کدخبر: ۸٤۳۷۷
۲٤ اسفند ۱٤۰۲ ساعت ۱۳:۲۸
چاپ

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی تصویب شد

بیرجندرسا-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: نقشه مهندسی فرهنگی استان به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی سال آینده رونمایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از ایرنا،علی فرخنده روز پنجشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و استاندار برگزار شد افزود: نقشه مهندسی فرهنگی یک طرح جامع و راهبردی است که اولین بار با هدف تعیین راهبردها، اولویت‌ها و برنامه‌های عملیاتی در حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و گردشگری در استان تهیه شده و مبتنی بر داده‌های آماری، تحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات، رفع نیازها و حل مشکلات فرهنگی استان است.

وی گفت: سال ۱۴۰۰ تدوین بُرش استانی نقشه مهندسی فرهنگی ابلاغ و در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی مصوب شد که تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان در دستور کار قرار گیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی اضافه کرد: پنج کمیته ذیل سند مهندسی فرهنگی استان مصوب شد و در این نقشه تکالیف دستگاه‌ها نیز مشخص شده که به عنوان یک کار زیربنایی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت: پیوست فرهنگی گردشگری تاکنون در استان نداشته‌ایم که در نقشه مهندسی فرهنگی استان دیده شده است.

فرخنده در ادامه با اشاره به ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های جدید شورای فرهنگ عمومی افزود: براساس آسیب‌شناسی‌های انجام شده بخشنامه ‌برگزاری یا شیوه‌نامه اجرای شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان‌ها بعد از سال ۱۳۸۵ حدود یک سال پیش بازنویسی شد و توسط هیات دولت مصوب و به استان ابلاغ شد.

وی گفت: در بخش اجرایی این بخشنامه اعضای جدیدی به لحاظ حقوقی و حقیقی افزوده شدند و سال آینده ملاک برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان و شهرستان‌ها شیوه‌نامه جدید خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: براساس توصیه‌نامه تعالی برنامه‌های ماه مبارک رمضان، پویش «شهر ما روزه است» در اختیار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفتر امور شهری و شوراهای استانداری و سایر نهادهای متولی استان قرار گرفت.

وی گفت: همچنین ۴۰ اثر فرهنگی فاخر در این خصوص تهیه شده و در اختیار دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قرار گرفت تا شهرداری‌ها استفاده کنند.

فرخنده بیان کرد: براساس شیوه‌نامه جدید شورای فرهنگ عمومی استان حضور مدیران در ‌جلسات شورا هر فصل یک بار ارزیابی و به دبیرخانه مرکزی ارسال می‌شود همچنین براساس آخرین ارزیابی انجام شده در پایان امسال، بعضی دستگاه‌ها باید حضور جدی‌تری در شورا داشته باشند.

وی افزود: اعضای شورای فرهنگ عمومی از یک تا ۱۱ رده‌بندی می‌شوند که در این زمینه تمامی شهرستان‌ها رتبه یکم تا سوم را داشتند و نشان می‌دهد پیگیری و سماجتی که از مرکز استان داشتیم تاثیرگذار بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در خصوص برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی، شهرستان‌های زیرکوه و سرایان با بیشترین جلسه رتبه اول، فردوس و قاینات رتبه دوم، سربیشه و نهبندان رتبه سوم، طبس رتبه چهارم، خوسف و درمیان رتبه پنجم و بشرویه رتبه ششم را به خود اختصاص دادند.

وی اضافه کرد: همچنین در مورد دستگاه‌های عضو شورای فرهنگ عمومی نیز ادارات کل ورزش و جوانان، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، شورای اسلامی استان، فرهنگ و ارشاد اسلامی صد درصد در جلسات حضور داشتند اما کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ضعیف عمل کرده است.

فرخنده همچنین از برگزاری نمایشگاه اصیلا (مد و لباس اسلامی) در استان خبر داد و گفت: این نمایشگاه ۱۸ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بیرجند در مرکز استان برپا خواهد شد که مسئولیت آن را اداره کل صنعت، معدن و تجارت بر عهده دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به اجرای طرح قرآنی زندگی با آیه‌ها «طرح‌ مسطورا» گفت: این طرح به معنای «سطر سطر زندگی با آیه‌ها» همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و با هدف گفتمان‌سازی و ترویج مفاهیم قرآنی در استان آغاز شد.

حجت‌ الاسلام حجت سالاری مکی افزود: این حرکت به نام یا سازمان خاصی مصادره نمی‌شود و به گونه‌ای است که هر کسی در آن مشارکت کند زیرمجموعه سازمان یا نهاد خاصی به حساب نمی‌آید.

وی با بیان اینکه همکاران این طرح همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی هستند اظهار کرد: در قالب این طرح ۱۵۰ فراز قرآنی طی سه سال به گفتمان تبدیل خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی و تمامی علاقه‌مندان برای شرکت در طرح ملی مسطورا باید عدد پنج را به ۳۰۰۰۱۹۳۸ ارسال کنند.

وی افزود: در قالب طرح مسطورا ۱۵۰ آیه از کلام الله مجید در مدت سه سال بین آحاد مردم گفتمان‌سازی خواهد شد که در استان تبیین و حفظ ۳۰ فراز از زندگی‌ساز در اولویت قرار گرفت.