بیرجندرسا- سرپرست اداره اوقاف خضری دشت بیاض گفت: وقف يكی از برترين و پر دوامترين مصداقهای نيكوكاری به مردم و كمك به هم نوعان است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از روابط عمومی اوقاف خراسان جنوبی ، علی حیدری ، سرپرست اداره اوقاف خضری دشت بیاض گفت: فرهنگ وقف در قرآن و روايات اهل بيت(ع) جايگاه ويژهای دارد به گونهای كه در سيره عملی اولياء خدا آن را مشاهده میكنيم.
وی تصريح كرد: فقر از موانع عمده پيشرفت و سعادت انسان و به فعليت رسيدن استعدادهای خدادادی است، وقف به عنوان يكی از عوامل مهم فقرزدايی، اهميت دو چندانی میيابد و بیدليل نيست كه نخستين انگيزه واقفان در جامعه اسلامی، از ميان برداشتن فقر و محروميت از زندگی مسلمانان بوده است.
حیدری ادامه داد: وقف از نظر قرآنكريم به عنوان يكی از ارزشهای اجتماعی و فرهنگی مسلمانان است گرچه اين پديده در همه اديان و مذاهب و گرايشهای انسانی وجود دارد و تاريخ نشان میدهد كه انسان از دير باز در ذهن خود سودای جاودانه بودن را دارد.
رییس اداره اوقاف خضری دشت بیاض با بيان اينكه وقف عملی صالح و باقی و مصداق روشن تعاون از نوع اسلامی و انسانی محسوب میشود، اذعانكرد: پرونده افراد بشر معمولاً پس از مرگ آنان بسته و مختومه میشود اما پرونده واقفان مؤمن هميشه باز است و از ثواب وقف تا روز قيامت برخوردار خواهند شد، وقف اموال در راه خدا به دليل استمرار آثار خير آن برای جامعه قطعاً درهای بهشت را به سوی انسان میگشايد.
وی با بيان اينكه وقف فضيلتهای بیشمار دارد، گفت: همچنان كه رهبر معظم انقلاب نيز اشاره كردهاند امروزه بايد فرهنگ وقف را به يك امر نهادينه شده تبديل كنيم و در اين راه از ابزارهای مديريت صحيح بر موقوفات، اطلاعرسانی به مردم و آگاهیبخشی به جامعه پيرامون بركات وقف استفاده كنيم.
حیدری پيرامون وقف و بركات آن اظهاركرد: در كار وقف فضيلتهای بسيار و ثواب بیشماری ذكر شده كه وقف اموال در امور خير يادگار ماندگاری از انسانهای نيك سرشت و نوع دوستی است كه با چشمانی مهربان به هم نوعان خود مینگرند؛ در واقع وقف يكی از بهترين و مؤثرترين شيوههای انفاق محسوب میشود و برای هميشه زمان آثار و خيرات بخشش مال و كمك به مردم به ويژه محرومان و نيازمندان شامل حال واقف میگردد و از بهرههای معنوی و اخروی آن سود میبرد.
رییس اداره اوقاف خضری دشت بیاض به پيشقدمی ائمه اطهار(ع) در امر وقف اشاره و اذعان كرد: ائمه اطهار(ع) خود در اجرای سنت وقف پيشقدم بودهاند، به عنوان مثال حضرت علی ابن ابی طالب(ع) زمينها و باغهای بسياری را كه به دست خود آباد و احداث فرموده بود در راه خدا و برای مسلمانان وقف كرد.
وی ادامه داد: رفع بسياری از نيازمندیهای مستمندان و گشوده شدن بسياری از گرههای اقتصادی با سنت وقف عملی میشود، چرا كه وقف، ثروت و مايملك را بسان چشمهای هميشه جوشان میسازد كه هرگز از جوشش باز نمیايستد و برای هميشه و در همه حال خير و بركت را به مردم و واقف میرساند و در واقع صاحب خويش را از بهرههای عظيم روحانی و معنوی برخوردار میكند.
حیدری با بيان اينكه فرهنگ وقف همان ترويج عدالت اجتماعی است، تصريح كرد: بسياری از كارشناسان و صاحبنظران معتقدند يكی از مصاديق مهم وقف در جامعه اسلامی گسترش عدالت اجتماعی است، چراكه موقوفات میتوانند فاصله طبقاتی را كاهش و به گسترش عدالت در جامعه كمك كنند.
حیدری رییس اوقاف خضری دشت بیاض با بيان اينكه وقف فقط مختص به دين مبين اسلام نيست بلكه در تمامی اديان آسمانی نيز وجود دارد اما در اسلام اين موضوع به بهترين شكل ممكن به منصه ظهور رسيده است، اذعان كرد: پيرامون انجام وقف و پرداختن به آن در قرآنكريم بعد از نماز بيشترين تءكيد و توصيه را داشتهايم، يعنی بعد از مسأله نماز در قرآن به مصاديق وقف از جمله احسان، انفاق، صدقه، زكات و مجاهدت در راه خدا و كمك به همنوعان و يتيمان و بخشش قسمتهايی از مال و املاك میتوان اشاره كرد.
وی وقف را نوعی مجاهدت در راه خدا دانست و تأكيد كرد: حركت در مسير وقف و انجام اين عمل صالح مجاهدت بزرگی است، چرا كه اين عمل خير و خداپسندانه در جامعه كاركردهای مختلفی میتواند داشته باشد كه در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سياسی قابل تجزيه و تحليل است.
حیدری يادآور شد: نهادينه شدن فرهنگ وقف میتواند بسياری از مشكلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را التيام بخشد و سبب ايجاد وفاق ملی و وحدت و يكپارچگی گردد كه در اين ميان اصحاب رسانه و متوليان فرهنگی در احيا و نهادينه كردن اين فرهنگ نقش حساس و تعيينكنندهای را برعهده دارند