کدخبر: ۸۵۹٤۹
۱۸ شهریور ۱٤۰۳ ساعت ۲۰:۳۱
چاپ

کلاهبرداری در خراسان جنوبی با شگرد برنده برنامه رادیویی

بیرجندرسا-رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی از شناسایی فردی خبر داد که به بهانه برنده شدن یکی از شهروندان در برنامه‌های رادیویی، مبلغ ۲۰۵ میلیون تومان کلاهبرداری کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ قدرت الوانی روز یکشنبه در این باره اظهار کرد: یکی از شهروندان این استان با برقراری تماس از طریق سامانه مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اعلام کرد شخصی ناشناس در تماس با بنده گفت شما در قرعه‌کشی برنامه رادیویی برنده شده‌اید و پس از صحبت کردن و جلب اعتماد، شماره کارت و چندین رمز پیامکی را از من دریافت کرد، پس از مدتی متوجه شدم مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال از حسابم کسر شده که همه سرمایه من بود، لذا من از این موضوع شاکی بوده و خواهان رسیدگی هستم.

وی افزود: به ‌منظور رسیدگی به شکایت این شهروند بزه‌دیده و احقاق‌حق او، بلافاصله کارشناسان پلیس فتا رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با تلاش کارشناسان پلیس فتا و انجام اقدامات علمی و هوشمندانه، هویت اصلی متهم پرونده که در خارج از استان زندگی می‌کرد، شناسایی شد گفت: در ‌نهایت مبلغ کلاهبرداری شده با هماهنگی مقام قضائی به حساب شاکی برگشت و پرونده نیز برای سیر مراحل قضائی به دادسرا ارسال شد.

وی یادآور شد: مجرمان سایبری با ترفندهای مختلف از قبیل برنده شدن در برنامه‌های همراه اول، رایتل، ایرانسل، برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی، بانک‌ها و با مهندسی اجتماعی، شهروندان را فریب داده و آنان را ترغیب به دادن اطلاعات حساب بانکی و خواندن کدهای دریافتی بر روی تلفن همراه خود می‌کنند و با فعال کردن برنامه‌های مورد نظر، موجودی حساب شهروندان را به سرقت می‌برند.

سرهنگ الوانی افزود: در این‌گونه کلاهبرداری‌ها، علاوه‌ بر اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات هویتی فرد قربانی نیز توسط کلاهبردار گرفته می‌شود که می‌تواند عواقب ناگواری را برای شخص به ‌همراه داشته باشد.

وی گفت: افراد کلاهبردار صدای مجریان و گویندگان مشهور صدا و سیما را تقلید می‌کنند تا فرد قربانی را فریب دهند، در ‌واقع صدایی که فرد قربانی در پشت تلفن می‌شنود، قبلا در استودیو ضبط شده است و گاهی اوقات در میان این صداها، برای فریب قربانی، تشویق افرادی نیز به‌گوش می‌رسد.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی تاکید کرد؛ شهروندان به تماس افراد مجرم با اسم صدا و سیما اعتماد نکنند، زیرا چنانچه شخصی در سازمان دولتی و یا معتبر برنده جایزه شده باشد، اسامی برندگان حتما در سایت‌های رسمی آن سازمان درج می‌شود.

وی عنوان کرد: همان‌گونه که در بسیاری از مواقع توسط پلیس به شهروندان هشدار داده شده برای دریافت جایزه به‌هیچ‌عنوان نیازی به حضور در پای دستگاه عابربانک و یا دادن اطلاعات محرمانه کارت‌های بانکی نیست و تماس‌هایی که شهروندان را به خودپرداز هدایت کرده و یا اطلاعات بانکی آنان را دریافت می‌کنند، بطور قطع کلاهبرداری است.

سرهنگ الوانی افزود: شهروندان به‌هیچ‌وجه اطلاعات حساس و مهم خود، از جمله اطلاعات مربوط به حساب و کارت‌های بانکی و یا کدهای احراز هویت و کدهای ارسالی از طریق پیامک را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند، چرا که دادن این اطلاعات به افراد ناشناس، دردسرهای متعددی را برای شهروندان به‌همراه دارد.

وی گفت: سایت پلیس فتا به نشانی الکترونیکی www.fata.gov.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی است و کاربران می‌توانند آخرین اخبار، حوادث و رویدادهای سایبری را از این سایت دریافت کنند.

وی اظهار کرد: همچنین شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر کشور است.

پربیننده ترین ها