بیرجندرسا-از طرفی دیگر برخی تبلیغات که رنگ و بوی تبلیغات ماهواره ای دارند برای جذب بیشتر مخاطب دست به هر نوع تبلیغی می زند از دوش گرفتن یک آقا در حمام تا دوچرخه سواری یک خانوم...
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از زن امروز,نقش تلویزیون و تبلیغات در حوزه سبک زندگی و ارائه الگو به دلیل جذابیت های زیاد ، در جایگاه برتری قرار دارد. وقتی تلویزیون اقسام خوردنیها، وسایل الکترونیکی و ... را تبلیغ می کند ناخواسته در پی دستکاری در شخصیت، افکار ، عقاید و احساسات افراد جهت رسیدن به یک هدف مشخص است. بنابراین نسل سوم، چهارم و پنجم جامعه با سبک زندگی مصرفزدگی رشد میکند. یکی از آسیبهای سبک زندگی اشرافگرایانه و مصرفزدگی که براساس تبلیغات فراوان وارد جامعه شده ، اسراف و تبذیر است .
تبلیغاتی که تنها سبک زندگی افراد را به زندگی اشرافی گری می برند ناخواسته اسیر بازارهایی می شوند که وقت و سرمایه افراد را هدر می دهد هیچ بر تفکر و نوع تعامل با افراد اثر می گذارد. تبلیغ خوردنی هایی که ولع را زیاد می کند نوشابه بستنی چیپس و پفک و از طرفی دیگر هم تبلیغاتی که به همراه جایزه است خود نیز تایید کننده این موضوع است که زندگی مادی گرایانه را تبلیغ نماید.
از طرفی دیگر برخی تبلیغات که رنگ و بوی تبلیغات ماهواره ای دارند برای جذب بیشتر مخاطب دست به هر نوع تبلیغی می زند از دوش گرفتن یک آقا در حمام تا دوچرخه سواری یک خانوم...
متاسفانه نقش زنان در تبلیغات تلویزیون بیش از اندازه بوده و شاید نگاه بر این بوده که زنان بیشترین مخاطبین تلویزیون هستند و از طرفی نیز مدیریت داخلی زنان در خانه، بیشتر آنها را به سمت تبلیغات تلویزیون متمایل می کنند و حضور زنان در تبلیغات تلویزیون خود باعث توجه بیشتر خانم ها به کالای مورد نظر خواهد بود.
از طرفی دیگر رسانه های غربی به خصوص ماهواره نیز بر طبل زندگی مادی گرایانه می کوبند و امروزه برای ذائفه افراد مختلف تنوع محصول و برنامه دارند...
نقش رسانههای بیگانه در ترویج سبک زندگی غربی
فرهنگ، حقیقت و هویت معنوی ملتهاست که ساختار کیفی زندگی یک ملت را مشخص میکند؛ رسانههای غربی و حاکمان این کشورها، به علت نگاه و برداشتهای سلطهگرایانه، تبدیل فرهنگ به صنعتی اقتصادی و آنچه سبک زندگیِ مبتنی بر مصرفگرایی خوانده میشود را هدف قرار داده اند و انسانمحوری افراطی و بیقیدی تنها چیزی است که این افراد و رسانههایشان برای جوانان و خانوادههای ایرانی به ارمغان میآورند. در این نگاه با زیر پا گذاردن هر اخلاقی به نام محدودیت و سنت، نوع خاصی از سبک زندگی دنبال میشود که میتوان آن را فرهنگ و سبک زندگی شیطانی نامگذاری کرد.
امروزه بر همگان واضح و مبرهن است که ـچه در شبکههای ماهوارهای و چه در کانالهای رادیویی و چه حتی در جراید کثیرالانتشارـ این هنر هفتم و سینماست که در قویترین حالت ممکن، یکهتاز عرصهی هنر و رسانه برای تبلیغ و نمایش شیوهی مطلوب زندگی از دیدگاه سرمایهداران آمریکایی برای جوامع و ملل گوناگون است.
در کنار جلوهی خوشآبورنگ و خوشمنظر فیلمهای سینماییاش، توجه اصلیاش به بازارهای جهانی و اقتصاد کلان و در یک کلام فروش و تحمیل فرهنگ خود به فرهنگها و ملل گوناگون است؛ آن هم با انواع و اقسام ترفندها، قصهها و داستانها و با کمک ارتشی مجهز از ستارگان فاسد سینمایی و خوانندگان موسیقیهای مبتذل غربی. در این میان، سهم شرکتهای صهیونیستی در این ماجرا بسیار بالاست.
همگان میدانند که امروزه سردمداران و زعمای قوم یهود بر مسند مهمترین رسانههای آمریکا جلوس نمودهاند و با استفاده از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل خود، سعی در استثمار و استحمار جوامع در حال توسعه، دارند.این در حالی است که تنها 4 درصد جامعهی آمریکایی را یهودیان تشکیل میدهند.
نقش رسانه ها در سبک زندگی
باید توجه داشته باشیم که مردم بیشترین تأثیر در سبک زندگی را از رسانهها میپذیرند، بنابراین لازم است که در صدا و سیما برنامههایی ساخته شود تا سبک زندگی دینی با بومی سازی در فضای امروز جامعه ما قرار گیرد. بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای برای معرفی سبک زندگی اسلامی از مهمترین راهکارهایی است که می تواند الگوهای زندگی غربی را کمرنگ و هویت فرهنگ اسلامی و مظاهر زندگی دینی را در جامعه پررنگ کند که این امر، مستلزم تعامل نهادهای فرهنگی و پشتیبانی از ایده های جدید در این حوزه است. امید است مدیران ، سیاست گذاران ، دست اندرکاران و برنامه سازان با توجه به اهمیت این جایگاه در تحقق رسالت خود واحیای سبک زندگی اسلامی بیش از پیش کوشا باشند.