کدخبر: ۳٤٦۳٦
۱۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۷
چاپ

برکات کارگاههای قالی بافی عتبات عالیات / سهم زنان در گره زدن به تارهای عشق اهل بیت (ع)

برکات کارگاههای قالی بافی عتبات عالیات / سهم زنان در گره زدن به تارهای عشق اهل بیت (ع)

بیرجندرسا-نیتشان تنها عشق به ائمه معصومین(ع) بوده که به قالی گره می زنند و وقتی پای حرف‌های این زنان می‌نشینی هر کسی هدف و حاجتی دارد از آمدنش و کلید گشایش کارش را در گره‌زدن نخ‌ها برای بافت قالی عتبات عالیات می‌داند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل اززن امروز، تنها عشق به اهل بیت (ع) و خواست شفاعت از امامان معصومین است که دل های عاشق را به کارهای خیرانه نزدیک می کند یک سالی که زمزمه بافت فرش های حرمین امامان معصوم در گوشه گوشه شهرها و محله های کشورمان طنین انداز شده و در کمتر محله ای است که با کمک اهالی خانه ای به این امر اختصاص نیافته باشد و چه نیکوتر که زنان سرزمینمان چون همیشه در این کار خیر نیز پیش قدم بودند که از همان آغاز کار استقبال زیادی  از این کار کردند.نیتشان تنها عشق به ائمه معصومین(ع) بوده که به قالی گره می زنند و وقتی پای حرف‌های این زنان می‌نشینی هر کسی هدف و حاجتی دارد از آمدنش و کلید گشایش کارش را در گره‌زدن نخ‌ها برای بافت قالی عتبات عالیات می‌داند .....

خانم فاطمه هاشمی مسئول کارگاه عتبات عالیات بیرجند خیابان مدرس با بیان اینکه در ابتدای امر که می‌خواستیم این کارگاه را راه‌اندازی کنیم فکر نمی‌کردیم که از این طرح استقبال شود ولی با گذشت مدت کوتاهی استقبال بانوان به حدی شد که مجبور به تعیین شیفت شدیم گفت: از ابتدای اسفند 92 با ثبت نام 200 نفراز بانوان شروع کردیم .

وی افزود:در این کارگاه به صورت مداوم 50 نفر به صورت ثابت برای بافت حضور دارند و باقی خانمها در هفته ممکن است یک دفعه حضوریابند البته برخی از افرادی که در ابتدا ثبت نام کردند تنها به واسطه نذر و حاجت یکبار آمدند.

هاشمی گفت:ساعت کاری کارگاه از 7.5 صبح تا قبل از اذان ظهر و بعدازظهر از 2.5 تا اذان مغرب است  البته ساعتها  اختیاری است و برای افراد ساعتی تعیین نمی شود که در ساعت مشخصی حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه تمام  خانم ها تنها برای رضای خدا و زینت بخشیدن به صحن و سرای امامان بزرگوار  اینکار را انجام می دهند گفت:خانم ها در کنار بافت قالی فعالیتهای دیگری هم انجام می دهند مانند برگزاری ختم قرآن و صلوات و خواندن ادعیه و زیارت و به خصوص اینکه در مورد مسائل مختلف دینی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بحث و گفتگو انجام می شود

وی افزود: برکت این کارگاهها تا حدی است که به اذعان خود خانم ها اگر مشکل روحی داشتند با ورود به کارگاه و قرار گرفتن در این فضا حال خوبی بدست می آوردند برای خودم هم اتفاق افتاده بسیاری از اوقات که در کارگاه حضور دارم مشکلاتم را فراموش می کنم و احساس گذر زمان نمی کنم.

هاشمی گفت: با توجه به اینکه این فرشهها برای عتبات عالیات است سعی کردیم هر قالی که تمام میشود ختم قرآن و صلوات داشته باشیم و حداقل روزی 1000 صلوات در کارگاه فرستاده می شود که دربازه یک ماهه تا کنون بیش از 700 هزار صلوات ختم شده است .

مسئول کارگاه گفت: میزان بافت در روز بستگی به بافنده دارد بعضی تندکار ند روزی 15 رج و بعضی روزها که بافنده ها زیاد هستند بیشتر هم بافته می شود. البته فصل تابستان بافنده کمتر داشتیم اما الان که مدارس شروع شده بافنده ها هم بیشتر شده اند.

وی افزود: بافت قلی برای عتبات عالیات یک نوع انتقال فرهنگ است و خیلی به انتقال ارزشها و فرهنگ دینی ما کمک می شود البته همه خانمهایی که به اینجا می آیند خود مقید هستند

هاشمی گفت: جوانان کمتر به کارگاه می آیند و افراد بافنده از 30 سال به بالا هستندو یک مادر شهید که سن شان زیاد است در این کارگاه حضور دارند.

وی افزود: در این کارگاه به واسطه اینکه از دو طرح خشتی و ریز ماهی برای بافت استفاده کردیم استقبال بیشتری شده است با توجه به اینکه برخی خانمها نقش ریز ماهی و یا خشتی را یاد نداشتند از هر دو طرح یک قالی ار کردیم و کار بافنده خشتی سرعت زیادی دارد برای همین باوجود اینکه بافنده طرح ریز ماهی بیشتر بودند اما طرح خشتی زودتر بافته شد.

در پایان وی گفت:از زمانی که کارگاه راه اندازی شد بسیاری از مشکلات زندگی بافنده ها به گفته خودشان حل شده است و به همین دلیل بیشتر هم به این کار علاقه مند شده و روی آوردند . خیرین نیز به سمت کارگاههای قالی بافی عتبات عالیات هم بیایند و امیدورام که به همه این توفیق را بدهد در این طرح عتبات عالیات شرکت کنند و پیروان واقعی ائمه معصومین باشیم

در ادامه با یک از بانوان بافنده در این کارگاه گفتگو کردیم :

طوبی بنیادی گفت: همسرم بنا هستند حاصل ازدواجم 2 فرزند دختر هستند دختر بزرگم در دفتر روزنامه کار می کند و دختر کوچکم دانشجوست

وی افزود: در زندگی سختی های زیادی کشیدم و مشکلات زیادی داشته ام و بخشی از مشکلاتم را با قالی بافی حل کردم اما نزدیک 8 سال است که دیگر نمی بافم .

وی گفت: سی سال از عمرم را قالی باف بودم یک ماه شده که قالی بافی برای عتبات عالیات را شروع کردم یک روز در طول هفته صبح ها به این کارگاه می آیم و قالی می بافم البته نزدیک خانه ام کارگاه دیگر وجود دارد ولی طرح ریز ماهی داشتند و من تا به حال این  طرح نبافتم و با مسئول کارگاه که تماس گرفتم آدرس کارگاه خیابان مدرس را به من دادند  که علاوه بر طرح ریز ماهی طرح خشتی هم می بافند.

وی افزود: کارگاه خیلی از خانه دور است و گرنه اکثر اوقات به کارگاه می رفتم انگیزه ی من برای اینکار سلامتی فرزندانم داشتن آینده خوب و رضای خدا و مهم تر از همه ذخیره آخرتم باشد و امام حسین (ع) مرا شفاعت کند.

بنیادی گفت: آرزوی تعجیل در فرج امام زمان (عج) را دارم و شفای  بیماران و اینکه  یک بار دیگر به کربلا بروم و همین طور  زیارت خانه خدا را که تاکنون نرفته ام نصیبم شود.

وی گفت:  مدتی زیادی نشده که در کارگاههای عتبات عالیات کار می کنم  اما برخی از مشکلاتم حل شده است.

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.