چاپ

خشم اسرائیل از انتخاب روحانی

هاآرتص: گزینه نظامی علیه ایران یک سال دیگر به تعویق می افتد

هاآرتص: گزینه نظامی علیه ایران یک سال دیگر به تعویق می افتد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، روزنامه اسرائیلی هاآرتص طی گزارشی در مورد ایران، به انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران پرداخته و می نویسد: تعیین رئیس جمهور جدید ایران، استفاده از گزینه نظامی را دستکم به مدت یک سال دیگر به تاخیر می اندازد.

 

به نقل از هاآرتص، تا زمانیکه غرب بتواند معنای نتیجه انتخابات ایران را ارزیابی کند، اسرائیل برای کسب حمایت بین المللی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران با مشکل روبرو خواهد بود.

یکی از مهمترین نتایج انتخاب چهره ای نسبتا اعتدال گرا به عنوان رئیس جمهور ایران، به تاخیر افتادن هرگونه تصمیم اسرائیلی برای استفاده از گزینه نظامی علیه برنامه هسته ای تهران دستکم تا سال آینده است.

این در حالی است که از زمانیکه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا طی ماه مارس به اسرائیل سفر کرد، لحن تهدیدآمیز این رژیم در مورد حمله تعدیل شده و این امر ناشی از توافق با واشنگتن در مورد انتظار تا پس از برگزاری انتخابات ایران بوده است.

اما حال با پیروزی شگفت آور حسن روحانی در انتخابات روز جمعه، به نظر می رسد غرب دستکم چندین ماه زمان می خواهد تا معنای این تغییر را ارزیابی کند. اسرائیل تا آن زمان برای کسب حمایت بین المللی برای حمله به ایران با مشکل روبرو خواهد بود. با وجود آنکه معاونان بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مکرراً اشاره کرده اند که امسال دیگر آخرین سال تصمیم گیری در مورد ایران است، به نظر می رسد وی باید یک سال دیگر صبر کند.

بیش از یک سال پیش، اوباما تحت فشار شدید اسرائیل و دیگر متحدان آمریکا مجبور شد به طور عمومی اعلام کند که سیاست وی پیشگیری از هسته ای شدن ایران و نه مهار آن. اما عقاید در مورد تمایل وی به حمایت عملی از این بیانات متفاوت است. اوباما به دنبال کاهش مشارکت نظامی آمریکا در آن سوی مرزها است و تمایلی به آغاز اقدامات مخاطره آمیز نظامی جدید ندارد. این امر از شکل مواجهه وی با بحران سوریه مشخص است؛ تصمیم وی برای مسلح کردن مخالفان با بی میلی و دیرتر از موقع بود.

با وجود آنکه اوباما هماهنگ کننده تحریم های بین المللی بی سابقه ای علیه ایران بود (و با این تحریم ها باعث بروز مشکلات اقتصادی شده و به پیروزی روحانی کمک کرد) وی هیچ اشتیاقی برای استفاده از گزینه نظامی چه از سوی آمریکا و چه از سوی اسرائیل علیه ایران ندارد. حالا همانطور که بیانیه کاخ سفید طی روز یکشنبه نشان داد، اوباما می خواهد فرصت مذاکره در مورد یک راه حل منطقی را به روحانی بدهد. و از اسرائیل می خواهد که زمان لازم برای تلاش در این زمینه را به آمریکا بدهد.

بخش عمده بیانات روحانی پس از انتخابات با هدف رساندن پیامش به گوش غربی ها مطرح شد. پیام وی این بود که مسائلی برای مذاکره وجود دارد، از جمله مسئله هسته ای ایران. ارزیابی توازن قدرت میان رئیس جمهور جدید و مقام معظم رهبری آسان نیست. اما کاملا مشخص است که تنها کاهش تحریم های بین المللی است که می تواند مشکلات اقتصادی ایران را کاهش دهد و این امر نیازمند درجه ای از انعطاف پذیری در مورد مسئله هسته ای است.

تردیدهای اسرائیل در مورد میزان واقعی اعتدال گرایی روحانی و نگرانی وی در مورد ساده لوح بودن غرب در قبال ایران، کاملاً قابل درک است. نتانیاهو حق دارد که از تنها ماندن اسرائیل در میدان نبرد، آنهم در شرایطی که غرب موافق یک سازش نامساعد در پرونده هسته ای ایران است، بترسد.

با این حال درک واکنش اورشلیم سخت خواهد بود. نتانیاهو باید چه هزینه ای می پرداخت تا نشست روز یکشنبه کابینه خود را با تبریک به مردم ایران بخاطر شجاعت شان در روز رای گیری آغاز کند و اعلام کند که نتیجه این انتخابات فرصتی را برای حل مسئله ایران، به صورت صلح آمیز فراهم می کند؟

نتانیاهو اما یکی از گفته های قدیمی روحانی مبنی بر اینکه اسرائیل «شیطان» است را مطرح کرد و این در حالی است که روحانی طی ی هفته جاری در سخنان خود برای اشاره به اسرائیل به جای استفاده از لفظ «دشمن صهیونیست» که در ایران معمول است، از نام اسرائیل استفاده کرد. رهبران اسرائیل به گونه ای رفتار می کنند که انگار تنها مسئله مورد علاقه ده ها میلیون رای دهنده ایرانی، سیاست های نام در قبال اسرائیل است.

/منبع: خبرگزاری فرارو/

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها