کدخبر: ۵٦٦٦
۰۱ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۱۰
چاپ

اردوی جهادی بخشی از یك سبك زندگی

اردوی جهادی بخشی از یك سبك زندگی

بیرجندرسا- سبك زندگی اسلامی زیرشاخه‌هایی دارد كه یكی از این زیرشاخه‌ها، «سبك زندگی جهادی» است؛

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا،
آقای وحید كمرروستا، دبیر مركز مطالعات راهبردی و هدایت حركت‌های جهادی و یكی از فعالان باسابقه‌ی اردوهای جهادی است. در گفت‌وگو با ایشان درباره‌ی ارتباط حركت‌های جهادی با «سبك زندگی» و همچنین نسبت انقلاب اسلامی با برگزاری اردوهای جهادی صحبت كردیم. ایشان همچنین درباره‌ی الگوی واقعی یك جهادگر هم سخن گفته است.
* آیا می‌شود اردو را تمام یا بخشی از یك سبك زندگی دانست؟ دیدار رهبر معظم انقلاب با جوانان خراسان شمالی منشأ بسیاری از بركات بود. این دیدار  سرفصل‌های جدیدی را در حوزه‌ی كارهای فرهنگی گشود. سبك زندگی اسلامی زیرشاخه‌هایی دارد كه یكی از این زیرشاخه‌ها، «سبك زندگی جهادی» است؛ مثل سبك زندگی قرآنی، سبك زندگی مهدوی و موارد دیگری كه می‌توان در این حوزه نام برد. آن فعالیتی هم كه ما به عنوان «اردوی جهادی» می‌شناسیم، یك مصداق از ورود به حركت جهادی و یك سبك زندگی است. سبك زندگی جهادی با الگوهای منحصر‌به‌فردی كه دارد، یك مسیر میانبر و كوتاهی را برای رسیدن به قله‌های پیش ‌روی اسلام به ما نشان می‌دهد. به اعتقاد ما، اردوی جهادی خودش یك سبك زندگی است و مصداق و بخشی از سبك زندگی اسلامی و افراد مسلمین است. * در نگاه كلان، چه فایده‌ای برای این اردوها متصور است؟ آیا سازندگی نیازی به این روش مردمی دارد؟ در آخرین دیدار گروه‌های جهادی با رهبر انقلاب اسلامی، ایشان از خدمت‌رسانی به عنوان یكی از مهم‌ترین كارهای جهادی یاد كردند و فرمودند كه یكی از بركات این كار خدمت‌رسانی است كه میلیون‌ها نفر مستقیماً از خدمت شما بهره می‌برند. ایشان فرمودند: «اگر درس قرآن هم آن‌جا ندهيد، خودِ حضور يك جوان مؤمن و متدين و متشرع در يك مجموعه‌ى روستائى، در بين جوانان، در بين مردم، مظهر مجسم آيه‌ى قرآن است؛ آن‌ها را به دين، به انقلاب، به معنويت، سوق می‌دهد. «كونوا دعاة النّاس بغير السنتكم»؛ شما با عمل خودتان مردم را به ايمان، به اسلام، به دين دعوت می‌كنيد.» به نظر بنده، این اردوی جهادی كه مقدمه‌ای بر سبك زندگی جهادی و تأمین و گسترش روحیه‌ی جهادی است، از این حیث حائز اهمیت است كه تربیت و كادرسازی نسل آینده‌ی انقلاب بزرگ‌ترین مأموریتی است كه ما در این اردوی جهادی دنبال می‌كنیم. شما ببینید وقتی جوان امروز در منطقه‌ای محروم و كم‌برخوردار حاضر می‌شود، بعدها و در پست‌های مدیریتی آینده‌اش،‌ قطعاً این صحنه‌ها را فراموش نمی‌كند؛ این ارتباط با مردم، این سطح معیشت مردم، این خودسازی معنوی. حضرت آقا به بركات این حركت اشاره می‌كنند و می‌فرمایند: «اين خدمت‌رسانى است؛ خدمت‌رسانى مادى و خدمت‌رسانى معنوى. از اين مهم‌تر، خدمتى است كه شما به خودتان می‌كنيد؛ استعدادهاى درونى خودتان را فعال می‌كنيد؛ به بالقوه‌هائى كه در وجود شما هست، فعليت می‌بخشيد؛ تجربه پيدا می‌كنيد؛ با زندگى مردم آشنا می‌شويد؛ اين حصارهاى طبقاتى شكسته می‌شود؛ واقعيت‌هاى زندگى را لمس می‌كنيد؛ در خودتان شعف و بهجت خدمت‌رسانى را احساس می‌كنيد و اين احساس را در وجود خودتان زنده می‌كنيد.» * در بین شركت‌كنندگان در اردوهای جهادی شاهد حضور طیف‌های مختلف فكری و سیاسی هستیم كه همه در علاقه‌مندی به انقلاب با یكدیگر مشتركند. اهمیت اردوهای جهادی برای انقلاب اسلامی چیست؟ كمترین اهمیت این اردوها ایجاد بستر لازم برای رسیدن به قلّه‌های عالی اهداف انقلاب است. این موضوع شاه‌بیت حضور گروه‌های جهادی در عرصه‌های خدمت‌رسانی و سازندگی و مجاهدت است. تحقق عدالت و كارآمدسازی نظام از مهم‌ترین برنامه‌هایی است كه اردوهای جهادی در دستور كار دارند. بهره‌مندی از همه‌ی ظرفیت‌ها برای سازندگی كشور، این‌كه گروه‌ها و افراد در منطقه حضور پیدا می‌كنند، با آن نگاه و مطالبه‌گری كه مسئولین را وامی‌دارند به خدمت، این دستاورد كمی نیست. اصلاً انقلاب اسلامی برای این است كه ما بتوانیم این فاصله‌ی طبقاتی را بشكنیم. از اولین سؤال‌ها و مطالبات امام راحل رحمه‌الله این بود كه بالاخره این فاصله باید شكسته شود. امام خمینی رحمه‌اللهمی‌فرمایند: «گمان نمی‌كنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومان وجود داشته باشد.» محرومان ولی نعمت ما هستند و این حركت برآمده از انقلاب است و برای انقلاب است و تضمین آینده‌ی انقلاب اسلامی است. اگر ما بتوانیم فرهنگ جهادی را در جامعه حاكم كنیم، انقلاب خود‌به‌خود به اهداف خودش خواهد رسید. طبق صحبت‌های رهبر معظم، این حركت باید به قله‌های عالی اهداف انقلاب برسد كه به حول و قوه‌ی الهی و به فضل پروردگار، خواهد رسید. * یكی از آسیب‌های حركت‌های جهادی این است كه جوانان و نوجوانان از مناطق مرفّه شهرهای بزرگ، از تهران، اصفهان، تبریز یا مشهد می‌روند به مناطق بسیار محروم، جاهایی كه امكانات در آن نیست. یعنی این افراد از مناطق برخوردار می‌‌روند به محیط‌های كمتربرخوردار كه به‌شدت با آنها اختلاف فرهنگی دارد. یعنی بین این گروهی كه می‌رود و آن جامعه‌ به‌شدت اختلاف فرهنگی وجود دارد. این گروه می‌تواند آسیب‌هایی برای آن جامعه داشته باشد. به نظر شما این آسیب‌ها چیست؟ به نظر من یكی از این آسیب‌ها این است كه ملاحظات در مناطق كمتربرخوردار توسط گروه‌های جهادی رعایت نشود. عدم رعایت آداب و رسوم اقوام و سلایق مختلف و بی‌توجهی به فرهنگ آنان، مهم‌ترین آسیبی است كه این گروه‌ها دارند. به نظر من  گروه‌های جهادی باید به فرهنگ مناطق تكیه كنند. ما در مدل كار جهادی باید علیه این ساختارهای غربی قیام انقلابی داشته باشیم. ما نباید فرهنگ غرب را از برخی نقاط كشور به داخل مناطقی ببریم كه دارای فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی هستند. ما باید بر حفظ فرهنگ این محیط‌ها تأكید كنیم. باید در مناطق محروم نیازسنجی شود و بر اساس این نیازسنجی، برنامه‌ریزی صورت بگیرد. این به نظر من جزو مهم‌ترین آسیب‌ها است.
/www.khamenei.ir/

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.