کدخبر: ۷۸۱۵۱
۲۹ بهمن ۱٤۰۱ ساعت ۰۹:٤۲
چاپ

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

۸۷ هزار تقاضای خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد

بیرجندرسا-رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: احداث ۸۷ هزار واحد خوابگاهی برای دانشجویان متاهل حداقل ۶۹ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که یک و نیم برابر بیش از بودجه کل دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، هاشم داداش‌پور جمعه شب در نشست هیات رئیسه دانشگاه بیرجند که با حضور معاون استاندار و جمعی از مسوولان برگزار شد، افزود: در حال حاضر ۸۷ هزار تقاضای احداث خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد.

وی گفت: چنانچه خیری در حوزه آموزشی، پژوهشی و تجهیزاتی و هر آنچه به دانشگاه مربوط است، هزینه کند به همان اندازه از مالیات معاف می‌شود و این موضوع از طریق رئیس سازمان امور مالیاتی به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ساخت خوابگاه‌های متاهلی در کل کشور فراموش شده بود، تصریح کرد: اگر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تاکیدات دولت سیزدهم برای ساخت این خوابگاه‌ها نبود، موضوع به کلی از دستور کار دانشگاه‌ها خارج شده بود.

وی افزود: تا سال قبل فقط ۱۷ دانشگاه کشور، مجموعه‌های خوابگاه‌های متاهلی را داشتند و حدود ۱۳ درصد دانشگاه‌های ما درگیر این موضوع بوده‌اند.

داداش‌پور با بیان اینکه ساخت خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌ها منابع قابل توجهی لازم دارد گفت: در قانون جوانی جمعیت برای تامین منابع اعتباری به سه منبع مالی اشاره شده و در دانشگاه‌ها هم ۱۰ درصد درآمد اختصاصی و ۱۰ درصد از تملک دارایی‌ها و منابع بانکی می‌تواند محل تامین منابع مالی باشد اما در کوتاه‌مدت امکانپذیر نیست چرا که نیازمند منابع مالی زیادی است.

وی بیان کرد: مجلس امسال حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی در نظر گرفته که عدد بزرگی نیست و انتظار نمی‌رود با این عدد اتفاق خاصی در ساخت خوابگاه‌ها رخ بدهد لذا چنانچه خیرین، منابع اعتباری بانک‌ها و حمایت‌های دولت نباشد، امکان ساخت خوابگاه متاهلی به اندازه نیاز دانشگاه‌های کشور وجود ندارد.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: دانشگاه بیرجند ۲ هزار و ۴۳۳ دانشجوی متاهل دارد که بخشی از آنها بومی و مابقی نیازمند تامین خوابگاه متاهلی هستند که تامین منابع مالی ساخت این تعداد خوابگاه دانشجویی به سادگی امکانپذیر نیست.

وی گفت: منابع مالی و تملک دارایی دانشگاه‌ها هم آنقدر بالا نیست که پاسخگوی ساخت این حجم خوابگاه متاهلی باشد لذا دانشگاه باید به اندازه توان خود کار ساخت را شروع کند و تنها منبع ممکن که می‌تواند ظرفیت‌سازی و به دانشگاه‌ها کمک کند، خیرین هستند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه سال قبل سرانه تغذیه دانشجویی حدود ۲۱ هزار تومان بود و امسال به ۳۷ هزار تومان رسیده است افزود: منابع مالی به صورت مستقیم از طریق سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه‌ها تزریق می‌شود و چنانچه تغذیه دانشگاهی دچار مشکل شود، وزارت علوم منابع را جبران می‌کند.

وی تصریح کرد: سعی شده با استفاده از منابع موجود و مشکلاتی که وجود دارد، در حوزه سلامت روان و جسم دانشجویان اقداماتی انجام شود و امسال چهار المپیاد ورزشی را برگزار کردیم که در هیچ دوره‌ای برگزار نشده بود.

داداش‌پور گفت: تمرکز بر مشاوره است و سعی شده اتاق‌های مشاوره را به داخل خوابگاه‌ها منتقل کنیم، در حوزه دانشجویان نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و سعی شده جذب دانشجویان بین‌الملل در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به کمبودها و مشکلاتی که در دانشگاه‌ها وجود دارد از بودجه سازمان امور دانشجویان راضی نیستیم افزود: منابع بسیار محدود و چالش‌ها و مشکلات در دانشگاه‌ها بسیار زیاد است لذا انتظار داشتیم که بودجه سازمان امور دانشجویان ۲۵۰ درصد افزایش داشته باشد اما اتفاق خاصی نیفتاده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: وزارت علوم تلاش دارد تا بودجه این وزارتخانه و سازمان امور دانشجویان افزایش پیدا کند و متأسفانه دولت قبل در حوزه آموزش عالی کشور بدهی‌های زیاد و سنگینی را در دانشگاه‌ها گذاشت و باعث شد بخشی از تلاش و انرژی ما صرف تامین بدهی‌های قبل باشد.

وی گفت: مهمترین اولویت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تقویت حوزه ورزشی و مشاوره‌ای و جذب دانشجویان بین‌الملل است.

داداش‌پور همچنین دانشگاه بیرجند را طلایه‌دار حوزه علم و دانش در شرق کشور خواند و گفت: این دانشگاه پیشرفت‌های خوبی داشته و جزو دانشگاه‌های بسیار خوب کشور است.

وی درباره کمبودهای موجود در این دانشگاه در حوزه‌های زیرساختی، خوابگاهی و سلف سرویس اظهار داشت: طی بازدیدی که از دانشگاه بیرجند صورت گرفت، این کمبودها احصا شده و در هیات رئیسه دانشگاه با توجه به کمبود اعتبارات، براساس اولویت‌ها برای رفع آن برنامه‌ریزی خواهد شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست یکی از مهمترین نیازهای دانشگاه‌های استان را در حوزه زیرساختی، احداث خوابگاه جدید و نوسازی خوابگاه‌های قدیمی عنوان کرد.

سید محمدرضا طالبی از وزارت علوم درخواست کرد که به احداث خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه بیرجند کمک کند.

وی افزود: فقط ۲۰ نفر از دانشجویان متاهل دانشگاه بیرجند توانسته‌اند خوابگاه دریافت کنند و برای مابقی افراد خوابگاه متاهلی وجود ندارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، دانشگاه‌ها را به تامین خوابگاه ویژه دانشجویان متاهل مکلف کرده است گفت: بخشی از خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه بیرجند از محیط دانشگاه دور است و بخشی نیز قدیمی شده و نیاز به بازسازی دارد.

وی با اشاره به زیرساخت‌های موجود در دانشگاه‌های استان تصریح کرد: وزارت علوم زیرساخت‌های تحصیل مجازی و از راه دور را برای دانشجویان خارجی در دانشگاه بیرجند فراهم کند.

طالبی گفت: تامین این زیرساخت‌ها، شرایط را برای حضور دانشجویان خارجی به خصوص دانشجویان افغان در کلاس‌ها به صورت مجازی و از راه دور فراهم می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه دشمن در جنگ رسانه‌ای تلاش دارد ذهن جوانان این سرزمین را به سمت مقاصد مورد نظر خود هدایت ‌کند، گفت: بهترین اقدام برای مقابله با این اقدامات دشمن، ترویج جهاد تبیین در دانشگاه‌ها با استفاده از ظرفیت اساتید برجسته علمی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بارها بر موضوع جهاد تبیین در دانشگاه‌ها تاکید داشته‌اند، افزود: باید توفیقات بسیار خوب نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های ملی و استانی با سند برای دانشجویان بیان شود تا در جریان خدمات انقلاب قرار بگیرند.

وی اظهار داشت: برخی از جوانانی که به دلیل سناریوسازی کاذب به دام حیله‌های دشمنان گرفتار شده بودند و اقداماتی را علیه نظام داشتند، وقتی دلسوزانه و با سند برای آنها مسائل و حقایق تبیین شد، قبول کردند و به راحتی پذیرفتند.

طالبی با اشاره به وجود اساتید، افراد فرهیخته و تحصیلکرده‌ای که مدتی را خارج کشور تحصیل و زندگی کرده‌اند گفت: این افراد که دل در گرو انقلاب دارند از طرفی واقعیات غرب، اروپا و ایران اسلامی را هم دیده‌اند و به شکل منصفانه مسایل را قضاوت و تحلیل می‌کنند، باید در دانشگاه‌ها و در جمع دانشجویان جهاد تبیین داشته باشند.

وی افزود: چنانچه این حقایق برای جوانان گفته شود، جوسازی‌ها و دروغ‌پردازی‌های دشمنان نظام اسلامی در نسل جوان ما بی‌اثر خواهد شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان روز پنجشنبه ۲۷ بهمن وارد خراسان جنوبی شد و ضمن بازدید از دانشگاه بزرگمهر قاینات، دانشگاه صنعتی بیرجند و دانشگاه بیرجند، چند پروژه عمرانی را افتتاح و کلنگ‌زنی کرد.

وی با دانشجویان بین‌الملل دانشگاه بیرجند نیز دیدار و پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند سخنرانی کرد.