بیرجندرسا-وقتی یک راننده خانم باشی که تو سطح شهر قطعاً حرفهایی مثل: «شماها چطور راننده شدهاید؟!»، «گواهینامههایتان را از کجا گرفتهاید؟!»، «به شما هم میگویند راننده؟!» ، «برو پشت ماشین لباسشویی بشین!!!!» و... را شنیدهاید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از ایسنا,اینها مؤدبانهترین الفاظ و عباراتی است که برخی مردم شهر و مردان راننده در مواجهه با رانندگان خانم، به خصوص تاکسی بانوان بهکار میبرند و نمیدانند که «زن سرپرست خانوار بودن، کمک خرج خانه بودن» یعنی چه؟ این روزا تو سطح شهر تاکسیهای سبز رنگی را میبینیم که فرمانشون بدست خانمهاست، خانمهایی که مردانه برای گذراندن امور خانواده، کار میکنند و باور نکردن تواناییهاشون براشون خیلی دردناکه!
مریم شاخصی که حدود 4 سال در تاکسی بیسیم قزوین فعالیت میکند، در خصوص این رفتارها میگوید: شاید راننده بودن برای یک خانم مشکلات بسیاری دارد اما از همه مهمتر که ما را آزرده خاطر میکند عدم باور تواناییهایمان است در حالی که رانندگی ما مشکلی ندارد و همپای مردها رانندگی میکنیم اما همچنان شاهد شنیدن حرفهای تلخ هستیم.
وی اضافه میکند: برخی از مردان علاوه بر باور نداشتن تواناییهای زنان، اصطلاحات نامناسبی در برخورد با آنها استفاده میکنند طوری که یک بار با آنها به شدت درگیر شدم.
مونا ایرانخواه دیگر راننده تاکسی بیسیم بانوان قزوین با بیان اینکه 3 سال در تاکسی بیسیم فعالیت دارد، ادامه میدهد: در مقابل این افراد، مردهایی هستند که محترمانه رفتار میکنند و از اینکه همسرشان به همراه یک خانم جابجا میشود آرامش خاطر و از پوشش و حجاب خوب ما احساس رضایتمندی دارند.
وی خاطرنشان میکند: در اوایل فعالیت خود مشکلات بسیاری در این زمینه داشتم اما اکنون با گذشت چندینسال از تاسیس تاکسی بیسیم، جایگاه خوبی نسبت به گذشته به دست آوردهایم و مورد استقبال خانمها و خانوادههای آنها قرار میگیریم.
مجید اسلامی مدیر شبکه تاکسی بیسیم 133 استان قزوین، با بیان اینکه این مرکز فعالیت خود را از سال 85 در استان آغاز کرده است اعلام میکند: حدود 120 تاکسی بیسیم در قزوین فعالیت میکنند که از این میان 20 تاکسی بیسیم به خانمها اختصاص دارد، همچنین 6 اپراتور خانم در این شبکه فعالیت میکنند.
وی با اشاره به جذب نیرو در تاکسی بیسیم بانوان میگوید: افرادی که میخواهند در این شبکه فعالیت کنند باید شرایطی مانند حداقل سن 28 و حداکثر 50 سال، دارای خودرو حداقل 3 سال کارکرد، دارای سابقه فعالیت با تاکسی و حداقل مدرک تحصیلی دیپلم، داشته باشند.
مدیر شبکه تاکسی بیسیم 133 استان قزوین ادامه میدهد: برای اینکه امنیت این خانمها حفظ شود، شرایطی نظیر اینکه صرفا مسافر خانم را جابهجا کنند و تا ساعت مشخصی از شب(عموماً ساعت 20) در شبکه حضور داشته باشند، همچنین از طریق GPS رفتوآمد آنها کنترل میشود، تا امنیت به طور کامل حکم فرما شود.
شاخصی نیز در این مورد اظهار میکند: تاکسی بیسیم شرایط را به گونهای فراهم آورده است که با توجه به محیط، ما در امنیت کامل باشیم به گونهای که با GPS مسیر حرکت ما را کنترل میکند و سرویس خارج از استان نداریم و تنها در محدوده مشخص سرویسدهی میکنیم، همچنین شماره تماس، فردی که درخواست سرویس داشته در سرور ثبت میشود.
به گزارش ایسنا بسیاری از زنان تاکسیران سرپرست خانوار یا کمک خرج خانواده هستند و مانند یک راننده مرد از صبح تا شب پشت فرمان کار میکنند، این بانوان که سالهاست درحوزه تاکسیرانی فعالیت میکنند دچار برخی از مشکلات در حوزه فعالیتی خود نیز هستند.
مونا ایرانخواه با بیان اینکه این شغل را انتخاب کرده است که کمک خرج همسرش باشد، تصریح میکند: بسیاری از رانندگان، زنان سرپرست خانوار هستند و هرچند باید قدردان این کمکها و مساعدتها باشیم، اما واقعیت این است که برای تأمین مخارج زندگی با مشکلات فراوانی مواجه هستیم.
مریم شاخصی تاکید میکند: ما روزانه از 7 صبح تا 8 شب شیفت هستیم که در این مدت به طور میانگین 10 سرویس میرویم، این در حالی است که آقایان نسبت به خانمها سرویسهای بیشتری میروند ولی حق شارژ برابر پرداخت میکنیم به طوری که طی یک ماه حداکثر 90 هزار تومان حق شارژ پرداخت میکنیم.
وی ادامه میدهد: بسیاری از فرصتهای سرویسدهی به شهروندان، فقط به خاطر اینکه یک آقا درخواستکننده تاکسی است و هنگام تماس ذکر نمیشود که همراه خانواده است، میسوزد و از دست میرود، چراکه بسیاری از بانوان و دختران که قصد جابجایی در سطح شهر را دارند، به همراه پدر، شوهر و برادرشان هستند و فقط در صورتی که یک یا چند خانم از ما تقاضا کنند، میتوانیم اقدام به جابجایی آنها کنیم.
اسلامی در این خصوص میگوید: در آژانسهای سطح شهر، راننده بابت هر سرویس کمیسیونی پرداخت میکند اما در این شبکه ماهانه از هر راننده حدود 90 هزار تومان دریافت میکنیم این در حالی است که هر راننده برای ما حدود 250 هزار تومان هزینه دارد.
ایرانخواه توضیح میدهد: ما به عنوان خانم خانه مسئولیت خانه را نیز بر عهده داریم اما شغل ما به گونهای است که در اغلب تعطیلات و مناسبتهای خاص در کنار خانواده نیستیم حتی در عید نوروز هم در شیفت به سر میبریم این در حالی است که در این روزها اغلب خانوادهها بیرون میروند و حمل و نقل را آقایان نیز میتوانند انجام دهند.
وی میافزاید: با توجه که این شغل ثابت برای مردهاست و آنها توان بالاتری نسبت به خانمها دارند از مسئولین تقاضا داریم روزهای تعطیل و مناسبتها شیفتبندی به صورت اجباری نباشد، چراکه شیفتهای اجباری سختی کار را افزایش میدهد.
اسلامی با اشاره به مشکلات موجود تصریح میکند: بانوانی که در این شبکه مشغول به فعالیت هستند از نظر ما خانهدار محسوب نمیشوند و ما از آنها انتظار داریم که طبق قانون فعالیت داشته باشند چراکه لازمه برقراری نظم و انضباط اجرای صحیح قانون است.
وی تصریح میکند: در روزهای خاص و تعطیل برای خدماترسانی بهتر به خانمها نیازمند شیفتبندی هستیم، با توجه به اینکه تاکسی بیسیم بانوان در استان شناخته شده است و تعداد افرادی که درخواست سرویس دارند قابل توجه است همچنین پاسخگویی به مردم در راس فعالیتهای ما قرار دارد بنابراین نمیتوانیم شیفتبندی را از بین ببریم چراکه این کار نظم عمومی شبکه را به هم میزند.
اسلامی در خصوص مشکلات موجود در واحد بانوان تاکسی بیسیم خاطر نشان میکند: با توجه به اینکه کمتر از یک ماه است که مدیریت این مرکز را برعهده گرفتهام، هفته گذشته جلسات هم اندیشی با رانندگان مرکز برگزار و مشکلات موجود بررسی شد و در صورت امکان برای حل آنها اقدامات لازم صورت میگیرد.
به گزارش ایسنا، در سالهای نه چندان دور، حضور زنان برای انجام فعالیت در فضاهای عمومی و بیرون از خانواده، مورد تایید باورهای اجتماعی و دینی جامعه نبود اما امروزه شاهد این تحول در زمینه کار زنان هستیم که به عنوان یک سرویسدهنده خدمات شهری با در دست گرفتن فرمان تاکسیها این سنت را که بعضی کارها فقط برای مردان در نظر گرفته شده است را از بین بردهاند، امیدواریم مسئولین با رسیدگی به مشکلات آنها راه پیشرفت را برایشان فراهم کنند.