کدخبر: ٤۱۵٤۳
۲۲ تیر ۱۳۹٤ ساعت ۱۵:۳۱
چاپ

معاون صنعت و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد

ارزآوری ۱۷۷ میلیون دلاری صادرات در خراسان جنوبی

ارزآوری ۱۷۷ میلیون دلاری صادرات در خراسان جنوبی

بیرجندرسا-معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت:صادرات خراسان جنوبی در سال ۹۳ بالغ بر ۱۷۷ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از تسنیم، مهدی ماهگلی ظهر امروز در دومین کارگروه توسعه صادرات خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال 93 ارزش صادرات در کشور 49 میلیارد و 744 میلیون ریال و واردات 52 میلیارد و 477 میلیون ریال گزارش شده است.

وی افزود: صادرات خراسان جنوبی در سال 93 بالغ بر 177 میلیون دلار ارزآوری داشته که برنامه‌ریزی ما بر روی 167 میلیون دلار بود که بیشتر از آن محقق شد.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفـت: صادرات استان در سال 93 بالغ بر 23 درصد نسبت به میزان مشابه سال قبل از آن رشد داشت به طوری که میانگین رشد کشوری در صادرات 19 درصد بود و از نظر میزان وزنی  نیز میزان صادرات استان 30درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جزو استان‌های مرزی است، اظهار داشت: خروجی کل استان که شامل صادرات و ماده 116 امور گمرکی صادرات سایر استان‌ها است، در این مدت بالغ بر 172 میلیون دلار با رشد 18 درصد بوده که در این مدت از نظر ارزش 45درصد و از نظر وزن 79درصد افزایش داشته است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفـت: در سه ماه نخست امسال میانگین صادرات کشور کاهش داشته اما خراسان جنوبی با وجود مشکلات در زمینه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی شرایط خوبی را پیش رو داشته و تمامی صادرات از طریق مرز ماهیرود انجام شده است.

ماهگلی با اشاره به شبانه روزی کردن گمرک خراسان جنوبی افزود: گمرک ایران موافقت خود را برای شبانه روزی گمرک استان اعلام کرده است که اگر امکان فراهم باشد و اعتبار لازم به آن اختصاص پیدا کند این امر محقق می‌شود و در زمینه صادرات گاهی محدودیت‌های صادراتی داریم که ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی موافقت خود را در زمینه صادرات آب اسید اعلام کرد.

وی بیان کرد: تخم مرغ در خراسان جنوبی تولید می‌شود اما مجوز صادرات آن باید از طریق مرکز صورت گیرد و اگر صادرات و مدیریت آن تسهیل شود سهم صادرات خراسان جنوبی افزایش می‌یابد.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک ایران و افغانستان گفـت: در این راستا پیشنهاداتی از جمله برگزاری نشست‌های مرزی اتاق بازرگانی بیرجند با کشور افغانستان، خدمات فروشگاهی، رفاهی و درمانی، سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی برای جذب سرمایه گذار افغانی، مبادله دانشجو و توریست درمانی، فروش سوخت گاز در بازارچه‌ها، اکتشاف و استخراج معادن، توسعه کشت فرازمینی و ارائه خدمات فنی و مهندسی از مهم ترین پیشنهادات است.

ماهگلی افزود: در شهریور ماه در کابل، آبان ماه در قندهار و بهمن ماه در تاجیکستان نمایشگاه برگزار می‌شود که اگر بتوانیم در نمایشگاه کابل حضور داشته باشیم می‌شود در این راستا توانمندی‌های خراسان جنوبی را به خوبی معرفی کرد.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.