کدخبر: ۳۹۷۱۹
۱۵ فروردین ۱۳۹٤ ساعت ۰۸:٤٦
چاپ

مراسم بومی و سنتی تخم مرغ بازی یا همان چهارده بدر از رفع بلا تا اتحاد روستاییان

مراسم بومی و سنتی تخم مرغ بازی یا همان چهارده بدر از رفع بلا تا اتحاد روستاییان

بیرجندرسا- تخم مرغ بازی یا چهارده بدر در روستاهای اطراف تاش کوه یا تاج کوه قدمتی دیرینه دارد که در آن روز با برگزاری تخم مرغ بازی، پخت غلور و برپایی نماز جماعت به اتحاد بیش از پیش و رفع بلایی روستاییان منطقه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، مراسم باستانی و سنتی تخم مرغ بازی قدمتی چند صد ساله دارد که روستاییان اطراف تاش کوه بیرجند روز چهارده فرودین از خانه هایشان بیرون می آیند و به بازی و سرگرمی از جمله تخم مرغ بازی می پردازند.

در تاش کوه بیرجند سه تپه در بخش باختری آن است که تپه در سمت شرق مودیها، نوفرستی ها، حاجی آبادیها و نوکندی ها ، تپه شمالی خراشادیها، چاچی ها و نصر آبادی و در جنوب تپه کوچکی است که کوچی ها و فریز مرغی ها و  استانستی ها می نشستند و در دامنه کوه مراسم های مختلفی از جمله تخم مرغ بازی ، رقص محلی، شبه خوانی و ... برگزار می شود.

داستان چهارده بدر از نظر بعضی ها به منازعه چند روستا بر میگردد ولی پیشینه تاریخی دارد که یکی از آنها برای رفع بلاست، مردم این منطقه چهاردهم نوروز دور هم جمع شده و به بازدید و صله رحم دست جمعی می پردازند در کنار این دید و بازدید برای شادی و نشاط مردم به پریایی سرگرمی های مختلف از جمله تخم مرغ بازی اقدام می کنند.

یک پیر دوران دیده در مورد مراسم چهارده بدر به خبرنگار ما می گوید: این روستاییان بر این باور بوده اند که با آمدن به تاش کوه و خواند دعا رفع بلا می شودند البته همه باید در مسابقه تخم مرغ بازی شرکت می کردند.

وی در مورد تخم مرغ بازی می گوید: در زمانهای قدیم مردم برای رفع بلا تخم مرغ های سر سفره هفت سین خود را برای شکستن و رفع چشم زخم به تاشکوه می آوردند و برای شکستن آنها با همدیگر مسابقه می دادند.

این پیرمرد بومی منطقه تاش کوه ادامه داد: کسی که در مسابقه تخم مرغ بازی می باخت رفع بلا می شود و تا یک سال بعد چشم نمی خورد. البته کسی که برنده بازی بود چون رفع بلایی از نفر بازنده کرده است، تخم مرغ آن فرد را به عنوان قرامت می گرفت. بعد از مدتی برد و باخت ملاک مسابقه قرار گرفت و دیگر باور رفع بلا به فراموشی سپرده شد.

وی با اشاره به نماز دست جمعی در مزار تاشکوه خاطر نشان کرد: این مراسم سنتی یک اتحاد است که با خواند نماز بیش از پیش رنگ و بوی معنوی پیدا می کند البته مراسم پخت غلور و آرزو برای سلامتی و سال پر از خیر و برکت برای منطقه در چند سال اخیر به این مراسم رنگ بویی مذهبی و بومی داده است.

هر چند که در این 30 سال اخیر این مراسمات از شکل سرگرمی و بازی که شبیه قماربازی است خارج شده و به عنوان اتحاد بیش از پیش بین روستاییان یاد می شود ولی باید به کمک میراث فرهنگی و دستگاه های اجرایی این مراسم و بازی ها ی بومی ه خصوص تخم مرغ بازی و غلور پختن به عنوان جشنواره بومی تاشکوه ثبت ملی شود.

برای دیدن عکس های مرتبط اینجا را کلیک کنید  مسابقه تخم مرغ بازی  مراسم غلور بختن

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.