی در خراسان جنوبی وجود دارد

اجرای دو پروژه بین المللی بیابان زدایی/ بیش از یک میلیون هکتار منطقه بحرانی در خراسان جنوبی وجود دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به وجود 22 کانون بحرانی در خراسان جنوبی گفت: وسعت مناطق بحرانی استان با احتساب شش کانون طبس به یک میلیون و 117 هزار هکتار افزایش یافته است.

حبیب الله شریفی ، با اشاره به دو پروژه بین المللی ترسیب کربن و RFLDL در خراسان جنوبی، گفت: اهداف کلی این دو پروژه احیای مراتع و نهال کاری هایی است که با مشارکت مردم انجام می گیرد.

وی افزود: از افتخارات پروژه ترسیب کربن دستیابی به اهداف UNDP و مورد تأیید قرار گرفتن نمایندگان سازمان ملل در ایران است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: این پروژه به لحاظ اینکه یک پروژه موفق در کاهش گازهای گلخانه ای بوده و مورد تأیید سازمان ملل واقع شده است، به عنوان الگو در شش استان کشور شامل؛ تهران، البرز، اراک، سمنان، کرمان و بوشهر اجرا خواهد شد.

پروژه ترسیب کربن تا سه سال آینده در خراسان جنوبی فعال است

شریفی افزود: فاز اول این پروژه به اتمام رسیده و فاز دوم آن با دو میلیون دلار اعتبار تا سه سال آینده ادامه دارد.

وی بیان کرد: مجموع اعتبار این پروژه تاکنون چهار میلیون دلار بوده که بخشی توسط جمهوری اسلامی ایران و بخشی توسط UNDP تأمین شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: با اجرای پروژه ترسیب کربن تاکنون 63 گروه توسعه روستایی در 37 روستای استان ایجاد شده که 14 گروه را زنان، 17 گروه را مردان و 32 گروه مختلط را شامل می شود.

شریفی تعداد اشتغال ایجاد شده در گروه های توسعه روستایی را یک هزار و 841 نفر با پس انداز 60 میلیون تومان عنوان کرد.

وی با اشاره به پروژه بین المللی RFLDL در خراسان جنوبی، گفت: پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته با تأکید ویژه بر اراضی حساس به فرسایش بادی و خاک های شور یا به اصطلاح RFLDL از دو سال گذشته در منطقه سه قلعه سرایان آغاز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به تشکیل سه صندوق توسعه پایدار با ایجاد پروژه RFLDL افزود: این پروژه با همکاری فائو و از طریق جف صورت گفته است.

خراسان جنوبی؛ سومین استان پهناور کشور

وی با اشاره به وسعت 5.5 میلیون هکتاری شهرستان طبس، گفت: وسعت استان خراسان جنوبی 9.5 میلیون هکتار بوده که با احتساب طبس به 15 میلیون هکتار گسترده شده بنابراین خراسان جنوبی سومین استان وسیع کشور شناخته می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: یک میلیون و 600 هزار هکتار وسعت مراتع طبس است که با این احتساب، مراتع کل استان به 8 میلون هکتار می رسد.

شریفی اظهار کرد: با الحاق طبس به استان، حجم کاری و عرصه فعالیت های این اداره کل افزایش می یابد و می طلبد که تلاش بیشتری برای بیابان زدایی آبخیزداری و حفاظت از مراتع صورت گیرد.

عملیات بیابان زدایی در 129 هزار هکتار از وسعت استان

وی تصریح کرد: تاکنون در راستای بیابان زدایی، بالغ بر 129 هزار هکتار از وسعت استان عملیات نهال کاری، بالغ بر 13 هزار هکتار عملیات برس کاری، 13 هزار هکتار عملیات مدیریت روان آب های سطحی انجام گرفته و 124 کیلومتر بادشکن زنده و 551 کیلومتر بادشکن غیر زنده نصب شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از تهیه طرح بیابان زدایی برای یک میلیون و 339 هزار هکتار از مناطق بحرانی خبر داد و گفت: برای 71 هزار هکتار طرح مدیریت مناطق بیابانی و 40 هزار هکتار طرح مدیریت جنگل های دست کاشت تهیه شده است.

با الحاق طبس، سه میلیون و 400 هزار هکتار به بیابان های خراسان جنوبی افزوده شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با الحاق طبس حدود سه میلیون و 400 هزار هکتار به بیابان های استان افزوده شده و در حال حاضر خراسان جنوبی پنج میلیون و 400 هزار هکتار بیابان دارد.

/ خبرگزاری مهر/

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.