کدخبر: ۲۱۳٤٦
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:٤۹
چاپ

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد؛

اداره تعلیم و تربیت فرزندان از عهده یک وزارتخانه خارج است/ توجه ویژه به معلمان دوره ابتدایی

اداره تعلیم و تربیت فرزندان از عهده یک وزارتخانه خارج است/ توجه ویژه به معلمان دوره ابتدایی

بیرجند رسا- وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر آنکه این وزارتخانه یک مجموعه فرا وزارتخانه ای است، گفت: با توجه به اهمیت مقطع ابتدایی برای آموزش به دانش آموزان، امسال توجه ویژه ای را به معلمان این مقطع برای ارتقای جایگاه آنها در دستور کار خود قرار داده ایم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی بیرجند رسا به نقل از مهر علی اصغر فانی ظهر جمعه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران ضمن یاد دانش آموزان و معلمان شهید به ویژه شهید مطهری، شهید رجایی و باهنر گفت: این شهیدان اسوه های تعلیم و تربیت در کشور هستند و امروز که مصادف با شهادت شهید مطهری در روز معلم است بر خود وظیفه می دانم که این روز را به همه معلمان شکر و تبریک بگویم. وی افزود: آموزش و پرورش زیرساخت نیروی انسانی را برای کشور تشکیل می دهد. در حقیقت خروجی های آموزش و پرورش ورودی های دانشگاه و جامعه هستند و باید گفت که آموزش و پرورش نهادی است که زیر ساخت های منابع انسانی کشور را فراهم می کند و امروز ادعا می کنیم که این وزارتخانه عامل اصلی برای توسعه پایدار و همه جانبه برای کشور است. فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمین و ملت به حساب می آید تصریح کرد: کوچک ترین تحولات در آموزش و پرورش کل جامعه را متاثر می کند. در سالی که به نام فرهنگ و اقتصاد نامگذاری شده است باید گفت که انتقال فرهنگ به نسل آینده از کارکردهای جدی آموزش و پرورش است و من فکر می کنم که این وزارتخانه یکی از مخاطبان اصلی رهبری در سالی که ایشان آن ر ا به نام فرهنگ و اقتصاد نامیده اند است. اهرم اصلی انتقال فرهنگ در اختیار آموزش و پرورش است فانی با اشاره به اینکه هر ساله 130 میلیون جلد کتاب چاپ و منتشر می شود تصریح کرد: دانش آموز با خواندن و امتحان دادن این کتاب ها فرهنگ و دانش لازم را به دست می آورند و باید گفت که اهرم اصلی برای انتقال فرهنگ در اختیار آموزش و پرورش است. به گفته وزیر آموزش و پرورش در حال حاضر 12.5 میلیون دانش آموز در 105 هزار مدرسه توسط یک میلیون معلم تعلیم و تربیت می شوند. این آمار حاکی از آن است که آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه دولت به حساب می آید و به همین دلیل این وزارتخانه هم در بعد کمی و هم در بعد کیفی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فانی به ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی به عنوان راهبرد اصلی آموزش و پرورش در سال فرهنگ و اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت: تقویت کتابخوانی، تقویت روحیه پرسشگری، نقد منصفانه، تربیت دینی، تقویت شورای امر به معروف و نهی از منکر، انس با قرآن، تاکید بر مهارت های زندگی، تقویت فرهنگ عفاف و حجاب، نهادینه سازی سبک زندگی ایرانی و اسلامی از جمله راهبردهای اصلی به حساب می آید. وی با تاکید بر اصول تربیت اسلامی از منظر شهید مطهری گفت: اصل اول هماهنگی تربیت با فطرت است که باید حقیقت جویی، خداگرایی و عدالت طلبی را در این اصل رشد دهیم. اصل دوم اعتدال بوده که آموزش و پرورش باید انسان هایی را تربیت کند که نه اهل افراط و نه اهل تفریط باشد. همچنین شهید مطهری به جامعیت و همه جانبه گرایی انسان تاکید داشته که این تقویت این موضوع نیز باید در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد و نیازهای واقعی انسان در آموزش و پرورش تامین شود. اصل پنجم توجه ویژه به تربیت در دوران کودکی که نقش اصلی تربیت در پیش دبستانی و ابتدایی شکل می گیرد و باید توجه ویژه ای به این موضوع شود. وزیر آموزش و پرورش پیگیری سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری را یکی دیگر از برنامه های جدی خود در آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: سیاست های رهبری می تواند متضمن تحقق اصول پنجگانه شهید مطهری باشد به همین دلیل آموزش و پرورش در حال تدوین نقشه راه برای تحقق اجرایی سند تحول است. معلم رکن اصلی فرآیند تعلیم و تربیت وی در بخش دیگری از صحبتهای خود معلم را رکن اصلی فرآیند تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود: معلم است که نقش ممتاز و منحصر به فردی در نظام تعلیم و تربیت دارد به همین دلیل رفتار سخن پوشش آرایش موی سر معلم برای ما حائز اهمیت است چراکه همگی آنها در رفتار دانش آموز تاثیر می گذارد. فانی با بیان اینکه پرداختن به معلم گامی برای تحقق سیاستهای تعلیم و تربیت است توضیح داد: ارتقای منزلت معلم تقویت انگیزه و شایستگی های حرفه ای معلمان را در دستور کار خود قرار داده ایم ضمن آنکه لایحه رتبه بندی معلمان در دولت در حال بررسی است که پس از تصویب به مجلس می رود که امیدواریم با تصویب این لایحه صلاحیت های حرفه ای معلمان ارزیابی و اعمال شود. وی توضیحات خود را این گونه تکمیل کرد: سیاست دیگر ما جذب نیروی بومی است چراکه امروز شاهدیم عدم توضیح نامناسب نیروی انسانی آموزش و پرورش را با مشکل مواجه کرده اما با اعتمال جذب نیروی بومی برای همان بوم قطعا در آینده با مشکلات نقل و انتقال مواجه نخواهیم بود. توجه ویژه به معلمان ابتدایی فانی یکی دیگر از برنامه های خود را برای معلمان توجه و رسیدگی ویژه به معلمان دوره ابتدایی عنوان کرد و گفت: با توجه به حساسیت مقطع ابتدایی به دنبال ارتقای جایگاه این معمان هستیم تا بتوان شاهد تاثیر گذاری بیشتری در این حوزه باشیم. تعلیم و تربیت از عهده یک وزارتخانه خارج است وی خطاب به مردم و اولیای دانش آموز گفت: اداره تعلیم و تربیت فرزندان از عهده یک وزارتخانه خارج است و آموزش و پرورش قادر به مدیریت تعلیم و تربیت کشور نیست چراکه این وزارتخانه یک نهاد فرا وزارتخانه ای است که باید همه دستگاه ها و نهادها و اولیای دانش آموز به کمک ما بیایند تا بتوان از خروجی های آموزش و پرورش در جامعه بهره مند شویم. فانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش متعلق به همه است گفت: اگر به دنبال این هستیم که سرمایه انسانی را در جامعه رشد دهیم باید بدانیم که بزرگترین سرمایه گذاری در کشور در آموزش و پرورش است. هزینه کردن در این وزاتخانه بهترین سرمایه گذاری برای نظام و مردم است به همین دلیل ما دست یاری خود را به سوی استاندار فرماندار ائمه جمعه بخشدار اولیای دانش آموز و مردم و نهادهای غیر دولتی دراز می کنیم و قطعا اگر همه به کمک آموزش و پرورش بیایند می توان امیدوار بود که در یک فرآیند تدریجی مشکلات این دستگاه عظیم برطرف می شود. وی با اشاره به اینکه 12.5 دانش آوز پشت نیمکت نشین در آینده کارگزاران کشور هستند گفت: این جمله گزافی نیست که بگویم آموزش و پرورش امروز هر کشور آیینه ای تمام نمای آینده یک کشور است. به همین دلیل باید با کمک همه انسانی را تربیت کنیم که مطابق اصول تعلیم و تربیت انسانی است. بنابراین همه باید خود را در خدمت آموزش و پرورش ببینید. رشد 26 درصدی بودجه آموزش و پرورش فانی در ادامه به توجه ویژه دولت و مجلس به بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: رشد بودجه آموزش و پرورش در حالی به 26 درصد رسیده است که بودجه دولت امسال 11 درصد رشد داشته است. این میزان افزایش نشان دهنده توجه ویژه دولت و مجلس به بزرگترین وزارتخانه کشور است. وی خطاب به ائمه جمعه از آنها خواست تا حضورشان در مدارس را پررنگ تر کنند چراکه حضور آنها منجر به تقویت روحی دانش آموز و تقویت اقامه نماز در مدارس می شود و همچنین می شود ضمن آنکه به مدیران و معلمان مدارس تاکید کرد که در نمازهای جماعت شرکت کنند تا دانش آموزشان نیز تشویق به حضور در نماز جماعت شده و به تدریج فرهنگ نماز جماعت در مدارس تقویت شود. فانی در پایان تاکید کرد: صرف تکیه به بودجه دولتی مشکلات آموزش و پرورش حل نمی شود و از خیرین مدرسه ساز موسسین مدارس غیر دولتی دعوت می کنیم تا به کمک آموزش و پرورش بیایند.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.