کدخبر: ٤۱۰٤۳
۱۸ خرداد ۱۳۹٤ ساعت ۰۷:۳۷
چاپ

وقتی عشق به نماز، مسجد و پارکینگ نمی شناسد

وقتی عشق به نماز، مسجد و   پارکینگ نمی شناسد

بیرجندرسا- اینجا پروژه ۱۵۰۰ واحدی مجتمع مسکونی شهید صیاد شیرازی است؛ ساکنین اینجا تاکنون صدای روح نواز اذان را از مأذنه مسجد نشنیده اند و کمر همت بستند و با همدلی و همزبانی، نماز جماعت مغرب و عشاء را در پارکینگ یکی از بلوک های مسکونی برگزار می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، 5 روز از ماه مبارک شعبان گذشته بود که تلفن خبرگزاری شبستان به صدا درآمد. آنطرف خط، فردی خود را نماینده ساکنین پروژه 1500 واحدی مجتمع مسکونی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بیرجند معرفی کرد و توضیح داد: از ابتدای ماه مبارک شعبان به دلیل عدم وجود مسجد در این مجتمع مسکونی، گروهی از ساکنین به صورت خودجوش نماز جماعت مغرب و عشاء را در پارکینگ یکی از بلوک های مسکونی برگزار می کنند.

 

مهدی یعقوبی تاکید کرد: اختصاص زمین با کاربری مذهبی بری ساخت مسجد در این پروژه، یکی از درخواست های مهم ساکنین این پروژه مسکونی بود. برای گرفتن پاسخ علامتِ سوالی که در ذهنم ایجاد شده (عدم وجود زمین با کاربری مذهبی و یا مسجد در 37 هزار مترمربع؟) راهی این مجتمع می شوم.

 

ساعت 19 هست و تا اذان مغرب و عشاء یک ساعت مانده است که به ورودی مجتمع مسکن مهر ارتش بیرجند می رسم. از نگهبان آدرس می پرسم؟ به راننده می گوید باید بخشی از مسیر را خلاف بروی!! این یکی از مشکلاتی بود که ساکنین هم در لابلای سخنان آن به اشاره کردند.

 

 

از دور بر روی پارچه ای با رنگ قرمز نوشته شده است «محل برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء؛ فاز 1؛ بلوک A08» جمعیتی که در اطراف محل این آدرس جمع شده است، شک مرا به یقین تبدیل می کند که آدرس را درست آمده ایم. هنوز تا اذان مغرب 45 دقیقه دیگر مانده اما جمعیت زیادی در داخل و بیرون محل برگزاری نماز جماعت جمع شده است.

 

تعداد زیاد بچه ها، نظرم را جلب کرد، یکی داشت مهرهای نماز را داخل جامهری جدیدی می گذاشت که عقیدتی سیاسی ارتش به آنجا اهدا کرده بود. بزرگترها موکت های جدیدی که هیات رضوی به آنجا اهدا کرده بود را جارو می کردند و بیرون هم عده ای آب پاشی برای پذیرایی از مهمانان خانه خدا.

 

سید محمد حسینی، محسن حیدری و یونس یعقوبی هم 12-13سال بیشتر ندارند، به تازگی و برای اولین بار طعم مکبربودن و موذن بودن را در اینجا چشیده اند.

 

دلتنگی های دوری از مسجد

می گفت: از وقتی به منزل جدید خود آمدیم، احساس دلتنگی عجیبی می کردم، یک سال و نیم این دلتنگی های من درمان نشد؟ نمی توانستم بفهمم؟ تا اینکه یه روز آنقدر فکر کردم تا اینکه یادم افتاد قبلا هر وقت دلم می گرفت می رفتم مسجد.

 

اینجا بود که یادم افتاد از وقتی آمدم این محله اصلا تا بحال صدای اذان به گوشم نرسیده. اصلا این محله مسجد نداره که بتونیم صدای اذان رو بشنویم. این بود که دلتنگیم بیشتر شد.

 

خانم عبداللهی که سن و سالش دیگه داره به 50 نزدیک می شه ادامه داد: وقتی حرف حساب دلمو فهمیدم فقط با خدای خودم راز و نیاز کردم که خودش یه راهی جلوی پای من بذاره و این مشکل رو حل کنه تا اینکه فهمیدم از اول ماه مبارک شعبان به همت اهالی بلوک A08 ، قراره نماز جماعت مغرب و عشاء برگزار بشه. خیلی خوشحال شدم و این خبر خوش رو به همسایه ها هم دادم، اوناهم از گویا از من خوشحال تر شدند.

 

اولش فکر می کردیم قراره نماز جماعت داخل کوچه اقامه بشه تا اینکه وقتی برای اولین نماز جماعت رفتم دیدیم اهالی بلوک A08 بخش بزرگی از پارکینگ را مفروش کردند. یکی از همسایه ها اسفند دود کرده بود و دیگری سجاده امام جماعت رو از منزل آروده بود. هرکدوم از همسایه ها یه تعداد مهر و تسبیح آورده بودند. نماز جماعت محقرانه ولی باصفایی برگزار شد.

 

 

ساکنین مسکن مهر ارتش بیرجند محروم از شنیدن صدای ملکوتی اذان

سراغ مهدی یعقوبی، نماینده ساکنین پروژه 1500 واحدی مجتمع مسکونی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بیرجند می روم. گویا از اولین افرادی است که برای این کار خیر، پیش قدم شده است.

 

وی به خبرنگار شبستان گفت: ساخت پروژه 1500 واحدی مجتمع مسکونی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی (طرح مهر)، طبق قرارداد بین شرکت تعاونی مسکن مرکز آموزش 04 امام رضا(علیه السلام) بیرجند با سازمان مسکن و شهرسازی استان در زمینی به مساحت 37 هزارمترمربع از مهرماه 89 در بلوار شهید ناصری آغاز شد.

 

یعقوبی با اشاره به اینکه در اوایل سال 92 فاز اول این پروژه با 693 واحد مسکونی به بهره برداری رسید و تحویل ماکلین شد، افزود: در همان سال، ساخت فاز دوم این پروژه با 807 واحد آغاز شد که در حال حاضر از پیشرفت 50 درصدی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 700 خانوار در فاز اول این مجتمع مسکونی ساکن هستند، ادامه داد: طبق بررسی به عمل آمده و تایید تعاونی مسکن ارتش، در محدوده این مجتمع عظیم، زمینی جهت احداث مسجد پیش بینی نشده است و از سوی دیگر، این مجتمع فاقد هرگونه زیرساخت های مورد نیاز بوده و از خدمات شهری متعارف نیز محروم است.

 

37 هزار مربع زمین در مسکن مهر ارتش بدون یک وجب زمین با کاربری مذهبی

یعقوبی خاطرنشان کرد: در این 37 هزار مترمربع بر اساس تحقیقات انجام شده حتی یک سانتیمتر زمین با کاربری مذهبی وجود ندارد که اهالی این مجتمع بتوانند برای ساخت مسجد، اقدام کنند.

 

وی با اشاره به پیگیری های انجام شده از سوی ساکنین و شرکت تعاونی مسکن از سازمانهای مسکن و شهرسازی و اداره اوقاف، تصریح کرد: تاکنون این پیگیری ها به جایی نرسیده است و مسئولان هیچ قول مساعدی برای اختصاص زمین با کاربری مذهبی برای ساخت مسجد نداده اند.

 

نماینده ساکنین پروژه 1500 واحدی شهید صیاد شیرازی بیرجند ادامه داد: در حال حاضر مسئولان اوقاف اعلام کرده اند که یک هیات امنایی 5 یا 7 نفره از اهالی این مجتمع تشکیل دهیم و درخواست کتبی خود مبنی بر واگذاری یک قطعه زمین با کاربری مذهبی را به مسکن و شهرسازی ارائه کنیم، تا تصمیمات لازم گرفته شود.

 

نماینده ساکنین تعاونی مسکن مهر امام رضا(علیه السلام) بیرجند اظهار داشت: در مقابل بلوک A08 ، 2 قطعه زمین با کاربری آموزشی وجود دارد و اهالی این پروژه، درخواست دارند که بخشی از زمین برای ساخت مسجد، تغییر کاربری یابد.

 

وی با تاکید بر اینکه دولت مکلف است که همزمان با ساخت مسکن های مهر، زیرساخت های لازم از قبیل مدرسه، مسجد و ... را برای مردم تامین کند، افزود: هم اکنون درخواست کتبی ساکنین این منطقه مبنی بر اختصاص زمین برای ساخت مسجد، به ستاد اقامه نماز ارائه شده است.

 

 

تحقق همدلی و همزبانی در بین ساکنین مجتمع مسکونی مهر ارتش

یعقوبی گفت: حداقل 2 هزار مترمربع زمین برای ساخت مسجد از مسکن و شهرسازی درخواست کرده ایم تا بتوانیم کتابخانه، دفتر پایگاه بسیج، کانون فرهنگی هنری، مجتمع ورزشی و بخشی هم به عنوان تجاری در کنار مسجد برای رفع نیازهای این مکان احداث شود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای ماه مبارک شعبان، نماز به صورت جماعت در این پارکینگ اقامه می شود، خاطرنشان کرد: اهالی مجتمع مسکونی مهر ارتش در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «همدلی و همزبانی» نامگذاری شده است، به بهترین شکل، دستور ولی امر خود را اطاعت کردند.

 

وی همچنین به استقبال بسیار خوب نوجوانان از نماز جماعت اشاره کرد و افزود: برخی از نوجوانان برای اولین بار با این اقدام خیر اهالی محل، طعم خوش مکبر و موذن بودن را چشیده اند.

 

صدای اذان صبح در ماه مبارک رمضان به گوش ساکنین پروژه مسکونی ارتش نمی رسد

حجت الاسلام محمد مرادی امام جماعت این محفل نورانی که خود از ساکنین این مجتمع مسکونی است، به خبرنگار شبستان گفت: در قرآنی تاکیدی درباره خواندن نماز نداریم بلکه تمام تاکید قرآن بر «اقامه نماز» است.

 

وی افزود: از دیگر مساجد شهر نیز درخواست هایی برای برگزاری نماز جماعت داشته و دارم اما به دلیل اهمیت، این مکان را برای برگزاری نماز جماعت انتخاب کردم.

 

حجت الاسلام مرادی خاطرنشان کرد: در شب اول تعدادی از نمازگزاران بر روی زمین، نماز خود را اقامه کرده اند اما اکنون با همت بسیاری از افراد، نماز هر شب با شکوه تمام به صورت جماعت برگزار می شود.

 

 

وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری مسئولان و اختصاص زمین برای ساخت مسجد، هرچه سریعتر ساکنین این پروژه صدای دلنشین اذان را در سحرهای ماه مبارک به گوش جان بشوند.

 

محمدعلی علی آبادی یکی دیگر از ساکنین پروژه که بیش از یک سال در این مکان زندگی می کند، به خبرنگار شبستان گفت: در طول این یک سال هیچ گاه صدای اذان را در این مجتمع نشنیده ام.

 

وی با اشاره به اینکه زندگی ما انسانها برای خدا است و اگر این مهم نباشد، زندگی ما با دیگر موجودات چه تفاوتی دارد، اظهار امیدواری کرد: خداوند قدم های ما را در برداشتن این گام های خیر، استوار کند.

 

صدای اذان موذن زاده اردبیلی از رادیوی یک ماشین پخش می شود؛ آرامش عجیبی بر دلها حاکم می کند. جمعیت زیادی به سمت محل برگزاری نماز می آیند از پیرزنی با عصاگرفته تا دختر بچه سه ساله با چادر گل گلی.

 

نماز جماعت اقامه می شود و بعد از آن برگزاری طرح تلاوت نور با حضور نمازگزاران. اینجا تنها خلوص نیت و همدلی موج می زند. قرار است جشنی به یمن میلاد با سعادت مولا و سرور عالم، مهدی موعود هم برای نمازگزاران برگزار شود.

 

 

علی سلطانی فر، مدیرعامل مجتمع تعاونی مسکن ۰۴ بیرجند نیز به خبرنگار شبستان گفت: واحدهای مسکونی این پروژه در زمینی به مساحت ۳۷ هزارمترمربع احداث شده است اما متاسفانه هیچ زمینی با کاربری مذهبی در این مجموعه تعریف نشده است.

 

وی ادامه داد: عکس هایی هوایی نشان می دهد تا شعاع چندکیلومتری این مجتمع مسکونی، هیچ مسجدی وجود ندارد.

 

سلطانی فر افزود: این مجتمع مسکونی در صورت تکمیل شدن ۸۰۰ واحد باقیمانده، به اندازه یک شهرستان کوچک جمعیت دارد اما از کمترین خدمات و زیرساخت ها برخوردار است و حتی زمینی برای ساخت خانه خدا، در اینجا وجود ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه در سمت راست بلوار شهید ناصری، زمین هایی با کاربری مذهبی وجود دارد و اختصاص قسمتی از آن برای ساخت مسجد دردی از خواسته به حق مردم این منطقه دوا نمی کند، خاطرنشان کرد: هم اکنون خیرین زیادی داوطلب شده اند که برای ساخت مسجد کمک کنند اما چون زمین مشخصی وجود ندارد، عملا نمی توانیم اقدام به جمع آوری کمک های خیرین بکنیم، چرا که اقدامی غیرقانونی است.

 

زمینی با کاربری مذهبی در مجتمع مسکونی ارتش وجود ندارد؛ اوقاف نمی تواند ورود پیدا کند

حجت الاسلام محسن مومنی، معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی درخصوص درخواست این مجتمع مبنی بر واگذاری زمین با کاربری مذهبی و ساخت مسجد به خبرنگار شبستان گفت: با توجه به اینکه در این محدوده زمینی با کاربری مذهبی وجود ندارد و یا وقف بر ساخت مسجد نشده است، اوقاف نمی تواند برای ساخت مسجد ورود پیدا کند.

 

وی تاکید کرد: در گام اول، مسکن و شهرسازی باید زمینی با کاربری مذهبی برای ساخت مسجد اختصاص دهد، پس از آن ساخت مسجد با همکاری یک هیات امناء از بین مردم آن محل و از محل کمکهای مردمی و دولتی، شروع می شود.

 

حجت الاسلام مومنی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مراحل تغییر کاربری زمین مدت زمان زیادی به طول می انجامد، باید این اقدام از سوی مسکن و شهرسازی هرچه سریعتر انجام شود، تا بعد از آن اداره کل اوقاف بتواند برای هر اقدامی در راستای ساخت مسجد، قدمی بردارد.

 

زمین با کاربری مذهبی در سایت مسکونی ارتش وجود ندارد

رئيس اداره راه و شهرسازي شهرستان بيرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با تاکید بر اینکه طرح آماده سازی پروژه 1500 واحدی مجتمع مسکونی شهید صیاد شیرازی هنوز به پایان نرسیده است، ادامه داد: در این پروژه زمین با کاربری آموزشی وجود دارد اما با کاربری مذهبی وجود ندارد.

 

جواد ترشیزی با تاکید بر اینکه مشاور احداث هر پروژه مسکونی، قبل از شروع کار باید بر اساس جمعیت آن منطقه، زمین با کاربری آموزشی و مذهبی برای احداث فضاهای مورد نیاز، اختصاص دهد، ادامه داد: برای رسیدگی به درخواست ساکنین پروژه دو راه حل وجود دارد، اول اینکه یک قطعه زمین در منتهی علیه شرق آن مجتمع با کاربری مذهبی تعریف شود و یا اینکه قطعه ای از دیگر زمین های فاز اول و یا دوم این پروژه برای ساخت مسجد، تغییر کاربری یابد.

 

وی افزود: گرچه باید است که آماده سازی و تامین زیرساخت ها در این محدوده انجام شود و بعد از آن نسبت به ساخت مدرسه و یا مسجد اقدام کرد اما در صورت درخواست از سوی اداره کل آموزش و پرورش برای ساخت مدرسه و یا اعلام نیاز از سوی اداره کل اوقاف مبنی بر اختصاص زمین با کاربری مذهبی، می توان اقدام کرد.

 

 

 

سایت مسکونی شهید صیادشیرازی نیازمند احداث 3 مسجد است

حجت الاسلام حسین کمیلی دبیر ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی نیز در این خصوص به خبرنگار شبستان گفت: طبق درخواست ساکنین این مجتمع و بعد از بازدید از نماز جماعت مغرب و عشاء در پارکینگ A08 این مجتمع مسکونی، پیگیر درخواست مردم این منطقه مبنی بر واگذاری زمین برای احداث مسجد شده ایم.

 

وی افزود: در همین راستا مکاتبات لازم با حجت الاسلام قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور و دکتر مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور انجام شده است و عکس هایی از اقامه نماز در این مکان نیز برای مرکز ارسال شده است.

 

حجت الاسلام کمیلی همچنین به پیگیری های خود از سوی شهرداری و راه و شهرسازی برای واگذاری زمین با کاربری مذهبی برای ساخت مسجد اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد: بر اساس جمعیت ساکن و جمعیتی که قرار است در آینده در این مجتمع مسکونی ساکن شوند، باید سه مسجد در پروژه تعاونی مسکن ۰۴ بیرجند ساخته شود.

 

وی همچنین با انتقاد از اینکه حتی یک سانتیمتر زمین با کاربری مذهبی در این پروژه تعریف نشده است، خاطرنشان کرد: این درحالیست که فضاهای لازم برای فضای سبز، فضای آموزشی و ... در این پروژه درنظر گرفته شده است.

 

بر اساس پیگیری های خبرنگار شبستان، مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با ابزار خرسندی از اجرای طرح تلاوت نور در این مکان، قول مساعد به منظور تجهیز و در اختیار گذاشتن قرآن به این مکان را داد.

 

همچنین مرتضی حجتی پور، مسئول روابط عمومی شهرداری بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان قول مساعد به منظور دراختیار گذاشتن یک دستگاه پخش اذان برای تداوم این عمل مردمی را داد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.