کدخبر: ٤۱۵۵۸
۲۲ تیر ۱۳۹٤ ساعت ۱۹:۲۵
چاپ

مخازن خراسان جنوبی ۱۷۰ میلیون متر مکعب کسری آب دارد

مخازن خراسان جنوبی ۱۷۰ میلیون متر مکعب کسری آب دارد

بیرجندرسا-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۷۰ میلیون متر مکعب کسری آب در مخازن داریم که تا دو سال آینده باید به صفر برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از تسنیم، حسین امامی ظهر امروز در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی، با اشاره به دستور کار جلسه مبنی بر مسائل مربوط به خشکسالی اظهار داشت: وضعیت بحران آب در کشور واقعیتی است که ایران به ویژه در قسمت شرق آن دچار خشکسالی است.

وی افزود: در این بحران و واقعیت خشکسالی خراسان جنوبی با توجه به خشکسالی طولانی مدت 17 سال، بیشتر در معرض کمبود آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: خشکسالی‌های مکرر سبب شده است که در حال حاضر در استان 170 میلیون متر مکعب کسری مخزن داشته باشیم.

امامی بیان کرد: با اقداماتی که در سال گذشته در راستای مصرف بهینه آب و صرفه جویی در این حوزه صورت گرفته توانستیم 15 میلیون متر مکعب کسری مخزن را در استان کاهش دهیم اما هنوز کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه 2 هزار و 100 حلقه چاه آب در خراسان جنوبی وجود دارد، افزود: افت شدید آب‌های زیرزمینی بر اثر خشکسالی‌های اخیر سبب شده هزار و 19 چاه افت آب داشته باشند که مجوز کف شکنی گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: بعد از موضوع مرتفع سازی کسری مخزن آب در استان بحث کیفت آب زیر زمینی است که در شهرستان قاینات کیفیت آب در حال از دست دادن است.

امامی بیان کرد: کیفت بخشی آب در این شهرستان یک میلیارد تومان هزینه دارد که مدیریت بحران و بخش کشاورزی با مدیریت درست می‌تواند علی رغم خشکسالی‌های اخیر با استفاده از آب مجازی به این مقوله کمک کند.

وی افزود: در این راستا و استفاده از آب مجازی می‌توان محصولات استراتژیک و کم آب مانند انار، زرشک و زعفران در استان را تولید و محصولات جالیزی را وارد استان کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به مسائل خشکسالی و کمبود آب  باید راهکارهایی اندیشیده شود تا در دو سال آینده کسری مخزن استان را به صفر برسانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: برای رفع مشکلات خشکسالی و صرفه جویی در حوزه آب کشاورزی باید سند ملی آب استان با توجه به آزمایشات آب، اقلیم، خاک و نوع کشت به روز شود.

هاشم ولی‌پور مطلق بیان کرد: لازم است این کار در کارگروه آب و کشاورزی مطرح شود و برای اجرای 50 درصد آن از منابع ملی و 50 درصد از آن منابع استانی نیاز است تا  درسطح استان این سند که از 24 سال گذشته به روز رسانی نشده است به روز رسانی شود.

وی افزود: برای اینکه چگونه این طرح را پیاده سازی کنیم نیز باید مشوق‌هایی ایجاد کنیم و تسهیلات کم بهره می‌خواهد که باید در اختیار شرکت‌ها و تعاونی‌ها قرار دهیم تا به روز شوند و این طرح اجرا شود.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.