بیرجندرسا-فاصله دانشگاه بيرجند ،پيام نور، سپيده کاشاني و دانشکده کشاورزي از مرکز شهر سبب شده که از ديرباز رفت و آمد به اين مراکز علمي يکي از مهم ترين دغدغه هاي دانشجويان اين دانشگاه ها باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل ازروزنامه آوای خراسان جنوبی، فاصله دانشگاه بيرجند ،پيام نور، سپيده کاشاني و دانشکده کشاورزي از مرکز شهر سبب شده که از ديرباز رفت و آمد به اين مراکز علمي يکي از مهم ترين دغدغه هاي دانشجويان اين دانشگاه ها باشد. امسال هم اين مشکل به قوت خود باقي است.
اين دانشگاه ها 18 هزار دانشجو دارد و فقط 10 دستگاه اتوبوس براي رفت و آمد ها تهيه شده است.
به طور حتم توجه به وضعيت سرويس هاي رفت و آمد دانشجويي و چگونگي خدمات رساني تأثير غير قابل انکاري در ارتقاي کيفيت خدمات دانشجويي دارد. با پي گيري هاي انجام شده در چند سال گذشته اقدامات خوبي براي ساماندهي ايستگاه هاي سرويس دانشجويي در ميدان ابوذر، تلفيق اتوبوس هاي دانشگاه دولتي و پيام نور و ايجاد ايستگاه هاي اتوبوس در ورودي دانشگاه هاي پيام نور و سپيده کاشاني و هم چنين راه اندازي اتوبوس براي دانشکده کشاورزي دانشگاه بيرجند انجام شده و تا حدودي مشکلات دانشجويان اين دانشگاه ها رفع شده است اما کمبود سرويس هاي رفت و آمد همچنان به قوت خود باقي است و 18 هزار دانشجوي اين دانشگاه ها در گير آن هستند.
ايستگاه دانشگاه بيرجند، پيام نور، سپيده کاشاني، دانشکده هنر در ابوذر و ايستگاه هايي که در خيابان غفاري و سه راه معلم براي اتوبوس هاي دانشجويي در نظر گرفته شده از پر رفت و آمدترين مسيرهاي دانشگاهي شهر است که بر اساس آخرين آماردر مهر امسال بيش از 128 هزار دانشجو توسط سرويس در اين مسير جابه جا شده اند. عصر يکي از روزهاي پاييزي در ميدان ابوذر تعداد زيادي از دانشجويان در ايستگاه منتظر ورود اتوبوس هستند.يکي از دانشجويان پيام نور از کمبود سرويس ها ابراز نارضايتي ميکند و مي گويد: ظرفيت سرويس ها در مبداء که همان دانشگاه بيرجند است تکميل مي شود و دانشجويان ساير دانشگاه ها به سختي خود را در اين سرويس ها جا مي دهند.
«عباسي» ادامه مي دهد: اين مشکل براي دختران نيز حاد تر و در قسمت پسران مشکل کمتر است چرا که تعداد دانشجويان دختري که از سرويس ها استفاده مي کنند بيشتر از پسران است.
به گفته وي سرويس دهي دانشجويان هر 15 تا 20 دقيقه انجام مي شود که مطلوب است.
يکي از دانشجويان دانشگاه بيرجند هم از تاخير ها مي گويد و از اين که اين تاخير ها سبب مي شود ديرتر سر کلاس حاضر شوند و مورد بازخواست اساتيد قرار گيرند.
«محمدي» ادامه مي دهد: اين تاخير ها به خصوص در اوايل صبح رخ مي دهد و آمار دانشجويان در اين بازه زماني سبب شده که اين تعداد اتوبوس پاسخگوي نياز نباشد به طوري که اتوبوس با ظرفيت تکميل شده به ايستگاه سوم مي رسد و حتي پشت درهاي ورودي هم دانشجو مي ايستد.
«هزينه اياب و ذهاب دانشجويان زياد است.» اين جمله را يکي از دانشجويان ورودي سال 90 رشته عمران دانشگاه بيرجند مي گويد و ادامه مي دهد: سال اول که وارد دانشگاه شديم اين هزينه ها از دانشجويان گرفته نمي شد علاوه براين در دانشگاه هاي استان هاي ديگرنيزرفت وآمددانشجويان رايگان است. با اين حرف تعداد زيادي ازدانشجويان ديگرنيزموافق بودند.
يکي ديگر از دانشجويان که در دانشکده کشاورزي تحصيل مي کند به فرسودگي و قديمي بودن اتوبوس هاي مسير اين دانشکده اشاره مي کند و مي گويد:2 سرويس اين مسير هر نيم ساعت از ابوذر حرکت مي کند که در برخي مواقع با تاخير همراه است و مشکلاتي را براي حضور به موقع دانشجويان در کلاس به وجود مي آورد.
يک دانشجوي مرکز سپيده کاشاني هم با اشاره به کمبود اتوبوس در بعداز ظهر مي گويد: ساعت8 شب با پايان کلاس ها ظرفيت اتوبوس ها در ايستگاه هاي اول که همان دانشگاه بيرجند و پيام نور است تکميل مي شود و برخي رانندگان زماني که به اين آموزشکده مي رسند بدون توجه به انتظار دانشجويان از ايستگاه عبور مي کنند و اين قشر مجبورند با سرويس شخصي به شهر بيايند که براي دانشجويان دختر اين دانشگاه بسيار سخت است.
«تعداداتوبوس ها کافي است چرا که 50 درصد دانشجويان دانشگاه بيرجند از سرويس هاي دانشجويي به صورت مداوم استفاده مي کنند.» اين جمله را معاون اداري و مالي دانشگاه بيرجند وقتي در مورد کمبود اتوبوس ها مي پرسم مي گويد و توضيح مي دهد: از 11 هزار دانشجوي اين دانشگاه با توجه به اسکان 3هزار دانشجو در پرديس شوکت آباد ،هزار دانشجو در پرديس اميرآبادو 2 هزار نفر در داخل شهر ساکن هستند که شايد هفته اي حداقل 2 بار از اين سرويس ها استفاده کنند، همچنين براي ورود خودروهاي دانشجويان به دانشگاه هم محدوديت نداريم.
دکتر «زماني» در مورد هزينه اي که دانشجويان به سرويس ها پرداخت مي کنند نيز مي گويد: با توجه به قرار گيري دانشگاه بيرجند در حومه شهر، براي رفاه حال دانشجويان و اين که اتوبوس راني از دانشجويان اين دانشگاه پول حومه را نگيرد و فقط هزينه شهروندي از اين قشر گرفته شود، ما به التفاوت را دانشگاه پرداخت مي کند.
وي ادامه مي دهد:اين ما به التفاوت مبلغ به ازاي هر اتوبوس ماهيانه 20 ميليون ريال مي شود و سالانه به طور متوسط 2 ميليارد ريال هزينه براي 10 اتوبوس پرداخت مي کنيم و به دليل اين که از سال 90 مبلغي با عنوان اياب و ذهاب دريافت نکرديم از محل ساير هزينه هاي دانشجويي براي ارائه خدمات بهتر استفاده مي کنيم.
وي به اين نکته نيز اشاره مي کند که مراکز پيام نور و سپيده کاشاني به اين قضيه ورود پيدا نمي کنند تصورم اين است که اگر دانشگاه هاي ديگر هم پاي کار باشند مي توان براي تقويت ناوگان گام برداشت.
به گفته وي تا قبل از سال 90 پراکندگي دانشجويان طوري بود که خودمان مجبور به سرويس دهي بوديم و اعتباراتي نيز در اين رابطه مي گرفتيم ولي از آن به بعد سياست وزارت علوم واگذاري کارهاي خدماتي به بخش هاي خصوصي شد. وي ادامه مي دهد: وظيفه ما تامين هزينه هاي اياب و ذهاب دانشجويان نيست بلکه آموزش رايگان به اين دانشجويان است و اين گفته که در دانشگاه هاي ديگر پولي براي اياب و ذهاب دانشجويان گرفته نمي شود کذب است به عنوان مثال دانشگاه فردوسي مشهد حتي براي جابه جايي دانشجويان در داخل دانشگاه هزينه دريافت مي کند.وي با اشاره به اين که نمي توان منکر تاخير ها شد ادامه مي دهد: نظارت بر کار اتوبوس راني و ارائه خدمات با کيفيت بالا وجود دارد.
از انصاف دور نشويم زيرا اتوبوسراني همکاري خوبي با ما داشته است و اميدواريم با برنامه ريزي هاي درست در آينده مشکلات رفع شود.
به گفته رئيس دانشگاه پيام نور استان کمبود در اتوبوس هاي شهر مختص خطوط دانشگاه نيست و بايد در راستاي افزايش خطوط گام هايي توسط مسئولان مربوط برداشته شود.
دکتر «ثقفي» با اشاره به اين که هزينه اياب و ذهاب 6 هزار دانشجوي دانشگاه بر عهده اين افراد است مي افزايد: فقط ما به دنبال هماهنگي هاي لازم به منظور استفاده از تخفيف ها هستيم چرا که وقتي با دانشگاه بيرجند و سپيده کاشاني باشيم جمعيت استفاده کننده از اتوبوس ها بالا مي رود و با وجود قرار گيري دانشگاه ها در حومه شهر مشمول اين تخفيف ها مي شويم.
وي با تاکيد بر اين که رديف اعتباري براي تامين اتوبوس نداريم مي افزايد:اين گفته که دانشگاه بيرجند يارانه مي دهد و ساير دانشگاه ها استفاده مي کنند اشتباه است چرا که مابه التفاوت پرداختي که توسط دانشگاه بيرجند پرداخت مي شود به دليل اين است که تعداد دانشجويان اين دانشگاه بيشتر است و اتوبوس ها وارد محوطه دانشگاه مي شوند و دور مي زنند در حالي که دانشجويان ما در ابتداي ورودي هاي دانشگاه سوار سرويس مي شوند.
رئيس آموزشکده سپيده کاشاني نيز مي گويد: کمبود اعتبار سبب شده که حتي در ساير هزينه ها نظير آموزشي براي هزار دانشجوي اين دانشگاه با مشکل روبه رو باشيم.«ابوالحسن نژاد» ادامه ميدهد:دانشجويان بايد همانند يک شهروند هزينه هاي اياب و ذهاب خود را پرداخت کنند و ما فقط مشکلات و کمبود اتوبوس را به سازمان اتوبوس راني منتقل مي کنيم و آن ها بر اساس تعهداتي که درکميسيون دانشجويي دادهاند موظف به ارائه خدمات هستند.
مدير عامل سازمان اتوبوس راني شهرداري بيرجند و حومه نيز در اين باره مي گويد: 8 دستگاه اتوبوس براي سرويس دهي به دانشجويان دانشگاه بيرجند ،پيام نور و سپيده کاشاني در نظر گرفته شده که هر 15 دقيقه 2 دستگاه اتوبوس از ابوذر به مقصد دانشگاه بيرجند حرکت مي کند علاوه بر اين 2 اتوبوس نيز براي رفاه حال دانشجويان دانشکده کشاورزي امير آباد در نظر گرفته شده است.
«غلام پور» مي افزايد: بر اساس بررسي به عمل آمده در ماه مهر بيش از 128 هزار مسافر در اين خطوط جابه جا شده اند که جابه جايي به طور متوسط روزانه حدود 4 هزار و 300 نفر و به ازاي هر دستگاه اتوبوس 430 نفر بوده است که اين آمار نشان دهنده به حد نصاب نرسيدن اتوبوس هاي اين خطوط به نرم موجود که همان 700 مسافر در روز است ، مي باشد.
به گفته وي امکان افزايش خطوط براي شرکت اتوبوس راني درخط بولوار دانشگاه با اين تعداد مسافر توجيه ندارد و در حال حاضر هم به دليل اين که بخشي از هزينه ها توسط دانشگاه بيرجند تامين مي شود اين تعداد اتوبوس براي آن در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به اين که شلوغي اتوبوس هاي اين مسير مربوط به زمان هاي خاصي است ادامه مي دهد: بيشتر اين شلوغي ها مربوط به اوايل صبح و ساعات پاياني کلاس ها است که در مواقع نياز در سرويس فوق العاده استفاده مي شود و به طور متوسط روزانه 4 سرويس فوق العاده به دانشگاه داريم .به گفته وي، در ديگر ساعات شبانه روز اتوبوس ها بر اساس زمان بندي انجام شده حتي با دو مسافر به سمت دانشگاه حرکت مي کنند.