بیرجندرسا-در پایان دنیا ، حوادث مهمی رخ می دهد که علامت پایان یافتن دنیا و یا نزدیک شدن پایان دنیا است . که از آن به ( اشرط الساعه ) ( نشانه های قبل از قیامت )تعبیر می شود .
در قرآن می خوانیم :
(( فهل ینظرون الا الساعه ان تاتیهم بعته فقد جاءاشراطها ))
آیـا آنها ( افراد منکر معاد و استهزاء کننده ) جز این انتظار را دارند که قیامت ناگهان برپا شود (آنگاه ایمان بیاورند ) در حالی که هم اکنون نشانه های آن بروز کرده است . براساس این آیه ، نشانه های نزدیک شدن قیامت ، تحقق یافته است ، ولی این مطلب در این آیه به طور سربسته بیان شده ، و مصداقی از آن ، ذکر نشده است
.
اشراط جمع شرط به معنی نشانه است ، به عقیده اکثر مفسران ، منظور از آن ، نشان هایی است که هشدار دهنده یا نوید دهنده نزدیک شدن قیامت بوده و این نشانه ها تحقق یافته است ،مانند : بعثت پیامبر(ص ) معجــزه شق القمـــر و … که هر کدام دارای توضیحی است که خاطر نشان خواهد شد .
روایاتی که از طرق شیعه و سنی نقل شده همین تفسیر را که منظور از اشراط قیامت ، اموری است که قبل از قیامت تحقق می یابد و بعضی از آنها محقق شده و بعضی محقق خواهد شد ، تایید می کند . مطابق آیه مذکور ( … فقد جاء اشراطها ) بخشی از نشانه های نزدیک شدن قیامت ، در جهان تحقق یافته است
.
دو نشانه نزدیک شدن قیامت از نظر قرآن
درقرآن ، دو نشانه نزدیک شدن قیامت ،ذکر شده ، که یکی از آنها تحقق یافته که همان مساله شق القمر بــاشد ، و دیگری ( پوشش آسمان از دود غلیظ ) که به زودی محقق خواهد شد
.
۱ – قرآن در مورد اول می فرماید :
(( اقتربت الساعه وانشق القمر ))
قیامت نزدیک شد ، و ماه از هم شکافت .
طبق این آیه شق القمر ( شکافته شدن ماه که در عصر پیامبر (ع) در مکه رخ داد و از معجزات آن حضرت بود ) نشانه نزدیک شدن قیامت است . چنان که داستانش ذکر می شود .
۲ – و در مورد دوم می فرماید :
(( فارتقب یوم تاتی السماء بدخان مبین ))
ای پیامبر ! منتظر روزی باش که آسمان دود آشکاری را پدیدار سازد))
پیرامون این آیه مفسران گفتگو هایی نموده اند ، ولی آن تفسیری که با روایات هماهنگ است این است که منظور ، پوشانده شدن آسمان به وسیله دود غلیظ است ،که در آن وقت مردم ، دست به دامن لطف و رحمت الهی شده ، و خداوند از روی رحم و کرمش ، از شدت این عذاب می کاهد ، ولی در عین حال کافران ، ایمان نمی آورند .