کدخبر: ۳٤۳٤۱
۰٦ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۳
چاپ

سایه سنگین کم لطفی مخاطب بر سر پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

 سایه سنگین کم لطفی مخاطب بر سر پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

بیرجندرسا- پنجمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس امروز در حالی چهارمین روز خود را آغاز می‌کند که میزان مراجعه و استقبال بازدیدکنندگان نسبت به دوره‌های گذشته کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از تسنیم,  این روزها باغ موزه دفاع مقدس پذیرای بیش از 150 ناشر داخلی و بیش از 5 هزار عنوان کتاب دفاع مقدس در پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس است،‌ اتفاقی که چند سالی است همزمان با هفته دفاع مقدس در صنعت نشر کشور برگزار و داشته‌های حوزه دفاع مقدس را به رخ می‌کشد‌.

اگرچه حضور ناشران در این دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس رشد 10 درصدی را تجربه می‌کند و از طرفی تعداد عناوین نیز 12 درصد رشد داشته است،‌ اما امسال نمایشگاه از کمبود مراجعه‌کننده و عدم استقبال مخاطبان رنج می‌‌برد،‌ امری که شاید مهمترین دلیل آن را نبود تبلیغات مناسب نسبت به برگزاری نمایشگاه در باغ موزه دفاع مقدس می‌توان ذکر کرد.

پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در 3 چادر بزرگ در محوطه باغ موزه دفاع مقدس برپا شده است،‌ چادر ناشران شماره (1)‌، چادر ناشران شماره (2) و چادر بخش بین‌المللی و تشریفات‌، در چادر ناشران (1) و (2) غرفه‌ها به زیبایی و در نظم کامل چیده شده و مهیای حضور مراجعه‌کنندگان و دوستداران کتاب دفاع مقدس هستند‌، در چادر بخش بین‌الملل و تشریفات نیز  120 عنوان از آثار مقاومت‌ و دفاع مقدس به زبان‌های عربی و انگلیسی به نمایش گذاشته شده است، از این میان نزدیک به 40 ناشر خارجی آثار مقاومت اسلامی خود را در نمایشگاه به نمایش خواهند گذاشت.  3 غرفه کشور افغانستان،‌ بحرین و فلسطین به صورت مستقل در این نمایشگاه شرکت کرده و سایرین آثار خود را برای عرضه ارسال کرده‌اند.

اما نگین بخش بین‌الملل این دوره نمایشگاه سالن تقریظات است،‌ در این سالن‌ 44 تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب‌های دفاع مقدس به زیبایی تمام به نمایش گذاشته شده است،‌ هم‌چنین ماکت‌هایی در ابعاد بزرگ از کتاب‌های شاخص دفاع مقدس هم‌چون «من زنده‌ام»‌، «لشکر خوبان»،‌ «عباس دست طلا»‌، «خاک‌های نرم کوشک»،‌ «همپای صاعقه»، «جشن حنابندان»‌، «نورالدین پسر ایران» و ... در این بخش به نمایش گذاشته شده است که در مقابل هر ماکت متناسب با محتوای کتاب از المان‌هایی هم‌چون سیم خاردار برای مفهوم اسارت،‌  پلاک‌، و ادوات جنگی و ... استفاده شده است.

نمایش ماکت نقشه‌های عملیات‌های بزرگ و تأثیرگذار دفاع مقدس هم‌چون عملیات بیت‌المقدس‌، فتح‌المبین،‌ سقوط مجنون،‌ عملیات والفجر،‌ عملیات کربلای 1 و ... از دیگر بخش‌های جنبی سالن بین‌الملل است.

اسناد دفاع مقدس‌، روایت اشغالگری‌، بخش دیگری از امور جنبی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس است،‌ در این بخش  گالری عکسی از دستورات فرماندهان دفاع مقدس برای آغاز عملیات‌ها و ... به نمایش گذاشته شده است.

فعالیت‌های جنبی بخش نمایشگاه کتاب دفاع مقدس نشان می‌دهد که مسئولان برگزار کننده تلاش بسیاری را برای پنجمین دوره برگزاری متحمل شده‌اند،‌ اما به نظر می‌رسد، نبود تبلیغات مناسب شهری و رسانه‌ای موجب شده تا کمتر مخاطبی از برگزاری نمایشگاه در باغ موزه دفاع مقدس آگاه باشد،‌ این را راهروهای خالی و محوطه اصلی باغ موزه دفاع مقدس به خوبی نشان می‌دهد.

وحید عاکف مسئول غرفه انتشارات ملک اعظم معتقد است که انتقال مکان نمایشگاه از مصلی به باغ موزه دفاع مقدس موجب شده تا دسترسی عموم مردم به نمایشگاه محدود شده و در نتیجه حجم استقبال پایین آید.

وی می‌گوید:‌ این دوره نمایشگاه حداقل در روزهای ابتدایی بسیار خلوت بوده و ناشران از فروش خود راضی نیستند،‌ مسئولان برگزار کننده بهتر است نسبت به تبلیغات بیشتر اقدام کنند.

مسئول غرفه انتشارات سوره مهر نیز با بیان این مطلب که به هیچ عنوان از فروش در روزهای اخیر راضی نیستیم،‌ می‌گوید:‌ سال گذشته به دلیل اینکه مصلی در مرکز شهر قرار داشت و دسترسی به آن از طریق مترو و سایر وسایل نقلیه سهل بود،‌ مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه بسیار قابل توجه بودند‌، اما امسال به هیج عنوان از استقبال مردمی راضی نیستیم. انتشارات سوره مهر در 3 روز ابتدایی تنها توانسته 330 جلد کتاب به فروش برساند،‌ در حالیکه در سال‌های گذشته این رقم بسیار قابل توجه‌تر بود.

موسسه شهرستان ادب نیز دیگر ناشر حاضر در پنجمین نمایشگاه بین‌الملل کتاب دفاع مقدس است،‌ او معتقد است که نمایشگاه در روزهای پایانی هفته شلوغ‌تر خواهد شد‌، اما با این وجود باید گفت که پنجمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس خلوت‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود.

پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس البته تنها اختصاص به فروش کتاب ندارد، بلکه محصولات فرهنگی مرتبط با موضوع دفاع مقدس نیز بخش دیگری از محصولاتی است که در این نمایشگاه عرضه شده است،‌ دفاتر و نوشت‌افزارهایی با طرح جلد اسلامی و شهدای دفاع مقدس و هسته‌ای‌، فلش‌کارت‌هایی با موضوع معرفی عملیات‌های دفاع مقدس و تی‌شرت‌هایی با تصویر شهدا از دیگر محصولات فرهنگی عرضه شده در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس است. که حداقل می‌توان گفت‌، مخاطبان بیشتری را نسبت به سایر بخش‌ها به خود جذب کرده است.

امیرشهریار امینیان دبیر بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب دفاع مقدس البته معتقد است که نمایشگاه قطعاً در روزهای میانی هفته و هر چه به انتها نزدیک شویم، شلوغ‌تر خواهد شد،‌ او می‌گوید: می‌پذیریم که در اطلاع‌رسانی و تبلیغات در این دوره ضعیف عمل کردیم،‌ اما این نباید موجب شود که کلیت رویداد برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس زیر سوال برود.

سردار علی ناظری دبیر نمایشگاه کتاب دفاع مقدس نیز با پذیرش اینکه نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته خلوت‌تر است می‌گوید:‌ همه نمایشگاه‌هایی که در کشور برگزار می‌‌شود، در نخستین روزها به دلیل اطلاع رسانی اندک با این مشکل روبرو است، البته ما سعی کردیم با تبلیغات محیطی و رسانه‌ای نمایشگاه را در روزهای پایانی با مخاطب بیشتری مواجه کنیم،‌ اما قبول داریم اطلاع رسانی کامل نیست، گرچه در همین سه روز نیز برخی ناشران فروش نداشتند ولی عده بسیاری نیز از فروش خود راضی بودند.

انتظار می‌رود،‌ نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در پنجمین گام خود دیگر مخاطب خاص و عام هر ساله را پیدا کرده باشد،‌ شاید انتقال مکان نمایشگاه از مصلی به باغ موزه دفاع مقدس و عدم تبلیغات مناسب برای اطلاع‌رسانی مخاطب و چابه‌چایی زمانی برگزاری نمایشگاه با توجه به اینکه هر ساله بعد از هفته دفاع مقدس برگزار می‌شد‌، موجب شده است تا کم‌لطفی مخاطب بر سر نمایشگاه سایه‌ای سنگین بیاندازد.

 

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.