کدخبر: ۳۰۷۱۲
۲۹ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۲
روحانی در جمع اساتید دانشگاههای کشور:
مطالبه اصلی از دانشگاههای کشور تلاش علمی هدفمند است/ سنگ ملت را بر سینه بزنیم نه جناحها را
بیرجندرسا- رئیس جمهوری، مطالبه اصلی از دانشگاه، استاد و دانشجو را تلاش علمی هدفمند دانست و گفت: اگر پایان کلاس درسی به چند مقاله و یا کتابی منتهی باشد که بر قفسهها جا بگیرد، آن دانشگاه هدفمند نیست.
به گزارش سایت خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی در دیدار و ضیافت افطار جمعی از اساتید دانشگاه با تسلیت شهادت امیرالمومنین علی (ع) اظهارداشت: امروز روز غمناک غروب خورشید علم و دانش، عدالت، تقوی، پرهیزکاری و ایثار و شجاعت است او که پیامبر (ص) در توصیفش فرمود «انا مدینه علم و علی بابها».
روحانی خاطرنشان کرد: هر کس که طالب دانش و حکمت است باید از راه و مسیر اصلیش وارد شود و امام علی (ع) باب و مسیر صحیح علم و دانش نبوی است.
رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به فرازهایی از وصیت نامه امام علی (ع) گفت: مولی علی (ع) در وصیتنامه خویش میفرماید به همه فرزندان و اهل بیت و هر آنکس که تا روز قیامت این پیام به او میرسد میگویم خویشتندار باشد و تقوی و خویشتنداری به این معنا است که انسان کاری را بدون تامل و توجه به قانون انجام ندهد و تقوی مسئلهای است که کمک میکند تا انسان درست، دقیق، با اندیشه و با توجه به نقاط ممنوعه حرکت کرده و خویشتندار باشد.
وی در ادامه افزود: امام علی (ع) در فرازی از وصیتنامه خویش نظم و انضباط را مورد تاکید قرار میدهند و اینکه زندگی بدون نظم، سامان نخواهد گرفت و در این راستا دانشگاه و علم از بسترهای ایجاد نظم و انضباط در کشور است.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه از این نگران هستم که رکود تورمی دامن خود دانشگاه را هم گرفته باشد خاطرنشان کرد: آیا امروز دانشگاههای ما در عرصه خلاقیت و نوآوری احساس رکود و یا در کمیت احساس تورم نمیکند؟
روحانی افزود: نکند دانشگاه و مراکز علمی کشورمان که یکی از وظایفشان حل رکود تورمی است خود به مسئله مبتلا شده باشد.
باید با دنیا در تعامل باشیم
رئیسجمهوری تصریح کرد: امروز باید به فکر کیفیت بوده و با دنیا در تعامل باشیم و نترسیم از اینکه اگر بادی وزید همه چیز از دست خواهد رفت باید دانست گل و درختی که در گلخانه رشد کند با اولین شرایط طوفانی از بین میرود.
دانشگاه و دانشجو گروه مرجع هستند
وی با تاکید بر اعتماد به جوانان، اساتید و دانشگاهها گفت: یادمان باشد که دانشگاه و دانشجو گروه مرجع هستند و نگاه جوانان و مردم به دانشگاه و اساتید است و ورود به دانشگاه قبل از اینکه شروع به کار و تحصیل باشد یک منزلت بوده و مراقب باشیم که این منزلت اجتماعی شکسته نشود.
احساس استقلال و آزادی در فضای دانشگاه
رئیس جمهوری گفت: اگر میخواهیم که فضای دانشگاه فضای علم و خلاقیت و نوآوری باشد باید در این فضا، احساس استقلال و آزادی وجود داشته باشد و نباید احساس فشار و محدودیتی وجود داشته باشد البته اگر تذکری هست باید مطرح شود.
روحانی گفت: باید در علم و دانش اجازه دهیم که جوانان احساس کنند که آزادانه نقادی و سخن میگویند و اساتید ما هم در کلاسهای خود احساس آزادی بیشتری دارند.
وی خاطر نشان کرد: کشور ما اسلامی است و ولایت و حکومتش هم بر مبنای علم و تفکر است و ولی فقیه آن بر کرسیهای آزاداندیشی تاکید دارند.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید فضا را باز بگذاریم البته بدانیم و توجه داشته باشیم که دانشگاههای ما باید فارغالتحصیلانی داشته باشند که به غیر از علم، هویت ایرانی اسلامی را هم به خوبی لمس کرده و آموختهاند. دانشجوی ما باید با فرهنگ گذشته خود و با فرهنگ قرآن و اسلام هم آشنا شده باشد.
دانشگاه ها مشکلات کشور را تشخیص داده و برای حل آن وارد صحنه شوند
روحانی افزود: امروز باید دانشگاههای ما مشکل جامعه و کشور را تشخیص داده و برای حل آن وارد صحنه شوند و در این زمینه هر کدام از دانشگاهها میتواند یکی از مشکلات کشور را به نام دانشگاه خود حل و فصل کند.
وی در ادامه آشتی، برادری و دوستی را فراز دیگری از وصیتنامه امیرالمومنین علی (ع)دانست و با تاکید بر آن گفت: نیاید فاصلهها و جداییها را زیاد کرد و نیاید اینقدر سنگ جناح را بر سینه زد، بیاییم بیشتر سنگ ملت را بر سینه بزنیم.
با تعامل، تدبیر و امید موانع داخلی و خارجی را از پیش پا برخواهیم داشت
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر همراه و همگام بودن دولت و مردم با یکدیگر گفت: این چه رسمی است که در روز رای ، پای صندوق رای میرویم و فردی را به عنوان رئیسجمهور انتخاب کرده و سپس همه چیز تا 4 سال دیگر فراموش میشود مگر بناست که مشارکت مردم که سرمایه اجتماعی بزرگی است فقط در روز انتخابات باشد؟
روحانی تصریح کرد: هر برگ رای به مانند یک بذر است اگر بذری در زمینی پاشیده شد مراقبت و مواظبت میشود تا به محصول تبدیل شود. فکر میکنیم که دولت مسئول حل معضلات جامعه است در حالی که دولت با مردم و در کنار مردم و دست به دست هم باید این مشکلات را حل کند.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت به همه قولهایی که به مردم داده بود وفادار خواهد بود و مردم هم تا پایان به حضور، نظارت و حمایت خود وفادار خواهند بود، اظهار داشت: همه بدانند با تعامل، تدبیر، توکل و امید همه موانع داخلی و خارجی را از پیش پا برخواهیم داشت.
رهبری معظم انقلاب هم حمایت و هدایت میکنند و هم به تیم مذاکرهکننده اعتماد کامل دارند
روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود به مذاکرات هستهای اشاره کرد و گفت: لازم میدانم از فرزندان انقلاب که پرورشیافته دانشگاهها هستند و در مذاکرات 17 روزه با همه قامت و قدرت نه تنها در برابر5+1 بلکه همه قدرتهای منطقهای و غیر منطقهای به مانند تیمی مقتدر عالم و آگاه از حقوق هستهای کشورمان دفاع کردهاند تشکر کنم.
وی افزود: در مذاکرات هستهای حقوق سیاست اقتصاد و مسئول فنی در کنار هم قرار دارد و تیم مذاکرهکننده را گروهی اقتصادی، حقوقی و فنی پشتیبانی میکند.
رئیس جمهوری تصریح کرد: اگر گروه مذاکرهکننده کشورمان بداند که یک ملتی پشتوانه آنها است و نظارت و حمایت میکند، مصممتر به راه خود ادامه خواهد داد و خوشحالیم بار سنگین مذاکرات را بردوش گرفتهایم و رهبری معظم انقلاب هم از آن حمایت و آن را هدایت میکنند و هم به تیم مذاکرهکننده اعتماد کامل دارند.
رئیس جمهوری با قدردانی از تیم مذاکرهکننده هستهای کشورمان اظهار امیدواری کرد با حمایت مردم و با بهرهگیری از علم و دانش و بر مبنای اقدامات عالمانه و عاقلانه در این مسیر موفق باشند.
روحانی گفت: دانشگاه در عرصه عقل و علم رسالت بزرگی بر دوش دارد و بر این مبنا میتوانیم بر همه مشکلات غلبه کنیم.
نسرین معظمی از اساتید حوزه علوم پایه که اولین سخنران دیدار اعضای هیات علمی با رئیس جمهوری بود، با اشاره به پدیدههایی نظیر تغییرات آبوهوا، گرم شدن کره زمین، توسعه جمعیت، کاهش انرژی و کمبود آب، به روند جهانی برای عبور از اقتصاد وابسته به منابع فسیلی و حرکت به سمت تکنولوژیهای دانشبنیان پرداخت و گفت: ایران نمیتواند از این برنامه و روند جهانی، مستثنی باشد.
یوسف ثبوتی، دیگر استاد سخنران در این مراسم، با انتقاد از آنچه که تحت عنوان «بیراهه رفتن در برداشت از قانون» نام میبرد، گفت: قانون بجای آنکه یک راهنما برای تسهیل و تنظیم امور باشد، وجه غالبش به وجه نظارتی، حراستی، حسابرسی، حسابکشی، جریمه کردن و مجرم پیدا کردن تبدیل شده است.
وی افزود: افرادی که مدام کنترل میشوند و ناظر بالاسری دارند، سلحشور و مبدع و مبتکر بار نمیآیند.
محمود سریعالقلم استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز با طرح این پرسش که «درخت علت و معلولی ایران را چگونه باید ترسیم کرد؟» گفت: باید تعیین کنیم مشکلات یک، دو و سه ایران کدامند. غیر منطقی است که 30 اولویت هم سطح را تعیین کنیم و طبیعی است نمیتوان از یک سخنرانی به سخنرانی دیگر مسئله اولویت یک ایران را تغییر داد. در سایه هرج و مرج اولویتها پیشرفت حاصل نمیشود.
سریعالقلم در بیان نظر خود درباره نخستین مشکل گفت: ایران در مدارها و دوایر بینالمللی حضور ندارد، تعامل ندارد و رقابتی هم ندارد. در صورتی که صنعت، سلامتی اداری و مالی، بخش خصوصی، جادهها، کیفیت مدیران، عملکرد سه قوه و همچنین دانشگاههای کشور با حضور ایران در مدارها و دوایر بینالمللی اصلاح خواهد شد و این راه را به عنوان کوتاهترین، کمهزینهترین و مهمترین راه در جهت پیشرفت کشورمان نام برد.
سید جلال دهقانی فیروزآبادی نیز با اشاره به اینکه وضعیت علوم سیاسی و روابط بینالملل بعد از انقلاب اسلامی توسعه بسیار پیدا کرده و شاهد تربیت نسلهای دوم و سوم از علوم سیاسی و روابط بینالملل در کشور هستیم، گفت: متاسفانه وضعیت علوم سیاسی و علوم انسانی بیشتر ماهیت ترویجی دارد تا تولید فکر و این نقد به خودمان وارد است که شاهد اخلاق علمی شایسته و رعایت حقوق معنوی در جامعه علمی نیستیم.
رضا ملک زاده نیز با قدردانی از رئیس جمهور کشورمان بخاطر انتخاب عنوان «تدبیر و امید» و اتخاذ «اعتدال» و مشی فروتنی در برابر ملت ایران، گفت: اینها همه از نشانههای اسلام ناب محمدی است و رئیس جمهوری نیز در عمل پایبندی خود را به آن نشان داده است.
وی تداوم و پشتیبانی از طرح تحول سلامت و واگذاری بیمه های سلامت به وزارت بهداشت را آغازی برای استقرار نظام سلامت در دسترس همه ملت دانست و در ادامه خواستار حمایت و مساعدت دولت و رئیس جمهوری از بخش علم و فناوری در بودجه سال آینده و در برنامه ششم توسعه شد.
محمود نیلی احمدآبادی، سرپرست دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه فضای فعلی دانشگاهها فضایی آرام، امیدوار، با طراوت و شاداب است، گفت: دانشگاهها با نشاطی مضاعف در صدد تحقق سیاستهای نظام هستند.
سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه در آستانه یک جهش در حوزه علم و فناوری در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: آنچه امروز دانشگاهها دنبال آن هستند، ارتقای کمی و کیفی تولید علم هدفمند است.
نیلی همچنین با تاکید بر تمرکززدایی، واگذاری اختیارات به دانشگاهها و تقویت اداره دانشگاهها به شیوه هیات امنایی را از سیاستهای جاری آموزش عالی کشور نام برد و تاکید کرد که سیاستها باید متناسب با دانشگاه کارآفرین و خلاق، توسعه رشتههای بین رشتهای، همگرایی در موضوع پایاننامهها و توسعه همکاریهای گروهی باشد.