کدخبر: ۸۵۷۱۲
۱٦ تیر ۱٤۰۳ ساعت ۱۵:۰٦
چاپ

کاهش ۵۰ درصدی و ۳۰ درصدی مصرف گاز و برق با سیستم هوشمند موتورخانه

بیرجندرسا-مهندسان پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، تجهیزات کنترل هوشمند موتورخانه‌ها، مرغداری‌ها و گلخانه‌ها را به تولید رساندند که بهره‌گیری از این سیستم، مصرف گاز را ۵۰ درصد و مصرف برق را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مهدی کارگر از محققان این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: تمرکز ما طراحی و ساخت سیستم کنترل هوشمند مانیتورینگ ساختمان و موتورخانه است که در این خصوص، سیستم کنترل هوشمند ساختمان و موتورخانه، سیستم کنترل هوشمند اتاق سرور، سیستم کنترل هوشمند مرغداری و سیستم کنترل هوشمند گلخانه از دستاورد‌های ما به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه این شرکت در زمینه سیستم کنترل هوشمند موتورخانه، موفق به مجوز دانش‌بنیانی شد افزود: مزایای این سیستم حذف کاربر و خطای انسانی، دسترسی آسان و گسترده به تمامی تجهیزات و کنترل و مدیریت تجهیزات سنگین موتورخانه مانند چیلر یا تراکمی به صورت اتومات با پارامتر‌های حیاتی بوده است.

کارگر با اشاره به اهمیت این سیستم‌ها گفت: بروز خطا و آسیب به سیستم‌های کنترل می‌تواند ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان به کاربر خسارت وارد کند، ولی با بهره‌گیری از تجهیزات کنترل هوشمند، جلوی این آسیب‌ها گرفته می‌شود.

این محقق، کاهش مصرف انرژی را از دیگر مزایای این نوع سیستم‌های کنترل هوشمند ذکر کرد و افزود: این سیستم‌ها تا ۵۰ درصد موجب ذخیره گاز و ۳۰ درصد کاهش مصرف برق می‌شود.

وی در خصوص توانایی این تجهیزات در کاهش مصرف انرژی، گفت: در برخی از مناطق کشور مانند خراسان جنوبی دمای شب و روز اختلاف زیادی دارد و زمانی که تاسیساتی برای بدترین ظرفیت ساختمان طراحی می‌شود، این سیستم‌ها به طور معمول در شرایط دمای روز و شب تغییر ظرفیت نمی‌دهند؛ از این رو این سیستم‌ها قادرند با توجه به دمای بیرون و داخل ساختمان، تنظیمات را تغییر دهند.

کارگر افزود: این روش هم موجب کاهش استهلاک تجهیزات و هم کاهش مصرف انرژی در حوزه برق و گاز می‌شود و علاوه بر اینها، عمر مفید تجهیزات تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی مانیتورینگ و ذخیره و عیب یابی تمامی تجهیزات موتورخانه وتشخیص و رفع خطا‌های بوجود آمده، کنترل تمامی تجهیزات از فاصله یک کیلومتری و قابلیت مانیتور و کنترل تجهیزات از طریق اینترنت و ارتباط و کنترل به وسیله بستر پیامک، ذخیره‌سازی اطلاعات و تغییرات سیستم در فایل اکسل در فلش مموری و همچنین کاهش چشمگیر استهلاک تجهیزات را از مزایای سیستم‌های موتورخانه هوشمند این شرکت دانست.

وی با بیان اینکه این سیستم‌ها در استان خراسان در ۲۰ پروژه مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: ۱۴ پروژه را در حوزه سیستم‌های کنترل هوشمند موتورخانه اجرایی کردیم.

کارگر با اشاره به سیستم‌های کنترل هوشمند گلخانه‌ها و مرغداری‌های این شرکت با تاکید بر اینکه کاربرد این سیستم موجب افزایش راندمان در گلخانه‌ها شده است، افزود: از آنجایی که این تجهیزات قادر به کنترل هوشمند شرایط رشد گیاهان و جوجه‌ها و مرغ تخم‌گذار و گوشتی در مراغداری‌ها است و تنشی برای محیط ایجاد نمی‌کند، یکنواختی گله و افزایش راندمان در گلخانه‌ها را به دنبال دارد.

پربیننده ترین ها