کدخبر: ۳٤۳۰۱
۰۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲٦
چاپ

ساخت مجسمه‌هایی با مفهوم دفاع مقدس در اهواز / هنرمندانی از ایران و آلبانی رکورد تراش سنگ را شکستند

ساخت مجسمه‌هایی با مفهوم دفاع مقدس در اهواز / هنرمندانی از ایران و آلبانی رکورد تراش سنگ را شکستند

بیرجندرسا- ششمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران این روزها در محوطه باز برج میلاد در حال برگزاری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از تسنیم، میثم برون، قائم مقام سازمان زیباسازی شهرداری اهواز پس از بازدید از سمپوزیوم مجسمه سازی تهران با اعلام این خبر گفت: شهرداری اهواز قصد دارد این سمپوزیوم مجسمه سازی با متریال سنگ و با هدف رونق آشنایی مردم با مفهوم هنر در محیط‌های شهری را در اهواز برگزار کند.

قائم مقام زیباسازی اهواز در خصوص محل برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی اهواز افزود: معتقدیم پارک ایزه در وسط رود کارون جای مناسبی برای این کار است، ولی قطعاً باید این موضوع از جنبه‌های مختلف، خصوصاً زیست محیطی، بررسی شود.

برون در خصوص زمان برگزاری سمپوزیوم مجسمه در اهواز تاکید کرد: زمستان در اهواز زمان مطلوبی برای اجرای این طرح است. اگر این طرح در زمستان امسال برگزار شود قطعاً در سطح ملی برگزار می‌شود، چرا که هماهنگی‌های بین‌المللی یک پروسه یک‌ساله است.

مجتبی پورعیدی، مسئول اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری اهواز، در تکمیل این بحث اشاره کرد: مجسمه‌سازی در اهواز و استان خوزستان دارای قدمت تاریخی است و مردم این اقلیم فرهنگ تعامل با مجسمه و نگهداری از آن را به نوعی غریزی آموخته‌اند. در حال حاضر هدف اصلی ما این است که این هنر باستانی را در اهواز احیا کنیم.

پور عیدی در ادامه اضافه کرد: مدت زیادی بود که مجسمه‌سازی و المان‌های شهری در اهواز در خاموشی به سر می‌بردند. از سال 88، که سازمان زیباسازی تأسیس شد، یکسری کار مناسبتی شامل تندیس‌ها و سردیس‌های شهدا نصب کردیم. از تندیس سرداران مختلف جنگ پرده‌برداری شده است که تعدادی از آن‌ها از جنس برنز در پل ورودی اهواز جانمایی شده‌اند.

پورعیدی، در پاسخ به این سوال که جنگ چقدر در بافت مجسمه‌های اهواز اثر گذاشته است، گفت: من معتقدم در فضاهای شهری باید از المان‌هایی در جهت بومی کردن استفاده کرد و قطعاً جنگ اتفاقی بوده که نمی‌توان آن را از فرهنگ این منطقه و بافت فکری مردم و هنرمندانش جدا کرد و به همین دلیل این مجسمه‌ها حال و هوای جنگ نیز به خود خواهند گرفت.

هنرمندانی از ایران و آلبانی رکورد تراش سنگ را شکستند

با گذشت 12 روز از آغاز این سمپوزیوم روز جمعه این رویداد هنری پایتخت وارد فاز جدیدی از کار خود شد تا دو مجسمه حجیم چندین تنی در بخش اصلی توسط تیم جابه‌جایی از روی زمین بلند شده و برای پرداخت نهایی در حالت ایستاده قرار بگیرند.

مجسمه‌سازی با سنگ ساختی کاهنده دارد و مجسمه‌سازان برای رسیدن به طرح مورد نظرشان باید قسمت‌های زاید سنگ‌ها را باربرداری کنند. حجم باربرداری بعضی از مجسمه‌ها زیاد است و هنرمندان آن هنوز از باربرداری فارغ نشدند.

حمزه حیدری‌فر، ضمن بیان اینکه برای اولین بار است که در این ابعاد کار می‌کند و سرعتش در به اتمام رساندن کار نیز برای خودش جالب بوده، بیان کرد: من در طول ساخت این مجسمه به این نتیجه رسیدم که مهم نیست کار سنگ را در چه ابعادی انجام داده باشیم، مهم هدفمندی در کار است. من مجسمه کوچک زیاد ساخته بودم و در ساخت مجسمه بزرگ نیز دستیاری کرده بودم؛ اما هیچکس در کرمان به من اعتماد نکرد و در پی‌گیری‌های بسیاری که کردم نتوانستم سفارش کار شهری بگیرم و امروز اینجا در این سمپوزیوم اولین نفری هستم که کارم را بیش از ده روز زود‌تر به پایان می‌رسانم.

با ورود سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران به فاز جدید و ایستاده قرار گرفتن برخی مجسمه‌ها، بازدید از آن‌ها برای عموم ملموس‌تر شده و در کنار جنبه آموزشی که سمپوزیوم دارد می‌توان از آثار به اتمام رسیده نیز دیدن کرد.

رقابت در ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران در دو بخش اصلی و دانشجویی در جریان است. این سمپوزیوم که از 23 شهریور کار خود را در محوطه جانبی برج میلاد آغاز کرده است در روزهای پایانی هفته دوم به مراحل پایانی باربرداری از سنگ‌ها و آغاز پرداخت نزدیک می‌شود.

ششمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران به همت سازمان زیباسازی شهر تهران از 23 شهریورماه تا 15 مهرماه در محوطه باز برج میلاد در حال برگزاری است و بازدید از َآن برای عموم آزاد است.

 

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.