کدخبر: ٤۲۰۱۹
۱۷ مرداد ۱۳۹٤ ساعت ۱۲:۳۹
چاپ

لطیفی و سفر به گذشته/ فیلمنامه بدون سرنوشت شعیبی/ سکوت لیلا در مقابل منتقدان

لطیفی و سفر به گذشته/ فیلمنامه بدون سرنوشت شعیبی/ سکوت لیلا در مقابل منتقدان

بیرجندرسا-سریال «تنهایی لیلا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی تلاش دارد مخاطب را به تفکر وادارد؛ داستانی که با ماجراهای نه چندان شیرین توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از فارس، بعد از پخش سریال‌های ماه رمضان نوبت به «تنهایی لیلا» رسید. اثری دیگر از محمدحسین لطیفی که این روزها اغلب افراد منتظر دیدن سریال‌هایی نظیر صاحبدلان از وی هستند و پاسخ لطیفی هم در این زمینه رجوع به «تنهایی لیلا» است که حال و هوایی متفاوت و در سبک و سیاق صاحبدلان را برایش دارد. در یکی از روزهای پخش این سریال برای تهیه گزارش پشت صحنه راهی بیمارستان عمل می‌شویم.

**بیمارستان عمل؛ لوکیشن امروز گروه

لوکیشن ثایت گروه،‌حوالی لواسان است و به دلیل دوری مسیر و اینکه بر اساس متن داستان،گروه روزهای پایانی هفته را می‌بایست در تهران سپری کنند، به بیمارستان  عمل می‌روم. ساعت یازده صبح پس از عبور از خیابان ولیعصر به میدان اعجازی رسیده و سپس بیمارستان عمل را می‌بینم. از درب ورودی کاملا پیداست که گروه تصویربرداری در اینجا مشغول کار هستند. کمی جلوتر از در ورودی وارد ساختمان شده و با راهنمایی عوامل به طبقه دوم هدایت می‌شوم.
دقیقا رو بروی پله ها اتاق بزرگی است که بازیگرانی چون اکبر زنجانپور، آفرین عبیسی، مینا ساداتی، برزو ارجمند لباس پوشیده و گریم شده مشغول دورخوانی هستند و قرار است حدود ظهر بهروز شعیبی نیز به گروه ملحق شود.
عوامل گروه تدارکات در سمت چپ راهرو که نمایی از دادگاه است،مشغول آماده سازی صحنه اول برای قرار گرفتن مقابل دوربین هستند. تعدادی از مردم نیز برای آمدن به فضای پشت صحنه منتظر هستند که بتوانند در لوکیشن سریال قرار بگیرند و نمایی از تنهایی لیلا را به صورت زنده تماشا کنند.

**بیمارستانی که دادگاه شد

این راهرو شامل دو بخش درمانی و دادگستری است که بخش دادگستری در سمت چپ راهرو و بخش اداری سمت راست راهرو را شامل می‌شود.
بازیگران بعد از دورخوانی آماده می‌شوند تا مقابل دوربین قرار بگیرند. امروز قسمت بیستم در حال تصویربرداری است و فردا بیست و ششم.در قسمت چپ راهرو و بعد از عبور از درب ورودی ریل دوربین دیده می‌شود و تصویربردار پشت دوربین خود نشسته و آماده برای اعلام کارگردان است.
زنجانپور و عبیسی قبل از اینکه ضبط شروع شود، با یکدیگر در رابطه با صحنه‌ای که قرار است بازی کنند، صحبت می کنند و بعد از نشستن سر جایشان و روی صندلی با اعلام سه دو یک کارگردان ضبط آغاز می‌شود. 
مینا ساداتی هم در صحنه حضور دارد، اما کمی بعدتر به دو بازیگر دیگر اضافه می‌شود.

**اکبر زنجانپور در غم از دست دادن خواهر

گویا خواهر اکبر زنجانپور به تازگی فوت کرده است و او به این دلیل بعد از ایفای نقشش مقابل دوربین،‌تنهایی را به صحبت با عوامل ترجیح می‌دهد.
بعد از تمرین اولیه و ضبط، لطیفی به گروه تدارکات می گوید تا جای دوربین را برای ضبط سکانس بعدی تغییر دهند.برای ضبط سکانس حاضر، تعدادی هنرور در صحنه قرار می گیرند که تعدادی از آنها با سر پانسمان شده دیده می‌شوند.

دستیار کارگردان در این لحظه درباره سکانس پیش رو مشغول صحبت با مینا ساداتی است، نوزادی که در آغوش مادر قرار گرفته و  قرار است در این صحنه در آغوش شریفه خانم باشد. ساداتی و عبیسی با نوزاد که آوا نام دارد، صحبت می‌کنند و او نیز می‌خندد.

**ساداتی: به خاطر نقدها فعلا مصاحبه نمیکنم

مینا ساداتی که این شبها با نام لیلا مهمان خانه هاست، پیش از این حضور سینمایی داشته و تنهایی لیلا اولین تجربه تلویزیونی او محیوب می شود. از او میخواهم درباره این تجربه گفت و گو کند اما او سکوت را ترجیح می دهد و می‌گوید که بنا به دلایلی در حال حاضر نمی‌خواهم با هیچ رسانه‌ای گفت‌وگو کنم. فعلا نقدها و اطهارنطرهایی درباره بازی من می شود که ترجیح میدهم پس از پایان پخش درباره لیلا حرف بزنم.
با حضور کارگردان پشت مونیتور ضبط آغاز می‌شود و اکبر زنجانپور به همراه مینا ساداتی از جای خود بلند شده و به سمت مسئول دفتر دادگاه می‌روند تا سوالی بپرسند که این سکانس چند بار تکرار می‌شود.

**نوزادی که سر صحنه کات می‌دهد

به بیرون از راهرو می‌روم، مادر آوا در کنار پسر و همسرش ایستاده و کمی آوا را که بی حوصله است و خوابش می‌آید را آرام می‌کند و به یکی از اعضای گروه تدارکات می‌سپارد تا آوا را به داخل راهرو برای ضبط سکانس ببرند. به این دلیل که داخل راهرو منتهی به اتاق دادگاه بسیار کوچک است، همه عوامل نمی‌توانند در آنجا بایستند و به ناچار تعدادی که از عوامل اصلی هم نیستند بیرون از این راهرو ایستاده‌اند. بعد از اعلام ضبط توسط کارگردان به یکباره درب راهرو باز می‌شود، کارگردان کات داده و کودک در حالیکه گریه می‌کند و بغل دستیار کارگردان است،‌ به مادرش سپرده می‌شود. مادر آوا هم بعد چند دقیقه فرزند خود را آرام کرده و دوباره به گروه تحویل می‌دهد.

**دردسر حضور نوزاد در سریال‌ها
مادر آوا درباره حضور نوزاد خود در این مجموعه می‌گوید: دخترم هشت ماه دارد، ما در لوکیشن لواسان به این گروه ملحق شدیم و اوایل به این دلیل که فرزندم کوچکتر بود کار کمی سخت بود، اما به لطف دوستان حاضر در گروه کمی از این سختی کاسته شد.

**غذای مورد علاقه کارگردان سریال

کارگردان کات داده و دستیار کارگردان درباره صحنه‌های بعدی با لطیفی صحبت می‌کند. در بین صحبت‌هایشان این را متوجه می‌شوم که غذای مورد علاقه لطیفی عدس پلو است و دوست دارد تا اغلب روزها این غذا را به عنوان نهار و شام برایش سرو کنند.

**لطیفی: به سمت حال و هوایی قدیمی رفتم/قصه های تنهایی لیلا هنوز تمام نشده است

الان دقیقا زمان بین دو سکانس است و محمدحسین لطیفی مشغول استراحت و خواندن سکانس‌های بعدی است که از او درباره آخرین ساخته اش می پرسم و او می‌گوید: حال و هوای تنهایی لیلا با سریال‌هایی که در این شش سال اخیر در تلویزوین دیده‌ایم کاملا متفاوت است و منظورم به بد یا خوب بودن آن نیست، بلکه به سمت حال و هوایی رفتیم که مدتی به فراموشی سپرده شده بود.

وی ادامه داد:‌قصه ما در قسمت‌های بعدی فراز و فرودهای بسیاری خواهد داشت و اینطور نیست که بگوییم همه اتفاقات را در همان قسمتهای اولیه به مخاطب گفتیم.

این کارگردان درباره استفاده از تکنیک فلش فوروارد در سریالش نیز بیان کرد: همه عوامل نگران این موضوع بودند که ممکن است زمان‌ها طی این رفت و برگشت‌ها گم شود که الان خیلی‌ها بر این مسئله خط بطلان می‌کشند. علاوه بر این من و عنقا تجربه مشترک سریال «قلب یخی» را داشتیم و باید بگویم هر چه قصه‌مان جلوتر می‌رود این تکنیک‌ نیز کمتر می‌شود.

**فیلمنامه بدون سرنوشت شعیبی
بعد از صحبت با لطیفی به سمت راهرو می‌روم که شعیبی را در حال صحبت با تلفن می‌بینم که می‌گوید علاوه بر بازی در سریال تنهایی لیلا مشغول نگارش یک فیلمنامه هستم که هنوز هیچ سرنوشتی را برایش در نظر نگرفتیم.

 

از در ورودی به راهرو می‌رسم که گروه مشغول ضبط هستند، منتهی اینبار در سمت دیگری از این راهرو قرار دارند و جایی روبروی دفتر دار دادگاه نشسته‌اند. در این سکانس مینا ساداتی به تنهایی روی صندلی نشسته و تمام حواسش به داخل اتاق دادگاه است که با چند برداشت این سکانس به ضبط نهایی می‌رسد.

**عبیسی: مردم به خوبی شریفه خانم را باور کرده‌اند

در این لحظه آفرین عبیسی را می‌بینم که در حال استراحت است،وی که بی اغراق شبیه مادرهای مهربان ایرانی است درباره حضورش در این سریال می‌گوید: برای قبول هر کاری قبول کارگردان برایم بسیار مهم است و اگر کارگردانم را دوست نداشته باشم نمی‌توانم با او کار کنم.

وی با اشاره به شخصیت شریفه خانم در این سریال ادامه داد: شریفه را خیلی دوست دارم،‌چراکه در خروجی اثر دقیقا همان نقشی شده که خودم می‌خواستم و خوشبختانه مردم هم با این نقش ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند و او را باور دارند.

**حضور برزو ارجمند با چهره ای زخمی

ساعت حدود سه بعدازظهر است و گروه به سالن غذاخوری واقع در طبقه همکف می‌روند،‌ حالا برزو ارجمند را هم می‌بینم که از داخل حیاط به سمت راهرو و سالن غذاخوری می‌رود. ارجمند که در این سریال بازیگر نقش لطیف دوست محمد را ایفا می‌کند،‌با صورتی که گریم زخمی و کتک خورده دارد،‌مشاهده می‌شود.

از بازیگران این سریال می‌توان به:‌بازیگران : مینا ساداتی / بهروز شعیبی/ اکبر زنجان پور/ حسن پورشیرازی/ آفرین عبیسی/ نسرین مقانلو/برزو ارجمند /رضا رویگری/ سعید داخ/ بهادر زمانی/ علی صالحی و ... با حضور: سام قریبیان/ اندیشه فولادوند.

این سریال به سفارش مرکز فیلم وسریال معاونت برون مرزی در حال تولید است و سایر عوامل اصلی آن عبارتند از:تهیه کننده: محمدرضا شفیعی / کارگردان: محمدحسین لطیفی / نویسنده: حامد عنقا/ دستیار کارگردان: حسن لبافی/ مدیر برنامه ریزی: علی صابری/ منشی صحنه: علیرضا فرحزادی/ مدیر تصویربرداری: رضا شیخی/ تصویربردار: مصطفی معمار / مدیر صدابرداری: علی عدالت دوست /طراح صحنه و دکور: بابک پناهی/ طراح لباس: مهناز غنی،طراح گریم: ایمان امیدواری،آهنگساز: کارن همایونفر،مدیر تولید: فرشید رئوفی،جانشین تولید: مرتضی پیرهادی،مدیر تدارکات: سعدی کنگاور نظری،تدوینگر: مهدی جودی،طراح صداگذاری:سید محمود موسوی نژاد،جلوه های میدانی: امیر روزبهانی،دستیار تهیه کننده: سید سجاد طباطبایی،عکاس: مهدیه لطیفی،روابط عمومی: راضیه جباری،مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری وصف صبا و ... اشاره کرد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.