کدخبر: ۳٤۵۲۰
۰۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۸
چاپ

کارت‌های اعتباری یوان در ایران هم رایج شود

کارت‌های اعتباری یوان در ایران هم رایج شود

بیرجندرسا-رئیس موسسه مطالعات مالی دانشگاه رینمن چین با بیان اینکه کارت‌های اعتباری یوآن به طور گسترده در بیشتر کشورهای دنیا قابل پذیرش بوده و چینی‌ها امکان استفاده از آن را در خریدهای خود به جای پرداخت دلاری دارند، گفت: کارت‌های اعتباری یوآن در ایران هم رایج شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از مهر,ونگ ون در دیدار با رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: چین سهم زیادی در تولید جهانی دارد و البته این را هم قبول داریم که کالاهای بی کیفیت هم در کشورمان تولید می شود، ولی تجاری که به چین می‌آیند ارزان‌ترین کالاها را برای کشورشان خریداری می‌کنند و متاسفانه آنها را به قیمت کالاهای با کیفیت در کشور خودشان عرضه و تصویر چین را مخدوش می‌سازند.

رئیس موسسه مطالعات مالی دانشگاه رینمن چین، با اشاره به اینکه کارت‌های اعتباری یوآن به طور گسترده در بیشتر کشورهای مهم دنیا از جمله مصر قابل پذیرش است، افزود: چینی‌ها امکان استفاده از کارت‌های اعتباری بانک‌های چینی را در بسیاری از کشورها دارند؛ اما در ایران توریست‌ها این امکان را ندارند و مجبور به استفاده از دلار هستند که  مانع مهمی برای افزایش سطح مبادلات تجاری و گردشگری است.

وی تصریح کرد: بنابراین تامین زیرساخت‌های لازم برای استفاده از کارت‌های اعتباری یوآن در ایران می‌تواند موجب رشد مبادلات تجاری و گردشگری در ایران شود. این در حالی است که اقتصاد چین به سرعت در حال رشد است و این کشور نخستین همتای تجاری ایران به شمار می رود بنابراین امید می رود که در سه تا پنج سال آینده  میزان این همکاری‌ها افزایش بیشتری یابد .

ونگ ون، بر افزایش همکاری‌های تجاری بین ایران و چین در زمینه‌هایی به غیر از نفت و پتروشیمی از جمله زیرساخت‌های اساسی و شهری تاکید کرد و گفت: توانایی‌های بالقوه‌ای بین دو کشور برای افزایش همکاری تجاری و صنعتی وجود دارد.

رئیس موسسه مطالعات مالی دانشگاه رینمن، با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تجاری و اقتصادی مهمی میان دو کشور وجود دارد افزود: مشکل موجود در این زمین، سیستم مالی و پولی مبتنی بر دلار در ایران است که برای گردشگران و فعالان کسب و کار چینی مانع ایجاد می‌کند .

به گفته وی؛ اگر این سیستم تغییر کند و شرایط لازم برای استفاده از کارت‌های اعتباری مبتنی بر پول چین (یوآن) فراهم شود، میزان مبادلات تجاری و همینطور صادرات گردشگری ایران به چین افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. بنابراین باید سیستم مالی مناسبی در ایران بر مبنای یوآن طراحی شود تا سطح تجارت میان دو کشور ارتقا یابد.

همچنین محمدرضا رضوی، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این دیدار گفت: تعاملات ما می‌تواند از سویی در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی و رفع نیازهای مطالعاتی دو موسسه و از سویی دیگر در سطح بالاتر ارتقای روابط تجاری-صنعتی میان دو کشور باشد .

وی با اشاره به سابقه روابط تجاری ایران و چین افزود: چین به یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان تبدیل شده است و در حال حاضر یکی از مهمترین شرکای تجاری ما محسوب می‌شود .

رضوی ادامه داد: البته مصرف کنندگان ایرانی از کیفیت برخی از کالاهای چینی ناراضی هستند بطوریکه معمولا به سازمان استاندارد به دلیل صدور مجوز برای واردات چنین کالاهای با کیفیت نازلی اعتراض می‌کنند. بنابراین تولیدکنندگان چینی برای جلب رضایت مشتریان ایرانی باید نسبت به عرضه کالاهای با کیفیت‌تر اقدام کنند تا تصویر ذهنی ایجاد شده رفع شود.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی ضمن تاکید بر هدف راهبردی چین در جا اندازی یوآن و تقویت آن به عنوان پول مهم جهانی، آن را موضوعی خارج از حیطه‌ی اختیارات موسسه دانست و اظهار امیدواری کرد که محدودیت‌های مالی و پولی  بین دو کشور با همکاری طرفین رفع شود.

وی با بیان اینکه می‌توان از سیاست‌های صنعتی چین الگو گرفت تصریح کرد: موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی می‌تواند با موسسه مطالعات مالی دانشگاه رینمن، در زمینه بررسی فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری همکاری کند ، ما در این زمینه از تجارب سایر موسسات تحقیقاتی و پژوهشی چین استقبال می‌کنیم.

در ادامه، محمدرضا رفعتی مشاور ارشد رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی نیز در این دیدار اظهار کرد: باید زمینه برای همکاری‌ در آن حوزه‌هایی که چین پیشرفت داشته و در برنامه‌های توسعه ایران نیز مدنظر است افزایش یابد تا روابط تجاری برای دو طرف منافع قابل توجه یکسانی داشته باشد .

وی با بیان اینکه چین در زمینه‌های صنایع معدنی، شیمیایی و خودرو بسیار پیشرفت کرده است گفت: دو کشور می‌توانند در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری و تولیدات مشترکی داشته باشند و ایران هاب منطقه‌ای تولید آنها باشد.

 مسعود کمالی اردکانی عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی و رایزن تجاری سابق ایران در چین نیز، در ادامه این جلسه چین و ایران را همتایان مناسب و خوبی برای هم دانست و گفت: با توجه به اینکه مبادلات تجاری زیادی بین ایران و چین وجود دارد سیاست‌های سرمایه‌گذاری کشور چین نیز باید متناسب با آن تغییر کند.

وی تصریح کرد:  با توجه به افزایش قدرت خرید مردم چین فرصت های زیادی برای صادرات کالاهای ایرانی به این کشور وجود دارد که به طور حتم مورد استقبال چینی‌ها واقع خواهد شد. وی بر ارتقای تجارت و افزایش کیفیت کالاهای صادراتی دو کشور تاکید کرد و گفت: تجار و بازرگانان دو کشور نباید تنها به خرید کالاهای با کیفیت پایین اکتفا کنند.

خوا لیمینگ، سفیر سابق چین در ایران و پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات مالی دانشگاه رینمن با اشاره به تاریخچه تجارت ایران و چین و تلاش برای افزایش همکاری دو طرف گفت: 50 درصد از انرژی وارداتی به چین از خاورمیانه و 60 درصد این مقدار از ایران وارد می‌شود.

وی چین را بزرگ‌ترین کارخانه تولیدی جهان دانست و افزود: بیشتر کالاهای دنیا در چین  تولید می‌شود. تولیدات، هم کیفیت خیلی بالایی دارند و هم کیفیت پایین. کشور چین در ایران بدلیل کالاهای بی‌کیفیت وارداتی تصویری خوبی ندارد، بنابراین ایران باید کالاهای بهتر و باکیفیت‌تری را از چین وارد کند.

سفیر سابق چین در ایران از آمادگی کشورش برای صادرات کالاهای با کیفیت به ایران خبر داد و اظهار کرد: باید زمینه‌های همکاری دو کشور بیش از صادرات نفت و گاز افزایش یابد

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.