بیرجندرسا-علی یکهتاز ولایت، کسی است که حیات جاودانهی اسلام را تا قیامت تضمین کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از فارس, غدیر در زبان عربی به معنای "گودال"و "خم" نام محلی نزدیک منطقه "جحفه" است که در آن زمان چشمهای روان و درختانی کهنسال داشت و درهنگام بازگشت از مناسک حج حجاج در این مکان از یکدیگر جدا میشدند.
آنچه این مکان را مهم کرده به سال دهم هجری و سال آخر حج پیامبر "حجـةالوداع" بر میگردد.
عید غدیر خم روزی است که توحید و یکتاپرستی معنا یافت، نبوت به برترین پشتوانه دست پیدا کرد، قرآن تفسیر شد و حیات جاودانه اسلام تا قیامت تضمین گردید.
پژوهشگر و کارشناس ارشد ادبیات فارسی در ارتباط با روز غدیر در گفتوگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: در روز غدیر بود که مردی بیمانند به زعامت مسلمانان و پیشوایی پاکان منصوب شد، بزرگ مردی که صاحب اندیشه و بینش و چراغ آفرینش بود.
علیاکبر مهیمنی تصریح کرد: در غدیر بزرگ مردی رهبری امت اسلامی را بعد از پیامبر بزرگ اسلام به دست گرفت که محور حق، میزان اعمال، معیار ایمان، مفسر قرآن، سرور اولیاء، غمخوار بینوایان، پدر یتیمان، تقسیم کننده بهشت و دوزخ، چشم بیدار پروردگار و زبان حقگوی الهی بود.
غدیر در قرآن
وی یادآور شد: مهمترین آیهای که در قرآن در مورد واقعه غدیر است آیه 67 سوره مائده است که خداوند میفرماید:"یا ایُهَا الرَسولُ بَلِغ ما اَنزَلَ اِلَیکَ مِن رَبِکَ وَ اِن لَم تَفعَلُ فَما بَلّغَت رَسالَتَه"،ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است کاملا به مردم برسان و اگر چنین نکنی رسالت او را انجام ندادهای.
پژوهشگر و کارشناس ارشد ادبیات فارسی اضافه کرد: نه تنها دانشمندان تشیع بلکه به گفتهی علامه امینی 30تن از دانشمندان و علمای اهل سنت هم گفتهاند این آیه در روز غدیر خم در مورد حضرت علی نازل شده است.
چرا غدیر اهمیت دارد؟
مهیمنی ادامه داد: علت اهمیت در مسئله ولایت است در این ماه (ذِیالحجةُ الحَرام) هم عید غدیر را داریم هم مباهله که آن هم اشاره روشنی به مسئله ولایت است.
وی گفت: در روز غدیر بود که دین کامل شد و نعمت اسلام بر مردم تمام شد و این سخن گفته قرآن است که در آیه سه سوره مائده میفرماید:"اَلیَومُ اَکمَلتُ دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی وَ رَضَیتُ لَکُم الاِسلامَ دیناً"
پژوهشگر و کارشناس ارشد ادبیات فارسی تصریح کرد: مسئله غدیر نه تنها در نزد شیعه بلکه در نزد علمای اهل سنت هم اهمیت دارد.
سندیت واقعه غدیر در کتب اهل سنت
مرحوم علامه امینی در کتاب الغدیر خود راویان غدیر را به ترتیب زمان زندگی ذکر کرده است: در میان اصحاب رسول خدا 110 نفر، در میان تابعین 84 نفر، در میان علمای قرن دوم هجری 56 نفر، در میان علمای قرن سوم هجری 92 نفر و در میان علمای قرن چهارم هجری 43 نفر، در میان علمای قرن پنجم 24 نفر، در میان علمای قرن ششم 20 نفر، در میان علمای قرن هفتم21 نفر، در میان علمای قرن هشتم 18نفر، در میان علمای قرن نهم 16 نفر، در میان علمای قرن دهم 14 نفر، در میان علمای قرن یازدهم 12نفر، درمیان علمای قرن دوازدهم 13نفر، در میان علمای قرن سیزدهم 12 نفر، در میان علمای قرن چهاردهم 19نفر.
حدیث غدیر در کتب معتبر دیگر اهل سنت از جمله"مسند" امام احمد حنبل در "سنن" ترمذی، "مسند احمد" و در مستدرک حافظ ابن عبداله حاکم نیشابوری به مضامین مختلف ذکر شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارتباط با روز غدیر اظهار داشت: یکی از اعیاد بزرگ اسلامی شیعیان که همه ساله با تعظیم زیادی برگزار میشود.
محمد بهنامفر تصریح کرد: اصل جریان را تمام فرقههای اسلامی قبول دارند و در تمام منابع آمده و اختلاف در تفسیر سخنان است.
وی ادامه داد: مَن کُنتُ مولا فَهذا عَلیٌ مولا از دیدگاه شیعیان: مولا را جانشین میداند که هر کس پیامبر را قبول دارد علی را هم قبول دارد و او را جانشین بر حق میداند اما از دیدگاه اهل تسنن: ولی را دوست میداند هر کس من دوست او هستم علی دوست اوست.
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند این مسئله را از زبان مولانا که به ظاهر شخصیتی سنی مذهب است چنین اظهار کرد:
زان سبب پیغمبر با اجتهاد نام خود، وان علی مولا نهاد
گفت: هر کو را منم مولا و دوست این عم من علی، مولای اوست
کیست مولا؟ آنکه آزادت کند بند رقیت ز پایت برکند
چون به آزادی نبوت هادی است مومنان را زانبیا آزادی است
ای گروه مومنان شادی کنید همچو سرو و سوسن آزادی کنید
بهنامفر با توجه به شعر بالا تصریح کرد: ولی کسی است که انسان را آزاد کند پیامبران آمدند که انسانها را از خرافهپرستی آزاد کنند که اصلیترین وظیفه سفیران الهی است.
وی اضافه کرد: "وَیَنفَعُ عَنهُم اِصرَهُم وَ لاعَدالَ الَّتی کانَت عَلَیهِم..." در قرآن آمده است
ولایت را در راستای نبوت مطرح میکند و دوم اینکه با آزاد کردن انسانها همراه است.
غدیر در کلام رهبر معظم انقلاب
عید غدیر عید ولایت است، عید سیاست است، عید دخالت مردم در امر حکومت است، عید آحاد ملت و امت اسلامی است.
غدیر در آثار اسلامی با"عید الله اَکبَر""یومُ العَهد المَعهود""یومُ المیثاقِ المأخوذ" تعبیر شده است این تعبیرات نشان دهنده تاکید خاص به این روز شریف است خصوصیتش در مسئله ولایت است عاملی که اسلام ضامن اجرای احکام است.
مطهری مقالهای به نام الغدیر و وحدت اسلامی دارد: ایشان این مسئله را تبیین میکند که طرح مسئله غدیر چگونه میتواند سبب نزدیکی دلهای مسلمانان به یکدیگر بشود.
علامه امینی هم عقیده شیعه را در "الغدیر" اثبات کرده است.
مسئله غدیر ورود نبی مکرم اسلام در امر مدیریت جامعه است. معنای این حرکت که در روز هجدهم ذیالحجه سال دهم هجرت اتفاق افتاد این است که اسلام به مسئله مدیریت جامعه به چشم اهمیت نگاه میکند.
نبی اکرم در بیان صفات امیرالمومنین میفرماید" اعدَلَکُم فی الرَعیَة" او عادلترین شما در بین مردم است. هم عدالت درونی و معنوی و فردی امیرالمومنین مراد است و هم عدالت رفتاری و اجتماعی ایشان.
مراسم خراسان جنوبی در عید غدیر
ضرب باستانی در میدان ابوذر از عید قربان تا غدیر، برگزاری مراسم جشن و سخنرانی در نمایشگاه بلوار شعبانیه، بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم جشن و شعر خوانی در نمایشگاه محبت علوی، بعدازظهر غدیر عیادت بیماران، شب غدیر مراسم نور افشانی در میدان ابوذر و دیدار با سادات از مراسمهای عید غدیر در خراسان جنوبی است.