کدخبر: ۲۹۵٤
۳۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۱
چاپ

معاون دادستان کل کشور:

ناکافی بودن اطلاعات قضایی مردم علت عمده بالا رفتن آمار دعاوی است

ناکافی بودن اطلاعات قضایی مردم علت عمده بالا رفتن آمار دعاوی است

معاون دادستان کل کشور با اشاره به ناکافی بودن اطلاعات قضایی مردم گفت: این موضوع سبب طولانی شدن مدت رسیدگی به پرونده‌ها و بالارفتن آمار دعاوی بی مورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، معاون دادستان کل کشور در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه این هفته بیرجند با اشاره به پیشرو بودن هفته قوه قضائیه اظهار داشت: روز اول تیر که مصادف با روز اول هفته قوه قضائیه است به نام «قوه قضائیه و ترویج فرهنگ قضایی» نامگذاری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات پیش روی دستگاه قضایی کشور نیز موضوع ناچیز بودن اطلاعات قضایی عموم مردم است که باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم و دستگاه قضا می‌شود.

وی یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دستگاه قضا را ترویج فرهنگ قضایی دانست و افزود: اگر فرهنگ سازی‌های لازم صورت گیرد، مردم به بالا بردن اطلاعات حقوقی‌‌شان تشویق می‌شوند.

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند مطرح شدن به جا، به موقع، درست و قانونی دعاوی قضایی را از ثمرات بالا رفتن اطلاعات حقوقی و قضایی مردم دانست و افزود: کاهش یافتن شکایات بی مورد از دیگر ثمرات بالا رفتن اطلاعات قضایی مردم است.

معاون دادستان کل کشور ادامه داد: افزایش یافتن اطلاعات قضایی مردم علاوه بر ایجاد زمینه رسیدگی سریعتر به پرونده‌ها، می‌تواند یاری گر قاضی در صدور حکم نیز باشد.

مرتضوی مقدم با اشاره به آثار منفی بی اطلاعی مردم از مسائل قضایی ابراز داشت: اتلاف وقت زیاد، ایجاد تراکم کاری بی مورد در دستگاه قضا، طولانی شدن مدت رسیدگی به پرونده‌ها و بالا رفتن آمار دعاوی بی مورد از جمله ثمرات منفی ناکافی بودن اطلاعات قضایی مردم است.

وی افزود: اگر اطلاعات قضایی مردم بالا برود بسیاری از تهمت‌های بی موردی که به جانب دستگاه قضا وارد می‌شود نیز کاهش می‌یابد.

معاون دادستان کل کشور در پایان سخنانش با اشاره به انتخابات صورت گرفته و خلق حماسه سیاسی از سوی مردم اظهار داشت: این حضور بی بدیل مردم تاثیر بسیار مثبتی در اعتلای روزافزون نظام مقدس جمهوری اسلامی داشت و چشم همه جهانیان را خیره کرد.

مرتضوی مقدم خطاب به قضات افزود: قضات شریف نیز باید قدردان این سرمایه عظیم ملی بوده و در جهت احقاق حق مظلومین تلاش بیشتری صورت دهند.

/افضلی نسب/

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها