کدخبر: ٤۰۲۵
۱۷ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰٦
چاپ

تا دو سال آینده

«آریا» اولین دکل حفاری کاملا ایرانی

«آریا» اولین دکل حفاری کاملا ایرانی

در حالی که شرکت‌ها و سرمایه گذاران داخلی در تولید و ساخت دکل‌های حفاری با مشکلی مواجه نیستند، واردات چنین تجهیزاتی از کشور چین که بسیاری آن را با صفت تولید کالاهای بی‌کیفیت می‌شناسند، قابل تامل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، یک مقام مسئول در گفت‌وگو با فارس از ساخت اولین دکل حفاری کاملا بومی با نام «آریا» تا 2 سال آینده خبر داد و گفت: واردات دکل از چین در ازای بدهی صادرات نفت به این کشور است.
یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با  فارس با اشاره به ورود دکل های حفاری جدید از چین با توجه به اینکه در داخل کشور سازمان جهاد دانشگاهی اقدام به ساخت دکل حفاری می کند، گفت: در حالی که شرکت‌ها و سرمایه گذاران داخلی در تولید و ساخت دکل‌های حفاری با مشکلی مواجه نیستند، واردات چنین تجهیزاتی از کشور چین که بسیاری آن را با صفت تولید کالاهای بی‌کیفیت می‌شناسند، قابل تامل است.
وی در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی لزوم واردات دکل حفاری از چین چیست؟ گفت: براساس تحقیقات به عمل آمده از برخی وارد کنندگان دکل حفاری ،چین یکی از بزرگترین خریدارن نفت ایران است، اما در شرایط کنونی این کشور در پرداخت بدهی‌های خود بابت خرید نفت با مشکلاتی مواجه شده است، بنابراین واردات دکل‌های حفاری از چین، یکی از راه‌های پرداخت پول‌ نفت کشور عنوان می شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه واردات دکل‌های حفاری از چین برای دلالان و واردکنندگان منفعت و سود خوبی را به همراه دارد، اظهار کرد: ورود دکل های حفاری از کشور چین، زیان‌های هنگفتی را به صنعت نفت و گاز ایران وارد کرده است، چراکه این دکل‌ها بسیار گران قیمت بوده و از کیفیت لازم برخوردار نیستند.
وی تصریح کرد: به هیچ عنوان مخالف اینکه تولید باید به خصوص در میادین مشترک افزایش یابد نیستیم اما سوال این است در شرایطی که ایران در حال ساخت دکل حفاری است، چرا برخی از پیمانکاران ترجیح می دهند به جای عقد قرار داد با سازندگان داخلی از دکل های خارجی استفاده کنند.
این منبع آگاه ادامه داد: براساس رایزنیهایی که اخیرا با پیمانکاران انجام دادیم همه پیمانکاران باید قبل از ورود دکل جدید از خارج باید تعداد و نوع دکل و کشور سازنده و همچنین هزینه خرید و یا اجاره را اعلام کنند و از طرفی نیز بخشی از هزینه واردات دکل را نیز برای ساخت داخل تقبل کنند که اگر غیر از این موضوع عمل شود قطعا با متخلفین برخورد خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در کشور توانایی ساخت 50 تا 60 در صد از تجهیزات ساخت دکل حفاری وجود دارد که با گذشت زمان و حداکثر تا 2 یا 3 سال آینده می توان دکل حفاری بومی را در داخل کشور ساخت.
این مقام مسئول گفت: براساس زمان بندی صورت گرفته و اعلام مسئولان ذی ربط اولین دکل حفاری کاملا بومی بانام " آریا " تا 2 سال دیگر وارد صنعت نفت می شود.
وی تصریح کرد: هم اکنون در کشور توان ساخت مته حفاری و بدنه دکل و برخی از تجهیزات جانبی وجود دارد و اگر قرار است تجهیزاتی از خارج وارد شود بهتر است تجهیزات هایتک باشد تا بتوانیم از آن تجهیزات بر دکل های ساخت داخل استفاده کنیم.
این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: باهمکاری مجلس و برخی از ارگانهای نظارتی به طور جد قصد داریم تا در مقابل واردات دکل های حفاری از چین ایستادگی کنیم و با متخلفین برخورد خواهد شد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها